Mleko: Płynne złoto

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2012 (53)

A teraz kilka słów uznania dla detalistów: choć pewnie wielu mleczarzom to się nie spodoba, to każdy handlowiec w mleczarni jest świadomy, że cena to pierwszy czynnik warunkujący oczekiwany obrót. Walka o utrzymanie niskiej ceny mleka na półce to duży plus dla wzrostu popytu. Warto też docenić to, że choć nie wynika to ze szlachetności, ale zmysłu handlowego, to niska cena z minimalną marżą na wybrany produkt z kategorii ściąga klientów na większe zakupy. Podobnie jak niska cena paliwa na stacji obok sklepu. Właśnie to jest źródłem silnej pozycji detalistów w każdym rankingu sprzedażowym dotyczącym mleka: marki własne bazują na przekonaniu, że mleko to mleko. W erze lotów bezzałogowych na Marsa mało kto przecież może popsuć jakość mleka UHT.

W kombinacji technologii i marketingu operującej naciskiem na opakowanie, warto zwrócić uwagę na kilka ciekawych i mających potencjał produktów. Zdecydowanie ciekawym pretendentem do osiągnięcia wysokiej pozycji rynkowej jest Piątnica (OSM), której wizytówka: domek na wsi jest kwintesencją najwyższej jakości i naturalności w oprawie sielankowego obrazu wsi oraz kompletnej technologii ESL, na którą składa się proces mikrofiltracji oraz niskiej pasteryzacji. Walory takiego mleka to: smak i zapach zbliżony do mleka prosto od krowy oraz zachowanie zdecydowanie więcej składników odżywczych (witamin, mikroelementów) w porównaniu do mleka UHT.

Niezaprzeczalnym nr 3 na rynku marek mleka jest mleczarnia Łowicz (OSM), która w ciągu ostatnich lat dokonuje dużych zmian inwestując w nowe produkty i kategorie. Główną marką mleka jest Łowickie, pod którą znajdujemy mleko UHT i ESL w formatach 0,5 l, 1 l, 2 l. Mleczarnia Łowicz (OSM) jest przy tym przykładem przetwórcy oferującego bardzo dużą rozpiętość formatów, co może przyprawiać o ból głowy niedoświadczonych handlowców. Ofertę mleka Łowickiego uzupełnia wskrzeszona marka Łowicz, dalej marki Opti Fresh i Mona. Łowickie UHT, Łowicz i Mona dostępne są w klasycznych opakowaniach Tetra Pak, a ESL w opakowaniach SIG Combibloc, Elopak oraz w butelkach PET.

Zupełnie niestandardowym produktem (zważywszy na opakowanie) jest „domek”, czyli opakowanie Tetra Gemina mleka Delik z mleczarni ROTR (SM) w Rypinie. To najbardziej barwny i designerski kartonik w grupie mlek, jaki można spotkać na półce. To także jedna z najbardziej udanych koncepcji wykorzystująca ideę domu, jaka z konsumpcją mleka jest nieodwołalnie związana.

W gronie wyrazistych graczy, którzy inwestują w nowe technologie i nowe koncepcje jest Garwolin (OSM) z mlekiem Garwolińskim. Niska pasteryzacja sprawia, że mleko zachowuje wszystkie witaminy i mikroelementy. Naturalne oczyszczenie dzięki mikrofiltracji pozwala zachować naturalny smak mleka świeżego oraz nie wymaga gotowania. Technologia ta pozwoliła również garwolińskiej mleczarni na wydłużenie jeszcze do niedawna krótkiego terminu, na 21 dni. Jest to wygodne zarówno w handlu jak i codziennym użyciu konsumentów. Ponadto, przejrzysty przekaz na opakowaniu, sprawia, iż konsumenci nie mają problemów ze zlokalizowanie mleka w ladzie chłodniczej. Piąty, poprzeczny panel opakowania z Elopaku z napisem „Świeże” oraz niebiańska stylistyka są dowodem na rewolucję oferty mleczarni z Garwolina.

Warta zauważenia jest tu również wysoka pozycja w ocenie Laboratorium Oceny Żywności i Diagnostyki Zdrowotnej SGGW przeprowadzonej dla Krajowego Stowarzyszenia Mleczarzy i medal im. prof. dr. hab. Józefa Janickiego za zajęcie I miejsca w grupie (ex-aequo z nowym mlekiem z Piątnicy i Łowicza).

Mleko jest produktem wytwarzanym powszechnie. Konsekwencją jest duże rozdrobnienie produkcji odczuwalne w segmencie mleka pasteryzowanego.

Zdecydowanym liderem rynku mleka jest format 1 l, 2% i 1,5% zawartość tłuszczu, uniwersalne dla większości nabywców. Ze względów cenowych zdecydowanie mało atrakcyjne są opakowania 1,5 l i 2 l wybierane znacznie rzadziej i niekoniecznie przez duże gospodarstwa domowe. Ze względu na wizualną atrakcyjność znacznie lepiej sprzedają się mleka w opakowaniach kartonikowych, choć z wygody korzysta również mleko w butelkach plastikowych (PET, słabiej HDPE).

Wyraźne zmiany przeszło także mleko świeże Ale! i Dobre! pochodzące z mleczarni Radomsko (OSM). Opakowanie typu slim wyróżnia je na półce również dzięki mocnej choć wyważonej kolorystyce. To także jeden z nielicznych producentów mleka mikrofiltrowanego i następnie pasteryzowanego w celu uzyskania produktu finalnego o najwyższych parametrach jakościowych. To co wyróżnia Radomsko (OSM) to także marka mleka z gór: Hej!, kolorowa, nowoczesna i jedyna posiadająca mleko 3,8%. To rasowy zawodnik rynkowy, otrzymujący wsparcie reklamowe i mający duże wyczucie co do roli opakowania w sprzedaży.

Hula Krasula to kolejna nowoczesna marka mleka stworzona z myślą o konsumentach, zwłaszcza najmłodszych. Zabawna szata graficzna, nowoczesna technologia i opakowanie typu slim oraz  wyróżniają się na półce sklepowej.  Hula Krasula jest marką Grupy Lacpol, gdzie wytwarzane jest również mleko Staropolskie w opakowaniach Pure-Pak. Marka Staropolskie to od wielu lat znana i lubiana marka lokalna w zachodniej części Polski. Obecnie mleko Staropolskie dzięki zastosowaniu technologii ESL otrzymało dłuższy, bo 3 tygodniowy termin spożycia. Obie te marki wytwarzane są w Wolsztynie, miejscowości położonej w zachodniej Wielkopolsce, znanej z pięknych jezior, bogatych lasów oraz czystego powietrza. To właśnie stąd pochodzi najlepsze mleko, z którego powstają produkty Hula Krasula.


Strona 3 z 5