Samochód handlowca: Ciężarówki przyszłości – cz. 1

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 4/2013 (59)

Nie zapomniano też o wnętrzu. Kierowcy często narzekają na rozmiar i organizację przestrzeni w aucie. Koncept włoskiego producenta stanowi również ucieleśnienie nowego podejścia do warunków życiowych w kabinie. Projekt wnętrza uwzględnia trzy główne funkcje kabiny pojazdu eksploatowanego na długich trasach: jazda – więcej ergonomii oznacza większe bezpieczeństwo; praca – zaawansowana technologia oznacza wyższą wydajność; dom – zapewnienie komfortu i dobrego samopoczucia.

Rozwiązania ergonomiczne to m.in. deska rozdzielcza przymocowana przy kole kierownicy pod kątem dającym się regulować, aby przyrządy były doskonale widoczne dla kierowcy, niezależnie od jego pozycji za kierownicą. Tablica przyrządów jest całkowicie konfigurowalna i zawiera – jak zapewnia producent – naturalny i intuicyjny interfejs, który można dopasować do indywidualnych potrzeb użytkownika.

Po stronie pasażera umieszczono inteligentną jednostkę sterującą, którą można skonfigurować jako wielofunkcyjny komputer i używać z pulpitem sterowniczym, wyposażonym w blat roboczy, szuflady i uchwyt na butelki. Fotele mają łączyć styl z funkcjonalnością i łatwością utrzymania w czystości.

W celu zapewnienia właściwego mikroklimatu w szoferce, układ klimatyzacji steruje powietrzem wdmuchiwanym do kabiny; pod względem jego temperatury, prędkości, wilgotności oraz zapachu.

Samochód został również wyposażony w „oddychającą” deskę rozdzielczą i tylną ściankę, które zostały opracowane wspólnie z firmą Reiter Automotive: to nowatorskie rozwiązanie pozwala utrzymać stałą temperaturę w kabinie, bez przeciągów, które zostały ograniczone do określonych miejsc w pojeździe.

Aby kierowca na postoju poczuł się jak w domu zainstalowano wielofunkcyjne urządzenie Hotpoint-Aniston „Ivory” tworzące swego rodzaju kuchnię, umożliwiając przechowywanie żywności, gotowanie, a nawet zmywanie naczyń.

Miejsce do spania to regulowane łóżko, które można ustawić na dowolnej wysokości, dogodnej dla kierowcy. Składa się je do góry, gdy nie jest używane, pozostawiając więcej wolnego miejsca w kabinie. Przestrzeń z tyłu kabiny może być wykorzystywana do odpoczynku, ćwiczeń lub oglądania filmów. Kabina Glidera zawiera również zaawansowane rozwiązania projektowe w zakresie oświetlenia i akustyki przestrzennej.

Freightliner Revolution

Europa dba o środowisko nieco inaczej niż Ameryka, inne są tu też ceny paliw i gusta klientów – porównajmy, zatem jak wygląda wizja ciężarówki przyszłości należącej do koncernu Daimler, marki Freightliner. Jest to projekt młodszy o 2 lata od Glidera, ale opiera się na tych samych założeniach – aerodynamiczna linia, oszczędność energii i dopracowane miejsce pracy kierowcy – przy celowym ograniczeniu miejsca dla pasażera, a przeznaczeniu go na stanowisko pracy kierowcy na postoju. Podstawowe innowacje w porównaniu do dotychczasowych modeli to bardziej aerodynamiczne nadwozie, walcowana na zimno aluminiowa rama, która jest o 200 kg lżejsza niż jej odpowiednik ze stali, aluminiowa kabina (lżejsza o 100 kg), nisko zawieszony silnik i inteligentna tylna oś, automatycznie przełączająca napęd na cztery oraz sześć kół. Projektanci przyjęli założenie, że jest tylko jeden człowiek w kabinie, zapominając o pasażerach do tego stopnia, że zrezygnowali nawet z drzwi po stronie pasażera, zastępując je jedynie niewielkim otworem pozwalającym na włożenie czegoś do kabiny lub jej awaryjne opuszczenie w razie wypadku. Dzięki temu udało się wygospodarować ergonomiczne stanowisko pracy i miejsca odpoczynku. Całość uzupełnia nowy zestaw wskaźników i moduł konsoli środkowej z wielofunkcyjnym komputerem, oraz inteligentne oświetlenie LED.

Mimo że zaprezentowany w ubiegłym roku Freightliner Revolution Innovation jest w pełni funkcjonalnym egzemplarzem, nie podano szczegółów opisujących rozwiązania zmniejszające zużycie paliwa i działanie nowego układu napędowego.

Anita Grygorowicz

Dyrektor Biura Rozwoju Rynku Maszyn i Transportu Ciężkiego Pekao Leasing

Pekao Leasing aktywnie uczestniczy w finansowaniu branży transportu ciężkiego. W 2012 roku sfinansowaliśmy 853 szt. ciągników siodłowych i 322 szt. samochodów ciężarowych na łączną wartość netto 271,24 mln zł. Bieżący rok zapowiada się jeszcze bardziej obiecująco. Porównując okres I-VII 2012 do I-VII 2013 w samochodach ciężarowych powyżej 3,5 tony osiągnęliśmy wzrost o ok. 30%. Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi klientami i współpracujemy aktywnie z dostawcami pojazdów ciężarowych. Staramy się dynamicznie dostosować naszą ofertę do wymagań naszych klientów i współpracujących dostawców.

Przemysł motoryzacyjny w zakresie pojazdów ciężarowych inwestuje głównie w optymalizację silników spalinowych. Wprowadzenie nowych norm EURO wymusza kolejne zmiany w budowie samochodów ciężarowych. Założeniem producentów jest pojazd przyjazny środowisku, który musi sprostać coraz większym utrudnieniom drogowym.

Producenci wykorzystują nowe, nie stosowane dotychczas, rozwiązania. Przykładem może być IVECO Glider, które zastosowało ogniwa fotowoltaiczne. Producenci Volvo zaś mówią o wprowadzeniu auto–pilota, który mógłby prowadzić konwój ciężarówek, przy założeniu, że powstaną specjalne „korytarze” przeznaczone do transportu.

Oferty prezentujące ciężarówki przyszłości znanych marek wyglądają jak pojazdy z filmów science fiction. Pamiętajmy jednak, że w dniu dzisiejszym nasz klient potrzebuje pojazdu do pracy, ma duży dystans do pojazdów z nadmiarem systemów elektronicznych.

Jako instytucja finansowa wspieramy kierunek zmian zmierzających do ekonomicznych rozwiązań.

W ubiegłym roku Pekao Leasing ulepszyło swoją uproszczoną procedurę – Transport Leasing, umożliwiającą zakup środków transportu. Główne cechy oferty to: minimum formalności i korzystne warunki brzegowe oferty – niskie wpłaty własne. Dodatkowo dzięki środkom pozyskanym z Europejskiego Banku Inwestycyjnego nasza oferta jest bardzo korzystna finansowo.

Nasz sukces to dobre dopasowanie poziomu finansowego i struktury oferty oraz wewnętrznych procedur do wymagań klientów. Współpracując z dostawcami pojazdów ciężarowych możemy zaproponować naszym klientom najkorzystniejszą ofertę na zakup i sfinansowanie „ciężarówki przyszłości”.
Strona 2 z 2