Handel międzynarodowy: Hiszpania: Gdzie robią zakupy Mistrzowie Euro(py) 2012?

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2012 (53)

Cechy wybranych sieci

El Corte Inglés jest rodzimą siecią centrów handlowych, w skład, której wchodzą m.in. hipermarkety, kioski, restauracje oraz agencje podróży. El Corte Inglés jest spółką o hiszpańskim kapitale. Siedziba firmy znajduje się w Madrycie. El Corte Inglés posiada w swej ofercie najlepsze i najbardziej znane hiszpańskie i międzynarodowe marki. Historia firmy sięga roku 1934 r., w którym to założyciel firmy, Ramón Areces kupił sklep krawiecki przy calle Preciados – przy jednej z centralnych ulic Madrytu. W późniejszym czasie firmę przekształcono w spółkę akcyjną. Po jego śmierci, zarządzanie firmą przejął jego bratanek Isidoro Álvarez, który jest obecnym właścicielem całej sieci i zalicza się do najbardziej wpływowych ludzi w Hiszpanii.

W 1995 roku El Corte Inglés wykupiło udziały będącej w stanie upadłości konkurencyjnej sieci Galerías Preciados. W 2001 r. El Corte Inglés rozpoczął ekspansję międzynarodową. Otworzono pierwsze flagowe centrum handlowe w Lizbonie w Portugalii, w 2006 zaś w Vila Nova de Gaia niedaleko Porto. W tym samym też roku firma ogłosiła rozszerzenie swej działalności poza Półwysep Iberyjski. Pierwszym krajem, w którym powstały centra handlowe były Włochy. Aktualnie spółka planuje przeznaczyć 250 mln euro na otwarcie nowego centrum A Grela w mieście la Coruña oraz na rozbudowę już istniejących supermarketów w Kordobie i Saragossie.

Centra El Corte Inglés oferują szeroki asortyment produktów tj. artykuły spożywcze, meble, filmy, RTV i AGD, wyroby metalowe, książki, odzież, płyty CD itp. W skład Grupy wchodzą następujące marki:

  • Hipercor (sieć hipermarketów)
  • Supercor (supermarkety)
  • Viajes El Corte Inglés (biura podróży)
  • Supermercados El Corte Inglés
  • Opencor (droższe sklepy, galanterie, artykuły ekskluzywne)
  • Informática El Corte Inglés (komputery i usługi związane z informatyką)
  • Fera (odzież, w tym sklepy Zara)
  • Bricor (sieć sklepów zajmujących się sprzedażą wysyłkową).

Kolejną firmą handlową w Hiszpanii jest Mercadona, która posiada jedną z największych sieci supermarketów w Hiszpanii. Firma działa zarówno na kontynencie europejskim, jak również na Balearach i Wyspach Kanaryjskich. Firmę założył w 1977 roku Francisco Roig. Siedziba firmy mieści się w Walencji. Nazwa sieci pochodzi z dialektu walenckiego, gdzie „Merca” oznacza rynek, a „dona” – kobietę. Średnia powierzchnia sklepu wynosi 1300 m² (dane za rok 2010).

Mercadona rozwinęła swoją działalność w latach 80. i 90., poprzez m.in. przejęcia innych mniejszych sieci handlowych. Na dzień 30.09.2011 roku sieć Mercadona liczyła 1 338 sklepów. Mercadona stawia głównie na rozwój marki własnej (white label – Hacendado), która jest synonimem niskiej ceny oraz dobrej jakości produktów. Oprócz produktów pod marką własną w sklepach Mercadona można także kupić najbardziej popularne marki w poszczególnych kategoriach produktów. Mercadona w 2010 r. zwiększyła swój udział na rynku o 1,3 punktu proc. i osiągnęła wynik 22%. W tym samym roku zainwestowała w rynek blisko 575 mln euro, spośród których 80% przeznaczono na otwarcie 60 nowych supermarketów, wyremontowanie 32 oraz na rozwój centrów logistycznych.

