Sery topione: Topiony niezatopiony

Paulina Filipowicz
Forum Mleczarskie Handel 6/2012 (55)

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Hochland jest niezaprzeczalnym liderem w segmentach serów topionych: w plasterkach, w krążkach, w bloczkach i pudełkach. Dla firmy Hochland sery topione – biorąc pod uwagę sprzedaż według rodzajów sera – w dalszym ciągu mają największe znaczenie. W Polsce najbardziej popularne są sery topione w bloczkach i to głównie ze względu na cenę i przyzwyczajenie konsumentów. Z kolei sery topione w plasterkach (na tle pozostałych subsegmentów kategorii serów topionych) mają około 1/3 udziału i zajmują drugą pozycję po bloczkach, na trzecim miejscu są krążki. W każdym subsegmencie pracujemy nad nowymi koncepcjami. Sery topione są produktem znanym od wielu lat, ale to sery topione Hochland stały się synonimem jakości, punktem odniesienia na rynku. Rynek serów topionych rozwija się obecnie głównie w kierunku produktów najwyższej jakości, praktycznie zapakowanych, coraz bardziej wygodnych. W tym roku udało się nam zbudować nową komunikacją dla serów topionych Hochland. Nowy film reklamowy odświeża spojrzenie na nasze sery topione, jednocześnie ma za zadanie wpływać na dalszy wzrost świadomości marki. Celem działań w ramach niestandardowego sposobu komunikacji z konsumentem jest podkreślenie, że Hochland to marka dynamiczna i na czasie. Udało się nam to także w ramach akcji „Kuchenny SERwiwal”, która była prowadzona na serwisie seromaniacy.pl, działania były spójne z nową komunikacją przygotowaną dla telewizji. Internauci mieli okazję wejść w świat naszych serów poprzez grę flashową. To była pierwsza tego typu aktywność zaproponowana przez Hochland internautom i cieszyła się ogromnym powodzeniem. Akcja gry miała miejsce w kuchni, a konkretnie w lodówce, w której ukryte były sery Hochland. Użytkownicy portalu mieli za zadanie odnaleźć sery topione Hochland na czas, przy okazji dowiadywali się różnych ciekawostek na temat serów. Aby urozmaicić pościg za nagrodą – uczestnicy musieli odpowiedzieć na pytanie „jaki jest Twój sposób na szybkie śniadanie z serem Hochland?”. W roku 2012 wprowadziliśmy na rynek kilka nowości rynkowych, między innymi krążki serów topionych Hochland Biały – Czerwony i Twój Wybór, czy też plastry serów topionych Hochland Z salami, w wersji limitowanej. Nasza strategia oferowania wysokiej jakości za przystępną cenę została zaakceptowana przez rynek. Kontynuujemy inwestowanie w rynek. Firma Hochland Polska była w roku 2012 cały czas proaktywna, otwarta na komunikacje, zawsze z inicjatywą, kształtowała pozytywne oblicze rynku – jako kapitan kategorii. Gwarantujemy, że tak będzie także w roku 2013.

Bogactwo smaków

Zatrzymajmy się na chwilę przy smakach. Jakie są, jak się sprzedają, gdzie wyczuwamy jeszcze tradycyjne nuty, a gdzie pędzimy już w kierunku absolutnych nowości? Co proponują czołowi producenci? Rzućmy okiem na ofertę lidera, firmę Hochland Polska, obok klasyki, czyli śmietankowego z szynką, z ziołami, z papryką, jest również serek z borowikami, ze szczypiorkiem i cebulą, Maasdamer, Gouda, Emmentaler, a nawet Camembert. Jesienią pojawiła się limitowana edycja serka z salami.

Do ciekawych i co najważniejsze coraz bardziej popularnych i zaakceptowanych przez konsumentów produktów zaliczyć należy ser topiony ze słonecznikiem firmy Sertop. Jest to jeden z lepiej sprzedających się serków topionych, który dogonił czołówkę takich smaków jak szynka czy szczypiorek. Produkt ten jako pierwsza na rynku wprowadziła do oferty handlowej właśnie firma Sertop.

Propozycja Grupy Mlekovita to między innymi: wędzony, Cheddar, Edamski, z zielonym pieprzem, czosnkiem, łososiem, czy pieczarkami. Lactima do smaków pojawiających się u konkurencji dodaje nieco bardziej wyszukany: serek topiony z oliwkami. Grupa Polmlek wyróżnia się serem Tylżyckim, serkiem z pomidorami, a przede wszystkim wspomnianym wcześniej Capresi i posypkami: z pieprzem i papryką. Wyniki sprzedaży pokazują, że Polacy mają swoje ulubione smaki serów topionych. Od lat bezkonkurencyjne są: gouda, edamski, z pieczarkami, z szynką, ze szczypiorkiem. Zdaniem producentów, konsumenci zmieniają smaki sezonowo: latem chętniej sięgają po serki ze szczypiorkiem, natomiast w chłodniejszej połowie roku wybierają te z dodatkiem czosnku lub grzybami, ale nie ma udokumentowanych raportów na ten temat.

Grzegorz Marciniak

Dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży w Frąckowiak (ZPSiH)

Ser smażony jest szczególnym typem sera topionego ale dla wielu konsumentów (szczególnie z Wielkopolski i Górnego Śląska) to kompletnie inny produkt. W produkcji wielkopolskiego sera smażonego nie używa się tzw. topników i substancji smakowych, które powodują, że staje się on jednolitą, smarowną masą o konkretnym smaku zastosowanego dodatku. Smak sera smażonego jest dość specyficzny ale dla koneserów tego produktu nieporównywalny z jakimkolwiek innym. Pochodzi z białego twarogu, który w procesie naturalnego gliwienia uwydatnia tak charakterystyczny smak i aromat nadający serom smażonym unikalną elastyczną konsystencję i niepowtarzalny smak. Dla wielu konsumentów ser smażony jest synonimem smaków dzieciństwa i zdrowego jedzenia. Właśnie tym kierują się oni sięgając po ten produkt na sklepowej półce. Zdrowy i tradycyjnie smaczny. Najbardziej preferowanym smakiem jest naturalny i z kminkiem. Właśnie takie jadło się kiedyś, gdy nasze babcie i mamy przygotowywały je samodzielnie w domach.

Dzisiejszy konsument jest jak łowca smaku. Nieustannie poszukuje jak urozmaicić sobie codzienne posiłki, aby nie były wyłącznie koniecznością. Dzięki temu nasze sery smażone zaczynają pojawiać się również w tych regionach Polski, w których nie były w ogóle znane z powodu braku tradycji.

Strona 3 z 4