Margaryny: Niełatwe smarowanie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2013 (60)

Polski rynek margaryn

Polski rynek margaryn, w kontekście trendów na świecie nie pozostaje w tyle. W kategorii tej możemy znaleźć prawie wszystkie produkty w poszczególnych podkategoriach. Według badań w Polsce sprzedaje się ok. 2,5 raza więcej margaryn i miksów niż masła. Ta duża dysproporcja wynika z trudnej sytuacji ekonomicznej. Jedynym wyjątkiem są margaryny funkcjonalne, gdzie cena jest znacznie wyższa od średniej. Niemniej jednak dla wielu polskich konsumentów coraz bardziej istotny wydaje się skład. Bardziej świadomi konsumenci chętniej niż kiedyś czytają etykiety.

Jak Cię widzą tak Cię piszą

Opakowanie margaryn stanowi silny punkt w marketingu tej kategorii. Niemal wszystkie margaryny do smarowania pakowane są w estetyczne opakowania (prostokątne lub okrągłe): pojemniczki z platynką i nakrywką, które stanowią dodatkową powierzchnię reklamową. Każda licząca się marka ma swój niepowtarzalny charakter i styl, umożliwiający elastyczny rozwój produktowy (smak, funkcjonalność). Stosunkowo duża powierzchnia oraz współczesne techniki druku umożliwiają sprawną komunikację marketingową bez zaburzania walorów estetycznych opakowania, które może z powodzeniem zastępować klasyczną maselniczkę z funkcją wielokrotnego otwierania i zamykania.

Trendy w produkcji margaryn

Według duńskiej firmy Gerstenberg Schroder (GS) do najbardziej rozwijanych trendów w rozwoju kategorii będą należały m.in. zwrócenie uwagi na produkcję margaryn o niskiej zawartości kwasów trans, produkcja wyrobów o obniżonej zawartości tłuszczu oraz soli, rozwój segmentu margaryn funkcjonalnych, opracowywanie nowych produktów piekarniczych oraz rozwój miksów masła. Jeżeli chodzi o wyroby niskokaloryczne to przewiduje się rozwój produkcji w kierunku wurobów o zawartości mniej niż 40% tłuszczu oraz produktów niskotłuszczowych tj. o zawartości tylko 20% tłuszczu.

W kategorii produktów funkcjonalnych producenci będą zwracali uwagę przede wszystkim na dostarczanie klientom widocznych benefitów zdrowotnych. Wzrost tej kategorii będzie dokonywał się równolegle ze wzrostem udziału dodatków funkcjonalnych w innych segmentach rynku spożywczego. W kategorii tej będą rozwijały się produkty wzbogacane w różne składniki na bazie olejów, które dostarczają niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (omega 3 i 6) – wspierających pracę układu krwionośnego, redukujących stany zapalne i nadciśnienie oraz wspomagających budowanie odporności.

Na pewno należy się spodziewać wzrostu rynku margaryn obniżających poziom cholesterolu poprzez dodatek steroli roślinnych oraz margaryn wzbogacanych w składniki mineralne (np. wapń, a także witaminy (A, E, D oraz z grupy B).

Kolejną grupą są tzw. butter blends, czyli mieszanki masła. Głównym celem tworzenia tej kategorii jest zapewnienie smarowności masła, co jest jedną z wad klasycznego masła. Jednocześnie tego typu produkty z dodatkiem frakcji olejowej powinny dać szanse na rozwój kategorii pod kątem możliwości aplikacji różnych dodatków.

Margaryny funkcjonalne

Margaryny należą do kategorii tzw. żywności funkcjonalnej (w tym przypadku wzbogacanej i/lub fortyfikowanej w witaminy). Według definicji jest to taki typ produktów spożywczych, który zawiera dodatek jednego lub kilku składników odżywczych w celu zapobiegania niedoborom lub korygowania występowania pewnych niedoborów takich składników w całych populacjach lub określonych grupach, czasami bez względu czy istnieją one w takiej żywności oryginalnie.

Rolą współcześnie produkowanych margaryn funkcjonalnych jest przede wszystkim obniżanie poziomu „złego” cholesterolu, zapobieganie miażdżycy oraz chorobom dietozależnym. Niestety, problem wysokiego poziomu cholesterolu w Polsce dotyczy bardzo dużej grupy osób, bo prawie 60%. Najczęściej stosowanymi w Polsce dodatkami są fitosterole oraz kwasy omega 3 i 6.

W rozporządzeniu Komisji (EU) nr 432/2012 z dnia 16 maja 2012 roku w liście dopuszczonych dodatków wprowadzono szczegółowy zapis oświadczenia, które mówi, iż „sterole roślinne/stanole roślinne pomagają w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu w krwi”. Jednocześnie we wprowadzonych warunkach oświadczenia pokreślono, że: „aby takie oświadczenie mogło być stosowane, podaje się informację dla konsumenta, że korzystne działanie występuje w przypadku spożywania co najmniej 0,8 g steroli roślinnych dziennie. Spożywanie produktów z zawartością steroli powinno wiązać się z prowadzeniem racjonalnej i prawidłowo zbilansowanej diety, przy prowadzeniu aktywnego trybu życia oraz przy wysokiej higienie życia”.


Strona 2 z 3