Do Grupy Carrefour działającej na rynku hiszpańskim należą następujące supermarkety: Carrefour, Carrefour Market oraz DIA. W maju 2011 r. Grupa Carrefour posiadała 170 hipermarketów Carrefour oraz 110 sklepów Carrefour Market. Marką Grupy Carrefour działającą w sektorze hard discount jest DIA. Cechą charakterystyczną supermarketów DIA jest minimalistyczny wystrój sklepów, bardzo ograniczony asortyment oraz niskie koszty operacyjne. Sieć DIA skupia się głównie na rozwoju swojej marki własnej – Dia, która oferuje towary od wybranych producentów, zapewniając najlepszą relację – jakości do ceny. W 2010 roku Grupa Carrefour zmniejszyła swój udział w rynku osiągając wynik 18,3%. Obecnie spółka zajmuje się modernizacją hipermarketów poprzez zastosowanie nowego formatu – Planet. Każdy z tych nowych sklepów to koszt ok. 4 mln euro. Według szacunków do 2012 r. spółka zainwestuje 500 mln euro.

Kolejną rodzimą firmą handlową jest hiszpańska Grupa Eroski. Firma została założona w 1969 roku w regionach Biskajskiej i Gipuzkoa w Hiszpanii i działała jako typowa dla ówczesnych czasów spółdzielnia. Jej siedziba mieści się w Elorrio w prowincji Vizcaya. Firma rozpoczęła swoją działalność od 10 regionalnych supermarketów. Dzisiaj sieć supermarketów posiada blisko 2400 placówek rozmieszczonych na terenie całej Hiszpanii. Placówki handlowe różnią się wielkością. W ramach portfolio sklepów znajdziemy zarówno placówki typu hipermarketów aż po mniejsze formaty, np. sklepy tzw. convenience. W ramach Grupy Eroski znajdują się m.in. formaty: Eroski Center, Caprabo oraz Eroski City. Sieć Eroski oferuje zarówno produkty pod własną marką: Eroski Basic jak i klasyczne marki produktowe. W 2010 r. z powodu słabej kondycji hipermarketów udział w rynku Grupy Eroski spadł, osiągając wynik 9,3%.

Kolejną spółką, działającą na rynku hiszpańskim, jest Auchan, pod marką, której działają Alcampo oraz Simply. Na rynku działają 53 hipermarkety Alcampo, Simply zaś posiada 124 supermarkety. W 2010 roku spadek udziału Auchan w hiszpańskim rynku dystrybucji spożywczej wyniósł 0,3 pkt. proc., co dało spółce wynik na poziomie 6,2%.

Niemiecka spółka sieci dyskontowych Lidl, działa na rynku hiszpańskim od 2007 r. Sieć stawia na najniższe ceny produktów. W 2010 roku udziały Lidla w rynku handlowym wynosiły 3,3%. W tym samym roku sieć Lidl zainwestowała blisko 150 mln euro w rozbudowę kolejnych placówek sieci.

Sieć Consum posiada następujące marki sklepów: Consum, Consum Basic oraz Charter. Aktualnie na rynku działa ponad 600 supermarketów Consum. Kolejną siecią supermarketów jest Ahorramás, której działalność skupia się w madryckim regionie autonomicznym. Posiada ona ponad 200 sklepów. Z kolei w ramach grupy DinoSol działają następujące marki sklepów: HiperDino oraz HiperDino Express (działający jedynie na Wyspach Kanaryjskich), SuperSol oraz CashDiplo. Supermarkety przynoszące największy zysk (tj. 70% całych zysków spółki) to SuperSol oraz HiperDino. Grupa DinoSol posiada 450 punktów sprzedaży. Na rynku hiszpańskim działa również E. Leclerc. Posiada ona 18 placówek handlowych. W minionym roku kwota przeznaczona na dalszy rozwój sieci wynosiła 120 mln euro, które przeznaczone zostały na zakup i odrestaurowanie kolejnych 7 hipermarketów sieci.

Przy opracowaniu informacji o sieciach handlowych wykorzystano źródła własne oraz materiały z: Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Madrycie.

Strona 4 z 4