Twarożki: Twarożki napędzają rynek

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 3/2013 (58)

Ciekawy produkt

Grupa Mlekovita proponuje fanom twarożków serki mające już pewien staż rynkowy. Serki twarogowe kremowe Mlekovitka – naturalny, z ziołami lub szczypiorkiem wyróżniają się dużą przystępnością cenową i wysokim poziomem dystrybucji jakie może zagwarantować silna polska marka. Marka Deliser jest z kolei odzwierciedleniem wysokiej innowacyjności Grupy Mlekovita, która znana jest z częstych udoskonaleń w ogromnym portfolio, w którym każdy znajduje coś dla siebie.

Polska jest potentatem na skalę światową pod względem produkcji twarogów. Rynek twarożków należy zdecydowanie do bardziej rozdrobnionych; o klienta walczy wielu graczy oferujących różne produkty. Są wśród nich zarówno mleczarnie, jak i firmy prywatne specjalizujące się w produkcji wszelkiego rodzaju serów. Twarożek to z jednej z strony produkt nieskomplikowany, jako że nie wymaga on dojrzewania, a co za tym idzie, jego produkcja jest prosta i trwa krótko. Jednak konkurencja na tym rynku jest ogromna i wyjątkowo trudno jest dziś zaistnieć nowym producentom, zaś ci dotychczasowi skazani są na dotrzymanie kroku stawiającym na innowacyjność konkurentom. Niespełnienie tego warunku grozi wypadnięciem z rynku lub w najlepszym wypadku utratą istotnej części tego serowego tortu, jaki jest do podziału. Nic więc dziwnego, że chociaż wejście na rynek z nowym produktem jest niełatwe i wiąże się z wysokimi kosztami, wszyscy liczący się producenci starają się systematycznie proponować raz na jakiś czas coś nowego. Jest to także związane z koniecznością dostosowywania się do trendów żywieniowych oraz rosnących wymagań klientów, którzy oczekują smacznego i przystępnego cenowo produktu, a jednocześnie łatwego i wygodnego w użytkowaniu oraz pozwalającego dłużej zachować świeżość.

W segmencie twarożków bardzo dobrą dystrybucją cieszą się produkty Grupy Mlekovita. W omawianym asortymencie Mlekovita oferuje serki: naturalny, z ziołami i ze szczypiorkiem w linii Mlekovitka.

Jolanta Duda

Kupiec Kategorii Nabiał

W kategorii twarogów klienci Tesco najchętniej wybierają produkty o smaku naturalnym. Natomiast linie z szeroką gamą dodatków i smaków, największą popularnością cieszą się wśród kategorii nabywców serów kanapkowych. Akcje promocyjne oraz degustacje odgrywają znaczącą rolę. Dzięki nim klienci mogą spróbować i ocenić nowy produkt tuż przed jego zakupem. Lista odbiorców tego typu oferty jest bardzo szeroka, od rodziców kupujących takie produkty swoim dzieciom, poprzez osoby prowadzące zdrowy tryb życia, a na osobach starszych skończywszy.

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych brandów w kategorii twarożków jest należąca do firmy Hochland marka Almette. Dziś portfolio Almette, który jest sztandarowym produktem Hochland, należy do najpopularniejszych marek w Polsce. Obejmuje wiele wariantów smakowych. Są wśród nich: jogurt, śmietanka, chrzan, szczypiorek i cebula, ogórek i zioła lub wyłącznie zioła, pomidory lub papryka i pomidory, czosnek oraz bazylia. Jednocześnie Hochland Polska należy do firm chętnie inwestujących w innowacje i nierzadko wytyczających nowe trendy na rynku. W tym roku firma potwierdziła to po raz kolejny, proponując połączenie tradycyjnego puszystego serka Almette ze smakiem owocowym – w maju rodzina produktów utożsamianych do niedawna wyłącznie z warzywnymi dodatkami i smakami, powiększyła się o wariant owocowy; z gruszką i jabłkiem. Innowacje firmy idą także w kierunku edukacji konsumenta – w październiku 2012 pojawiły się na rynku opakowania z informacją o tym, że konsument nie znajdzie w serkach Almette barwników, konserwantów ani zagęstników.

Powodzeniem wśród konsumentów niezależnie od regionu Polski cieszy się także asortyment Mleczarni Turek, która oferuje wiele wariantów serków twarożkowych. Należą do nich Turek Świeży – delikatny i śmietankowy serek twarogowy w wersji naturalnej, waniliowej, z czosnkiem, ziołami, papryką lub ze szczypiorkiem, Turek Kremowy – serek twarogowy o zwartej, gładkiej konsystencji (idealny do smarowania każdego rodzaju pieczywa) w wersji śmietankowej, z ziołami, ze szczypiorkiem, z czosnkiem oraz o smaku łososiowym, Turek Puszysty, a także Tartare – w wersjach Tartare Bogaty i Wyrafinowany, Tartare Mini, Tartare Delikatny oraz zainspirowany kuchnią śródziemnomorską Tartare Apérifrais. W ubiegłym roku firma wprowadziła na rynek Turek NaTurek – naturalny serek twarogowy niezawierający konserwantów i substancji zagęszczających. Serek NaTurek gwarantuje także wygodę użycia i dłuższą świeżość – każda z sześciu porcji jest bowiem oddzielnie pakowana w specjalną folię.

Mocna jest także w tej kategorii pozycja niektórych innych polskich mleczarni. Piątnica (OSM) oferuje twarożki sprzedawane pod markami Twój Smak – naturalny, ze szczypiorkiem, z łososiem, z chrzanem, z czosnkiem, z przyprawami oraz w wersji lekkiej z jogurtem – i Twój Smak Puszysty – naturalny, ze szczypiorkiem, z przyprawami, z pieprzem oraz z łososiem – polecane do pieczywa, krakersów czy tostów. Serki oferowane pod tym drugim brandem są dodatkowo spulchnione. Z kolei w portfolio firmy Włoszczowa (OSM) jest szeroka gama twarogów i twarożków naturalnych i z dodatkami warzywnymi. Wśród nich jest Serek do chleba z czosnkiem, szczypiorkiem, ogórkiem i koperkiem, papryką, chrzanem lub z ziołami.

Ciekawy produkt

Mleczarnia Łowicz (OSM) to bez wątpienia jeden z najbardziej innowacyjnych graczy nie tylko w grupie spółdzielni, ale w całej branży mleczarskiej. W ciągu ostatnich lat firma wypuściła kilkanaście nowych produktów, w tym w kilku całkiem nowych dla siebie kategoriach. Lista nowości jest długa, a na szczególne miejsce zasługuje tu Serek Aksamitny naturalny, z ziołami, z papryką 150 g dostępny w metalizie. Obecnie oferta poszerzona jest o serki z asortymentu mleczarni Kalisz, która oferuje serki twarogowe Prymus w plastrach.



Strona 2 z 3