Jogurty: Jogurtowe rewolucje

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 4/2013 (59)

Przyszłość pod znakiem wartości dodanej

Udoskonalenia i nowinki w świecie jogurtów są szczególnie chętnie witane przez konsumentów, którzy często są skłonni zapłacić trochę więcej za możliwość osiągania nowych doznań smakowych oraz wygodę użytkowania. W cenie są więc opakowania dwukomorowe – np. takie, jak wprowadził Mlecz (ZPM) dla swoich jogurtów bałkańskich pakowanych w kubki dwukomorowe 135 g, opakowania z dodaną łyżeczką, wszelkie edycje limitowane i nietypowe połączenia składników. Droższe warianty, pozycjonowane często jako delikatesowe, oznaczają jednak większe trudności w przyciągnięciu klienta na stałe, jako że są raczej traktowane jako odmiana od codzienności i podarowanie sobie odrobiny luksusu, ale tym bardziej warto w ich przypadku zainwestować w akcje promocyjne, które zwiększą szansę na to, że klient będzie wracał po produkt niezależnie od ceny. Warto pamiętać, że polscy konsumenci chętnie kupują też wielopaki – dotyczy to zwłaszcza jogurtów w kubkach – jednak muszą to być albo opakowania dwóch, trzech różnych smaków (w przypadku sześciopaków), albo małe opakowania – dwóch lub czterech kubków.

Innowacje to nie tylko połączenie nietypowych smaków, ale i włączenie dodatkowych, nietypowych dodatków, jak np. kolagen oferowany w jogurtach deserowych Maćkowy w wersji zbożowo-miodowej, zbożowo-aloesowej, zbożowo-żurawinowej, zbożowo-malinowej i zbożowo-truskawkowej.

Fakt, że wszyscy żyją w coraz szybszym tempie – za czym często idzie niezbyt zdrowe odżywianie i brak czasu na przygotowanie pełnowartościowych posiłków – sprawia, że w wielu produktach konsumenci poszukują wartości dodanej, która pozwoli im uzupełnić niedobory witamin i minerałów. Dotyczy to także jogurtów, które poza smakiem powinny takim konsumentom oferować wiele wartości odżywczych oraz żywe kultury bakterii.

Niekwestionowany potentat na jogurtowym rynku – Danone – obok jogurtów Danone oferuje także te z wartością dodaną, pod markami Actimel i Activia – z bakteriami ActiRegularis.

Rynek wciąż chętnie wchłania nowości spod znaku witamin i probiotyków. Krasnystaw (OSM) wprowadził niedawno na rynek nową odsłonę jogurtu Calpro wapń + probiotyk, tym razem w wersji z naturalnym miodem, ziarnami zbóż, rodzynkami, orzechami włoskimi i laskowymi oraz migdałami. Co więcej, produkt jest idealny dla osób dbających o linię, ponieważ ma obniżoną zawartość tłuszczu – 1,8%. Jogurty o obniżonej zawartością tłuszczu, co pozwala zachować pełny smak, a jednocześnie nie przyprawia o ból głowy pogromców kalorii, oferuje coraz więcej firm – przykładem są oferowane przez Mlekovitę Kościan (ZM) jogurty w kubkach: brzoskwiniowy – 1,5% i naturalny – 2%.


0% zawartości tłuszczu i cukru to potężny wabik dla konsumenta, zwłaszcza wiosną i latem. W ten trend wpisują się działania producentów. Bakoma oferuje szereg nowych smaków jogurtów, w których cukier zastąpiono słodzikiem z rośliny stewia. Ozorków (OSM) z myślą o osobach ceniących piękny wygląd i szczupłą sylwetkę, wprowadził do oferty jogurty AmorOZO light, które nie zawierają sacharozy, a słodycz zapewnia stewia. Zott Polska z kolei proponuje jogurty Jogobella light.

