Oszczędzanie w handlu: Ekologia – wymóg, wizerunek, wysokie koszty?

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 3/2013 (58)

Zastosowana technologia pozwala zaoszczędzić około 20% energii elektrycznej i 40% gazu w skali roku, co przekłada się na ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery o 40 ton rocznie.

Podobne oszczędne sklepy wdraża Auchan. W Paryżu ruszył przyjazny środowisku sklep sieci pod logiem Simply Market (sklepy w formule ok. 14 tys. produktów na około 1,5 tys. m2 powierzchni). Obiekt ma zużywać o 60% mniej energii niż tradycyjne placówki sieci. Oszczędność energii ma zostać osiągnięta poprzez m.in. drewniane konstrukcje, kolektory wody deszczowej i oświetlenie typu LED.

Inne sieci też nie próżnują. Ochrona środowiska naturalnego i podejmowanie działań mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu w tym obszarze to jeden z trzech filarów Strategii Rozwoju Zrównoważonego Grupy Carrefour. Sieć traktuje problem równie poważnie jak Tesco, chociaż działania wizerunkowe w tym zakresie nie są tak widoczne. Carrefour podkreśla zaangażowanie na rzecz środowiska naturalnego poprzez odpowiedzialne i zrównoważone pozyskiwanie i wykorzystanie zasobów naturalnych, ochronę zagrożonych gatunków i działania na rzecz bioróżnorodności; optymalizację ilości odpadów poddanych recyklingowi, akcje promujące postawy ekologiczne wśród klientów. W ramach redukcji emisji CO2 do atmosfery podkreśla przeciwdziałanie dalszemu ocieplaniu klimatu, poprzez redukcję zużycia energii, wdrażanie innowacyjnych rozwiązań chłodniczych, optymalizację łańcucha logistycznego. W praktyce w 2007 roku sieć Carrefour podjęła zobowiązanie ograniczenia do roku 2015 zużycia prądu elektrycznego (w Grupie) o 20% w stosunku do zużycia z roku 2004, co, jak twierdzą, jest planem bardziej ambitnym niż założenia Komisji Europejskiej. Chcąc zrealizować tak ambitne plany Carrefour musiał w pierwszej kolejności określić swoje aktualne zużycie energii, a następnie wprowadzić działania kontrolne. W tym celu wdrożono program GTC (Gestion Technique Centralisée – Scentralizowane Zarządzenie Techniczne), który pozwala na pomiar na odległość oraz na zdalną kontrolę sprzętu.

W magazynach także stosuje się nowe technologie – przykładem, o którym warto wspomnieć jest magazyn sieci Carrefour w Laudun, wyposażony w centralę fotowoltaiczną wytwarzającą prąd o równowartości zużycia elektryczności przez 500 gospodarstw domowych.

Ostatnio głośno było o dużej inwestycji w fotowoltaikę w Portugalii. Koncern Sonae – drugi po grupie Jeronimo Martins operator sieci handlowych w Portugalii podpisał porozumienie z grupą energetyczną EDP na budowę 15 tys. paneli słonecznych. Urządzenia te zostaną zamontowane na dachach 46 hipermarketów na terenie całej Portugalii. Koszt tej inwestycji to 6 mln euro. Grupa EDP będzie zarabiać na przedsięwzięciu w ramach sprzedaży do sieci ogólnokrajowej energii pozyskiwanej z paneli zlokalizowanych na placówkach handlowych. Część zysków trafi do firmy Sonae, jako forma rekompensaty za korzystanie z powierzchni dachów jej hipermarketów. Jak oceniają władze Grupy Sonae, dzięki montażowi ogniw fotowoltaicznych, jej hipermarkety ograniczą swoje dotychczasowe wydatki na energię elektryczną o 10%. Zatwierdzony projekt kooperacji między EDP a Sonae jest jedną z 15. największych inwestycji w energię odnawialną na terenie Europy w bieżącym roku. Szacuje się, że całość paneli zamontowanych na obiektach handlowych będzie w stanie wytwarzać w ciągu roku 3,8 GWh, co wystarczy, aby zaopatrywać w prąd 40 tys. gospodarstw domowych.

Przedsiębiorstwa handlowe nie tylko budują nowe obiekty, ale i modernizują już istniejące wprowadzając szereg energooszczędnych rozwiązań. Tesco w Polsce m.in. zmienia systemy ogrzewania sklepów z elektrycznego na gazowe, stosuje energooszczędne oświetlenie (T8 ECO) we wszystkich sklepach (wymiana oświetlenia pozwoliła na zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery o 7 ton w skali roku). Ponadto przykłada większą wagę do sposobu użytkowania i zabezpieczania urządzeń chłodniczych przed utratą zimna. Nowym rozwiązaniem, które od niedawna stosuje Tesco jest całkowite wyeliminowanie freonu w urządzeniach chłodniczych, dzięki instalacji nowatorskiego systemu chłodniczego.


(wykorzystano materiały z serwisu: www.tesco.pl/ekologia).

Strona 2 z 2