Tłuszcze do pieczenia: Rynek ustabilizowany

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 5/2012 (54)

Obraz polskiego rynku tłuszczów roślinnych, jaki ukształtował się w pierwszej dekadzie XXI wieku – pokazujący przewagę w spożyciu tłuszczów roślinnych – jest generalnie zgodny z trendami obserwowanymi w Europie i na świecie, globalnymi zachowaniami i preferencjami konsumentów oraz zaleceniami żywieniowców. Jest jednak coś, co wyróżnia Polskę na tle innych rynków – jest to silna w naszym kraju tradycja domowych wypieków, zwłaszcza świątecznych. Efektem tego jest m.in. fakt, że spadki lub stagnacja sprzedaży w kategorii margaryn widoczne na przestrzeni ostatnich lat, omijają margaryny do pieczenia ciast. Potwierdzają to wyniki sprzedaży w sieci Carrefour tłuszczów do pieczenia takich marek i producentów, jak Kasia, Palma lub Mlekovita (GK).

Aleksander Szałajko

Specjalista ds. Komunikacji w Bielmar (ZT)

Palma z Murzynkiem to zdecydowany rynkowy lider wśród margaryn typu palma w Polsce. Od lat przygotowując świąteczne wypieki najpierw babcie, potem mamy, a teraz córki sięgają po sprawdzony produkt, który kojarzą z domem i rodzinną atmosferą wspólnie spędzanych chwil przy świątecznym stole. Dla gospodyni Palma z Bielmar (ZT) jest gwarancją struktury wyrośniętego ciasta i lekkości (dobrego napowietrzenia) masy i kremu w cieście przekładanym. Na południu Polski Palma z Murzynkiem jest jednym z najbardziej popularnych tłuszczów do pieczenia, co zawdzięcza tradycji marki, obecnej na rynku od dwóch dekad.

W tym roku zaplanowaliśmy na koniec listopada i grudzień silne wsparcie reklamowe naszego flagowego produktu – margaryny Palma z Murzynkiem. Działania obejmą telewizję, radio, Internet oraz wybrane tytuły prasy konsumenckiej i branżowej. W związku z Bożym Narodzeniem na rynek wprowadzamy średnio jedno, maksymalnie dwa opakowania z grafiką świąteczną dla najbardziej popularnych produktów.

Okresy wzmożonego handlu, związanego ze świętami, stanowią ważny punkt całorocznej strategii sprzedażowej naszych marek. Kulminacja przygotowań do Bożego Narodzenia przypada już na początku listopada. Nasza aktywność prosprzedażowa, adresowana do handlu tradycyjnego, ma charakter całoroczny i przybiera postać, między innymi, programów zakupowych, realizowanych długofalowo. W okresie przedświątecznym w większym stopniu, aniżeli w ciągu roku, koncentrujemy się na obecności naszych najbardziej popularnych produktów, takich jak margaryna Palma z Murzynkiem i Śniadaniowa Klasyczna w gazetkach handlowych.

W segmencie tłuszczów roślinnych do smażenia, pieczenia, gotowania, można zauważyć dobrze rozwiniętą strategię marek. I nic dziwnego – zarówno w przypadku tłuszczów w postaci stałej, jak i tych w postaci płynnej, na rynku dominują marki o charakterze ogólnopolskim, często międzynarodowe. Wśród obecnych w Polsce producentów są m.in. takie firmy jak Unilever, Kruszwica (ZT), Mlekovita (GK) lub Bielmar (ZT). Trudno byłoby dziś znaleźć konsumenta, który nie zna jednego z haseł reklamowych tego pierwszego koncernu – „Z Kasią Ci się upiecze” – tymczasem jeszcze na początku lat 90. Kasia była margaryną znaną głównie w południowej Polsce. Dopiero w 1993 r. firma Unilever zmieniła jej opakowanie i przekształciła ją w markę o zasięgu ogólnopolskim. Swoistą ciekawostką, jeśli nie fenomenem jest fakt, że od tego momentu szata graficzna opakowania nigdy nie została zmieniona. Charakterystyczne, złote opakowanie produktu stało się symbolem najwyższej jakości w kategorii tłuszczów do pieczenia. Innym bardzo popularnym produktem tego koncernu wykorzystywanym m.in. do smażenia i pieczenia jest Rama – najstarsza marka margaryny na rynku, pierwsza produkowana i sprzedawana na skalę przemysłową margaryna na świecie, która de facto dała początek tej kategorii produktów na rynku. Zainteresowaniem konsumentów, zwłaszcza młodszych i zamożniejszych, cieszą się także innowacje typu tłuszcz roślinny w płynie do smażenia, jak np. oferowana przez Unilever Rama Culinesse, która nie pryska i nie przypala się. W portfolio firmy Unilever jest także Delma Extra do pieczenia, gotowania i smażenia. Wśród olejów trudno o bardziej rozpoznawalną markę niż Kujawski z pierwszego tłoczenia Kruszwica (ZT). Olej ten jest flagową marką firmy, która przez lata wypracowała sobie prawdziwe uznanie wśród Polaków. W ofercie Kruszwica (ZT) ma też inne rozpoznawalne marki z tej kategorii, np. olej Oliwier i Bartek słonecznikowy, a portfolio uzupełniają produkty premium – Solucci z prażonymi pestkami słonecznika, Floriol Omega 3 i Kujawski 3 ziarna.

Mlekovita (GK) z kolei jest producentem bezwodnego tłuszczu mlecznego, który wzbogaca smak i aromat smażonych ryb, mięs, skorupiaków lub warzyw. Zastosowana przy jego produkcji technologia pozwala zachować obecne w surowcu witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, które wzmacniają także układ odpornościowy. Innym produktem tej firmy przeznaczonym do smażenia jest margaryna do smażenia frytek – w 100% tłuszcz roślinny do głębokiego smażenia w wysokich temperaturach. O tym, jak istotne oddziaływanie na tę kategorię miało trend prozdrowotny świadczą liczne dodatkowe wartości proponowane przez producentów tłuszczów roślinnych. Przykładowo produkt firmy Kruszwica (ZT) Kujawski 3 Ziarna to wariant wzbogacony olejami z siemienia lnianego i kiełków pszenicy. Inny produkt tej firmy, olej Floriol, jest źródłem kwasów tłuszczowych Omega 3, będących istotnym elementem dobrze zbilansowanej diety.

Strona 2 z 3