Napoje kawowe: Kawa, czyli chodzi o mleko

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2013 (58)

Skąd się wzięła kawa?

Owoce kawowca wykorzystywane były w Etiopii już w I tysiącleciu p.n.e. Spożywano je gotowane z dodatkiem masła i soli, lecz nie uprawiano, tylko zbierano ze stanowisk naturalnych. Przypuszczalnie w XIII lub XIV w. przywiezione zostały przez kupców arabskich do Jemenu, który do dziś dostarcza najdroższą kawę.

Jako pierwszy Europejczyk kawę opisał niemiecki botanik i podróżnik Leonard Rauwolf. W 1573 r. rozpoczął on podróż po Bliskim Wschodzie, gdzie delektował się tajemniczym napojem zwanym „Chaube”, który jest niemal tak czarny jak inkaust i bardzo dobry na dolegliwości, szczególnie żołądkowe. Kawa stała się dostępna w Europie w XVI wieku.

Do Polski kawa dotarła pod koniec XVII wieku, za sprawą Turków. Jej miłośnikami byli Jan III Sobieski oraz Bohdan Chmielnicki. Powszechnie jednak nowy napój uznawano za niesmaczny, a nawet szkodliwy.

Polski rynek kawy z mlekiem

W Polsce jak na razie jest dostępna wyłącznie kawa mrożona. Jest ona wytwarzana lub dystrybuowana przez kilku producentów. Należą do nich m.in. Łowicz (OSM), Zott Polska, Bakoma, Müller, Zott, Befra.

W ofercie Łowicz (OSM) znajdziemy m.in. kawę mrożoną Opti w kartonikach o pojemności 1 l i 0,5 l. Z kolei marka Bacha w swoim asortymencie posiada m.in. napoje w butelkach pod marką Smakija, w następujących wariantach smakowych: Caffe Latte, Espresso, Chocolate Drink. Możemy spróbować także napojów z linii Caffreze w kubkach, o smaku amaretto, macchiato, irish coffe, espresso, cappuccino. W ofercie firmy Bakoma znajduje się m.in. napój kawowy w butelkach pod marką Satino Coffee w wersjach espresso i cappuccino.

Kolejną firmą jest Müller, w ofercie której znajdziemy m.in. kawę w 250 ml butelkach o smakach np. karmelowym, macchiato, waniliowym. W ofercie firmy Zott Polska znajdziemy m.in. Cafe Crema cappuccino, espresso, late macchiato w 200 ml butelkach.

Na rynku polskim można też spotkać produkty pod niemiecką marką Hochwald (importowane przez firmę Befra): Eis Kaffee w puszkach i kartonikach.

Pewną ciekawostką są również jogurty kawowe. Wyroby takie produkują m.in. Grupa Mlekovita – Jogurt Polski kawa z guaraną i Bakoma – Kremowy Jogurt kawowy pod marką Bakoma oraz Jogurt do picia kawowy pod marką Twist.

Marketing przy kawie z mlekiem

Czy polskim producentom mleczarskim uda się ugryźć większy kawałek kawowego tortu? Wydaje się, iż w pewnym stopniu powinni oni bliżej przyjrzeć się rynkowi i poszukać w swoich możliwościach technologiczno-marketingowych miejsca na takie produkty. Wydaje się, że mleczarzom łatwiej jest zaproponować takie produkty, bowiem w pewnym stopniu dysponują oni najwyższej jakości surowcem (mlekiem), logistyką z zachowanym łańcuchem chłodniczym oraz miejscem w ladzie chłodniczej, co daje tym produktom przewagę nad konkurencją. Oczywiście w przypadku produktów Ice coffee w dużym stopniu o powodzeniu projektu będą decydowały znaczenie warunki atmosferyczne. W upalne dni – Ice coffee wydaje się świetnym produktem na pobudzenie energii, a że za pasem lato, to szanse rosną. Być może jesienią i mroźną zimą doskonałym pomysłem będzie Hot Can Coffee, które pozwolą w niezależny dla konsumenta sposób dostarczyć energię zziębniętym fanom kawy. Dla rozwoju segmentu z pewnością będzie miał znaczenie rozwój segmentu vendingowego w Polsce oraz umiejętność wykreowania mody na takie produkty.

Sposób na sukces

100 milionów kubeczków na świecie – taki rekord sprzedaży napoju Caffé Latte odnotowano w styczniu 2013 roku w szwajcarskiej mleczarni Emmi. Caffé Latte wytwarzane jest w Ostermundigen, w kantonie berneńskim ze szwajcarskiego mleka.

Caffé Latte wyprodukowano po raz pierwszy w 2004 roku i szybko produkt stał się inicjatorem nowej kategorii. Od tego czasu sprzedaż rosła co rok o 10%. Ponad 60% Caffé Latte sprzedaje się w Szwajcarii, kolejnymi najważniejszymi rynkami zbytu są: Niemcy, Austria, Wielka Brytania i Hiszpania, gdzie wzrosty były najwyższe. Obecnie roczna sprzedaż Caffé Latte to 23 mln litrów.

Ciekawym sposobem na biznes było połączenie w 2010 roku wysiłków dystrybucyjnych Starbuck’s Coffee i Arla Foods, które informowały o wprowadzeniu kaw mrożonych Starbucks Discoveries i napoju Starbucks Doubleshot Espresso & Milk na rynek Wielkiej Brytanii.

Arla Foods podpisała wówczas ze Starbuck’s porozumienie licencyjne w sprawie produkcji, dystrybucji oraz marketingu napojów pod marką Starbucks, które następnie produkowano w zakładzie Arla Foods Cocio Chokolademælk w Danii. Współpraca połączyła doświadczenie firmy Arla Foods w produkcji napojów mlecznych i jej wysoko rozwiniętą sieć dystrybucji dla napojów chłodzonych w Europie i Wlk. Brytanii z kompetencjami Starbucks w dziedzinie gotowych napojów kawowych.

(źródło: forummleczarskie.pl)

Szwajcarski potentat w dziedzinie produkcji i sprzedaży napojów kawowych Caffé Latte w ten, nie ukrywajmy interesujący sposób, zachęca konsumentów dosięgnięcia po ten produkt.

Strona 2 z 2