Produkty prozdrowotne: Nabiał z wartością „plus”

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 4/2014 (65)

Sławomir Chłoń

Prezes w Organic Farma Zdrowia

Spośród nabiałowych produktów prozdrowotnych największym zainteresowaniem cieszą się twarogi, masło i mleko. Zainteresowanie naszych klientów szczególnie skupione jest wokół produktów polskich. Jeśli chodzi o produkty nabiałowe, to nasi klienci często wybierają produkty tworzone pod naszą marką, tj. Organic Farma Zdrowia. W naszych sklepach wyraźnie wzrasta sprzedaż mleka ekologicznego. Najczęściej wybierane jest polskie mleko oferowane pod marką własną, a kolejne to z mleczarni BreisgauMilch, z najczystszych regionów Schwarzwaldu. Dużym zainteresowaniem cieszą się produkty nabiałowe bez laktozy, wybierane szczególnie przez osoby, które wymagają diety bezlaktozowej. Są to produkty minus L, także firmy BreisgauMilch.

W przypadku produktów ekologicznych, które oferujemy, największy wpływ na sprzedaż ma smak: tradycyjny, naturalny. Nabiał ekologiczny (krowi, kozi i owczy), przetwarzany tradycyjnymi metodami, to produkty bez sztucznych dodatków, barwników i aromatów. Konsekwencją tego jest krótsza data przydatności do spożycia, ale rezultatem – lepszy i głębszy smak.

Mleko ekologiczne w stosunku do mleka od krów z chowu konwencjonalnego ma wyższą wartość odżywczą, zawiera więcej suchej masy, tłuszczu, wapnia i witaminy C. Jest w nim również więcej tokoferolu i ß-karotenu (witamina E) oraz CLA (sprzężonego kwasu linolenowego), który – jak sugerują badania – ma właściwości przeciwnowotworowe, przeciwmiażdżycowe oraz dobre działanie na system odporności. W przetwórstwie ekologicznym zabronione jest stosowanie większości dodatków wykorzystywanych przez duże mleczarnie w produkcji jogurtów smakowych konwencjonalnych. Szukając jogurtów klienci zwracają również uwagę na zawartość cukru i preferują produkty, które nie zawierają tego składnika. Z tych powodów nasi klienci wybierają produkty ekologiczne.

Staramy się zwrócić uwagę klientów na prozdrowotne produkty nabiałowe, poprzez gazetki promocyjne, które mają wpływ na wzrost sprzedaży. Poza tym informujemy o wartościach wszystkich produktów eko poprzez nasz magazyn Go Organic!, naszą stronę www.organicmarket.pl, a także poprzez profil na Facebooku.

Nabiałowe produkty prozdrowotne cieszą się zainteresowaniem coraz większej grupy osób, które są coraz bardziej świadome pochodzenia i przetwarzania spożywanej żywności. Są to osoby, które interesują się tym, co jedzą i dlatego wybierają nabiał ekologiczny lub nawet bez laktozy.

Polskie społeczeństwo jest coraz bardziej świadome. To, że spożywamy nabiał nie oznacza, że są to produkty zdrowe. Wiele tego typu produktów w wersji konwencjonalnej poddawanych jest procesom pasteryzacji i sterylizacji (co powoduje utratę części witamin), dodawane są do nich również barwniki i chemiczne dodatki. Nie dzieje się tak w przypadku produktów ekologicznych i nasi klienci są tego świadomi.

Nie zauważamy znaczących innowacji, producenci wracają raczej do dawnych sposobów uzyskiwania produktów nabiałowych, choć oczywiście uzyskanie doskonałych smakowo produktów bez laktozy jest ogromną innowacją i tylko kilka mleczarni na świecie jest w stanie to zrobić.

