Analogi: To nie to samo

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 5/2012 (54)

Analogi śmietany i mleka

W segmencie alternatyw dla śmietany znaleźć możemy kilka produktów i firm, które mocno usadowiły się na tym rynku. Jednym z bardziej znanych analogów śmietany jest Świetna 12%, 18% firmy Masmal. Takim przykładem jest także Kremowa śmietankowa firmy Jagr (PPHU), którą producent charakteryzuje jako produkt o właściwościach tradycyjnej, ukwaszonej śmietany. Kremowa śmietankowa dostępna jest w opakowaniach: 200 g, 330 g, 375 g, 400 g.

W segmencie produktów płynnych alternatywnych dla śmietan działa również Sudowia (SM) z produktem Milla Cukiernicza. Jest to jeden z najbardziej znanych i utytułowanych produktów z dodatkiem tłuszczu roślinnego. Milla roślinna cukiernicza dostępna jest w opakowaniach 250 ml, 1 l, 5 l. Milla kulinarna oferowana jest opakowaniach 5 l.

Listę dostawców produktów alternatywnych dla segmentu śmietan uzupełnia Farmer. Firma szczególnie poleca bardzo popularne wśród kontrahentów Cremino śmietankowe, cenione za walory smakowe (zawiera śmietankę) przy zachowaniu korzystnych cech produktu wyłącznie roślinnego (dużej wydajności ubijania, stabilności piany) i Cremino o smaku waniliowym – słodzone i z lekką nutą wanilii, gotowe do aplikacji w deserach.

Walorami Cremino jest przede wszystkim zwiększanie swojej objętości do 300%. Taki wydatek nie jest możliwy do uzyskania przy „zwykłej” śmietance do ubijania. Cremino ponadto charakteryzuje się dużą stabilnością piany, co znaczy, że długo zachowuje ona kształt i nie podchodzi wodą. Choć są to produkty UHT i nie wymagają przechowywania w warunkach chłodniczych, przed ubijaniem należy je schłodzić – sugeruje producent. Produkty Cremino znalazły zastosowanie w gastronomii i cukiernictwie.

ROTR (SM) oferuje produkty do picia UHT, które są alternatywą dla mleka UHT. Łąkowe ma zawartość tłuszczu 2%, 3,2% i dostępne jest w kartoniku. Zaletą produktu jest opakowanie kartonowe oraz niższa cena.

Największy jest segment wyrobów seropodobnych żółtych, a dalej topionych. Najdynamiczniej rozwija się segment wyrobów seropodobnych solankowych do których należą takie produkty jak: Salatos mleczarni Mlekovita (GK) lub Delaktis firmy Temar (PPH). Nikły procent w stosunku do całego rynku produktów seropodobnych stanowi grupa produktów do smarowania (past i kremów), czyli analogów serów twarożkowych. Przykładem takiego produktu jest pasta Koluś o smaku naturalnym i ze szczypiorkiem, wytwarzana w mleczarni Koło (OSM).


Marek Maciejewski

Kierownik Działu Sprzedaży w Sertop

W naszej ocenie, obecnie rynek wyrobów seropodobnych podlega ciągłemu wzrostowi. Sytuacja ekonomiczna wielu Polaków i obawy o najbliższą przyszłość związane z informacjami o nadchodzących trudnych czasach kryzysu, powodują, że klienci poszukują tańszych wyrobów, szczególnie jeżeli chodzi o produkty codziennego zakupu. Inaczej wygląda to w branży HoReCa, tutaj sytuacja od lat jest niezmienna, klienci korzystający z usług gastronomii raczej nie zgadzają się na obniżanie standardu. Niestety, poziom sprzedaży do HoReCa nie satysfakcjonuje nas, poszukujemy tu nowych rozwiązań i opracowujemy nowe propozycje w naszej ofercie, skierowane do tej grupy klientów. W minionych latach klienci detaliczni raczej sceptycznie podchodzili do wyrobów seropodobnych, jednak od jakiegoś czasu według naszej oceny grupa, która akceptuje takie wyroby ciągle się powiększa, a poziom akceptacji dla tego typu produktów również się podwyższa. Niewątpliwie ma na to wpływ fakt, że produkty seropodobne, które proponuje Sertop to oferta wyrobów o najwyższej jakości. Produkcja wyrobów seropodobnych odbywa się w takich samych warunkach, z zachowaniem najwyższych standardów produkcyjnych i technologicznych, dokładnie tak jak w przypadku wyrobów z grupy serów topionych. Sertop proponuje całą linię produktów seropodobnych ,pod nazwą „Domowy smak”. Klienci mogą znaleźć w niej różne gramatury, tj. kostkę 100 g i krążki 300 g i 140 g oraz najpopularniejsze smaki, takie jak: Edam, Mazurski, z szynką lub szczypiorkiem. Cena pojedynczego produktu jest znacznie niższa od ceny standardowego serka. Niemniej jednak, ponieważ technolodzy Sertop dokładają wszelkich starań do jakości tych wyrobów, nie obawiamy się umieszczania na nich swojego logo i firmowania tych wyrobów swoją marką. Ponieważ jakość produkowanych przez nas wyrobów z tej grupy jest równie wysoka, jak jakość oferowanych na rynku serów topionych, według naszych badań wyroby seropodobne będą stale znajdowały nabywców. Klienci przyzwyczajeni do swoich ulubionych produktów, a zmuszeni do ograniczenia codziennych wydatków, nie chcąc zmieniać swoich upodobań będą sięgali po tańsze odpowiedniki dotychczasowych. Stąd wynika nasza propozycja skierowana właśnie do tej grupy klientów. Zapraszam do zapoznania się z naszą ofertą.

Strona 3 z 3