Jogurt naturalny 0% tłuszczu jest w ofercie Włoszczowa (OSM), z kolei w portfolio firmy Lactalis znajdziemy jogurty pitne 0% Jovi, m.in. w tak ciekawych połączeniach jak suszona śliwka z błonnikiem i płatkami zbóż czy morela z błonnikiem i płatkami zbóż. Jogurty Maćkowy (ZM) występują w różnych wariantach, zero zero wiśnia, zero zero ananas-zielona herbata, zero brzoskwiniowy czy zero naturalny.

Kolejna poszukiwana przez konsumentów odmiana to produkty bio. W tym miejscu warto znowu przywołać firmę Temar (PPH), która dostarcza na polski rynek m.in. jogurty bio niemieckiej firmy Andechser. Są wśród nich takie smaki jak: czereśnia, stracciatella, malina-dziki bez, latte machiato, kwiat róży czy mango-wanilia. Warto dodać, że klient sięgający po te jogurty ma do dyspozycji szeroki ich wybór, pod względem zawartości tłuszczu – od 0,1% do 4%.

Ewa Badocha-Kowalska

Kupiec Kategorii Sery w Alma Market

Największym powodzeniem wśród klientów Almy cieszą się jogurty naturalne, miejsce drugie należy do pitnych jogurtów smakowych w butelce. Nietypowe smaki – serie limitowane – i nowoczesne opakowania traktowane są raczej jak produkt, którego smakiem klient chce się rozkoszować, delektować. Niezależnie od ceny są one chętnie kupowane. Klienci kupują je nie jako produkt codzienny, a raczej po to, aby sprawić sobie małą przyjemność.

Akcje promocyjne, w tym degustacje, zawsze się sprawdzają, ponieważ są magnesem, który przyciągnie klienta, aby spróbował czegoś nowego. Zwykle po spróbowaniu – jeśli jest to dobry produkt – klient kupuje i często przywiązuje się do danej marki i artykułu. Jest to więc skuteczne narzędzie.

Latem zdecydowanie klienci wybierają jogurty pitne. Zimą największym zainteresowaniem cieszą się gęste, tłuste jogurty kubeczkowe np. greckie. Tak jak w przypadku innych produktów, zawsze decydującym czynnikiem jest smak, cena i marka. Myślę, że klienci zwracają także uwagę na zawartość tłuszczu.

Bałkany na polskim talerzu

Widocznym w ostatnich latach trendem jest rosnące zainteresowanie jogurtami bałkańskimi. Jogurty tego typu oferuje coraz więcej polskich mleczarni. Jedną z takich firm jest Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM), która proponuje odbiorcom jogurt bałkański produkowany według tradycyjnej receptury z zagęszczonego mleka, o „łyżeczkowej” konsystencji, podobnej do konsystencji serków oraz lekko kwaskowatym smaku i aromacie. Firma produkuje jogurt w wersji 3% i 9% tłuszczu, a w jej ofercie są także klasyczny jogurt naturalny i jogurt naturalny do picia Żywa Kultura.

W portfolio Grupy Mlekovita widoczne są bałkańskie akcenty w postaci jogurtu naturalnego typu greckiego Mlekovita oraz jogurtu naturalnego Stragisto typu greckiego produkowanego przez Mlekovitę Kościan (ZM). Bałkańskie jogurty pod marką Mleczne Smaki Świata oferuje także Mlecz (ZPM) wciąż rozszerzając ich warianty smakowe – w tym roku o wiśnię, pomarańczę z cytryną oraz miód.

Jogurt naturalny typu greckiego w kubku jest też w portfolio Grupy Polmlek oraz w ofercie ROTR (OSM), która to mleczarnia oferuje jogurt naturalny typu greckiego Blanco. Z kolei jedną z propozycji Zott Naturalna Rozkosz jest jogurt grecki light.

Ciekawostką wartą uwagi jest bez wątpienia jogurt Milandia Piątnica (OSM) z dodatkiem mascarpone, produkowany w technologii wytwarzania gęstych jogurtów typu bałkańskiego. Jogurt tego typu – bardziej śmietankowy niż inne gęste jogurty, a jednocześnie lżejszy od śmietany lub majonezu i mający znacznie mniej kalorii – jest ceniony nie tylko jako deser czy dodatek do owoców, ale także dodatek do sałatek.

Strona 2 z 2