W świecie smarowideł

W ostatniej dekadzie szturmem zdobywały rynek także prozdrowotne tłuszcze do smarowania. Jednym z flagowych produktów segmentu żywności prozdrowotnej w grupie margaryn pozostaje Rama koncernu Unilever, która zawiera oleje roślinne będące źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych – kwasu alfa-linolenowego z grupy omega-3 oraz kwasu linolowego z grupy omega-6. Wśród odmian Ramy, oprócz Ramy Classic, można znaleźć wersje wzbogacone o witaminy, oliwę czy jogurt. Również margaryna Śniadaniowa Bielmar (ZT), której jednym ze składników jest olej rzepakowy, jest źródłem kwasów NNKT (15%), przy czym aż 20% stanowią kwasy tłuszczowe z grupy omega-3. Ponadto produkt cechuje zredukowana o 25% wartość kaloryczna, w porównaniu z produktami pełnotłustymi, a także dodatek naturalnie ukwaszonego mleka, naturalnej witaminy E oraz dodatki witamin A i D3.

Prawdziwą furorę robią w ostatnich latach stanole i sterole roślinne. Obniżają one bowiem wchłanianie cholesterolu, który w nadmiarze wywołuje chorobę wieńcową serca. Nic więc dziwnego, że rozwój segmentu produktów obniżających poziom złego cholesterolu oraz wspomagających profilaktykę w tym zakresie to jedna z najsilniej widocznych tendencji prozdrowotnych na rynku w ostatniej dekadzie. Spośród konsumentów wybierających margarynę już co dziesiąty sięga po tę obniżającą cholesterol. Najpierw serca konsumentów zdobyły marki Benecol – margaryna z dodatkiem stanoli roślinnych, hamujących wchłanianie cholesterolu z przewodu pokarmowego do krwiobiegu i zwiększających wydalanie go z organizmu – oraz Flora pro.activ koncernu Unilever – zawierająca sterole roślinne, także hamujące wchłanianie cholesterolu z przewodu pokarmowego do krwi, a ponadto niezawierająca częściowo utwardzonych olejów roślinnych, dzięki czemu jest prawie wolna od niekorzystnych kwasów tłuszczowych trans. Później swoje stałe miejsce na rynku wywalczył sobie produkt firmy Kruszwica (ZT) – margaryna Optima Cardio, a następnie Optima Cardio Max, zawierająca o 50% więcej steroli roślinnych (8%) i 40% mniej tłuszczu, w porównaniu z klasycznym wariantem, a ponadto niezawierająca soli. W portfolio Kruszwica (ZT) jest też m.in. margaryna Optima Omega 3, będąca naturalnym źródłem kwasów Omega 3 pomagających w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu. Konsumentom przywiązującym szczególną wagę do naturalności produktu firma poleca z kolei margarynę Naturima, która zawiera aż 82% olejów i tłuszczów z roślin, w tym bogaty w substancje odżywcze olej rzepakowy z pierwszego tłoczenia. W jej składzie nie znajdziemy sztucznych barwników, aromatów bądź konserwantów.

Dwa lata temu do grona ciekawych propozycji rynkowych dołączyły także produkty Mleczarni Turek. Ten debiut rynkowy był nie lada gratką dla wszystkich, którzy preferują masło do smarowania pieczywa. Turek Masło Miękkie Figura oraz Turek Masło Miękkie Omega 3 mają dwukrotnie mniejszą (w porównaniu z masłem ekstra 82%) zawartość tłuszczu, zaś wariant Omega 3 ma jednocześnie sześć razy mniej cholesterolu.

Rynek produktów nabiałowych wspomagających walkę ze złym cholesterolem pozostaje segmentem bardzo perspektywicznym, na który zapewne połaszczą się także kolejni producenci. Rosnąć będzie także na pewno grono odbiorców – z badań rynkowych wynika, że już ponad 60% Polaków ma podwyższony poziom cholesterolu, przy czym dwóch na trzech nie zdaje sobie z tego jeszcze sprawy. Oznacza to że grupa potencjalnych konsumentów tłuszczów prozdrowotnych jest olbrzymia.

Strona 3 z 4