Handel: Wyzwania handlu w Polsce

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2014 (63)

Jakość dla sieci i konsumenta

W związku z coraz większą świadomością klientów należy się spodziewać, że coraz więcej konsumentów będzie poszukiwać produktów o wysokiej wartości odżywczej, a nie tylko sensorycznej. Jakość była jednym z tematów, który przetaczał się przez prawie każdą prezentację. Utwierdzano słuchaczy w przekonaniu, że każda sieć handlowa dostarcza świeże, różnorodne i wysokiej jakości produkty. Temat o tyle ważny, iż z punktu widzenia konsumenta za produkty wysokiej jakości uważa się produkty, które nie tylko są świeże (z zasady sklep nie sprzedaje produktów nieświeżych), ale także wytwarzane z wysokiej jakości surowców oraz spełniające kryteria produktów o wysokiej wartości odżywczej. Słuchacze mogli odnieść wrażenie, że ten ostatni element na razie w niektórych sieciach nie jest brany pod uwagę.

Wydaje się, iż powinno to stanowić jeden z ważniejszych punktów przy ocenie jakości wdrażanych produktów, w tym także marek własnych, gdzie sieć handlowa jest bardzo często autorem receptury.

Rozwój marek własnych

Od kilku lat obserwujemy ewolucję znaczenia marek własnych. W przeszłości marki własne kojarzyły się z tanią alternatywą, w których jakość była sprawą drugorzędną. Obecnie postrzeganie marek własnych przez klienta zmienia się na korzyść produktów private label, ale o wysokiej jakości tzw. wartych swojej ceny (value for money). Nieprawdziwy jest też stereotyp, że marki własne rosną tylko w okresie kryzysu. Z obserwacji rynku wynika bowiem, że marki własne rosną cały czas. Obecnie niska cena marek własnych nie jest gwarantem sukcesu danego produktu. Idee tworzenia marek własnych bardzo dobrze wykorzystują dyskonty, które w ten sposób spełniają oczekiwania klientów.


Nowoczesne media

Na podstawie danych IBM z roku na rok rośnie rola internetu w schemacie zakupowym. Obecnie 43% Amerykanów chce zamawiać online, a odbierać w najbliższym sklepie. W Polsce 13% deklaruje zakup produktów spożywczych online. Jednocześnie 70% osób ufa opiniom znajomych dotyczących zakupów. 56% konsumentów oczekuje większych możliwości samoobsługowych, a 50% poszukuje informacji o produktach w internecie. Należy spodziewać się wzrostów oczekiwań w stosunku do techniki zakupów w sieci szczególnie wśród młodego pokolenia facebooka.

Zjawisko to dotyczy w zasadzie wszystkich grup wiekowych. W latach 2018-2020 spodziewany jest intensywny wzrost sprzedaży w kanale e-handel nawet w grupie osób 65-74 lat do około 60%. W grupie 25-34 lat będzie to w latach 2018-20 około 80%.

W sieci najczęściej kupowane są ubrania i artykuły sportowe (70%). Artykuły spożywcze w sieci kupuje w ostatnich 12 miesiącach blisko 34% respondentów. W 2019 roku może to już być 45% (źródło: Eurostat / prezentacja Teresa Sienkiewicz, Bać-Pol).

Jednocześnie uważa się, że wzrośnie liczba użytkowników smartfonów (z 43% w 2013 do 75% w 2020). Obecnie codziennie stosuje mobilny Internet 34% respondentów, a w 2020 r. może to być już 69% osób. Klienci stają się coraz bardziej nowocześni. Starają się wykorzystać każdy moment w ciągu dnia, aby zrobić coś pożytecznego. Obecnie mamy do czynienia ze społeczeństwem, które żyje pod ciągłą presją czasu. Szuka więc narzędzi pozwalających na maksymalne wykorzystanie chwili. Telefony służą nie tylko do komunikacji werbalnej, ale także do odczytywania poczty, wiadomości i newsów, płacenia rachunków, robienia zakupów oraz rozrywce. Są też nową platformą reklamową.

Nowe idee zakupów

Obecnie powstają coraz bardziej wymyślne metody zainteresowania klientów ofertą zakupową. Do najczęściej przytaczanych pomysłów należą wirtualne sklepy w technologii Ocado (skanowanie produktów z ścian/ekranów z kodami z bezpośrednią dostawą do domu), wirtualne sklepy na różnych outdoorowych platformach multimedialnych umieszczanych na lotniskach, dworcach lub stacjach metra, z których skanuje się produkty w tzw. powrotnej drodze do domu. Obecnie można kupić już produkty jadąc „specjalną trasą” z wirtualnymi sklepami – taksówką do domu. Nim dojedziemy do domu nasze zakupy już na nas czekają. W dzisiejszych czasach liczy się tzw. kultura łatwej dostępności, gdzie klient ma wszystko w zasięgu ręki.

Wiele osób zwraca uwagę na czas, w którym wszelkiego typu nowinki technologiczne oszczędzają czas. Coraz więcej klientów zwraca uwagę na jakość produktów i usług za które są w stanie zapłacić wyższą cenę (deklaracje 42% klientów).

Z badań wynika, że aż 52% osób idzie na zakupy dla przyjemności przynajmniej raz w miesiącu. 46% kobiet widzi przyjemność w kupowania w centrach handlowych, traktując to jako wyjście z domu. Blisko 34% matek lubi, kiedy w centrach handlowych odbywają się różnego typu eventy. Rośnie udział social mediów w podejmowaniu decyzji zakupowych. Już blisko 28% osób korzysta z portali społecznościowych szukając rekomendacji produktów i usług.

Retailer of the Year

Nagrody „Retailer of The Year” przyznawano najlepszym sieciom handlowym na podstawie wyników badania przeprowadzonego przez firmę badawczą Nielsen. W badaniu ocenie podlegały takie kryteria, jak warunki handlowe, współpraca w ramach łańcucha dostaw, działania promocyjne sieci, wspólne opracowywanie strategii i akcji promocyjnych, innowacyjność, estetyka hal sprzedaży, terminowość realizacji zobowiązań, kontakt z reprezentantami sieci oraz wygląd materiałów marketingowych.

Nagrodę główną „Retailer of the Year 2013. Wybrany przez dostawców” – otrzymała sieć Intermarché. W poszczególnych kategoriach zwycięzcami zostały: Hipermarket – Auchan; Supermarket – Intermarché; Dyskont – Netto; Convenience i Regionalne Sieci Handlowe – Żabka; Hurtownicy i Dystrybutorzy – Selgros.

Przy tworzeniu materiału wykorzystano materiały prasowe kongresu oraz informacje z prezentacji i dyskusje przedstawione na Kongresie.

Strona 2 z 2