Zarządzanie kryzysowe w zakładzie

dr inż. Katarzyna Godlewska
Forum Mleczarskie Biznes 2/2012 (14)

W sytuacji kryzysowej schemat działania w zakładzie przemysłu mleczarskiego powinien być podobny do zamieszczonego na rys. 2.



Błędem byłoby myślenie, ze w czasie sytuacji kryzysowej pracuje tylko zespół antykryzysowy. Rolą zespołu jest koordynacja wszelkich działań podejmowanych przez poszczególne działy i pracowników firmy. Chodzi o to, by po pierwsze kilka osób nie robiło tego samego nie wiedząc, że prowadzone są podobne działania, a po drugie, by nie pominąć jakiegoś aspektu lub pola działania.

Ze względu na charakter zakładu i jego produkcji na wszystkich etapach rozwiązywania sytuacji kryzysowej powinno pojawiać się bezpieczeństwo żywności jako główny cel do osiągnięcia. Bez zapewnienia tego czynnika długofalowy rozwój firmy nie może mieć miejsca ze względu na opinie klientów (w tym kontrahentów, pośredników i konsumentów) oraz Urzędowej Kontroli Żywności (weterynarii). Szczególnie w sytuacji kryzysowej, która mogła spowodować wyprodukowanie wyrobów wątpliwej jakości, zadbanie o dobre imię oraz reputację marki możliwe jest poprzez pokazanie i udowodnienie należytej staranności w dbałości o higienę, bezpieczeństwo i jakość wyrobów. Dobrą praktyką w tym względzie będzie rozpatrywanie przyczyn i skutków sytuacji kryzysowej pod kątem bezpieczeństwa żywności (czy to mogło zagrozić? Czy na skutek … nie przedostały się do wyrobów …?).

Jak sobie radzić z przeprowadzeniem diagnozy przyczyn i skutków sytuacji kryzysowej. Narzędzia, które stosuje się na spotkaniach zespołów antykryzysowych to „burza mózgów” polegająca na podawaniu i spisywaniu wszystkich możliwych pomysłów, a następnie ich wspólnym przedyskutowaniu. W „rozbieraniu problemu na czynniki pierwsze” pomaga diagram Ishikawy, zwany czasem diagramem ryby, pokazany na rys. 3. Wypełnia się go odpowiadając na pytanie „dlaczego?” Najczęściej jako kategorie przyczyn rozpatruje się: człowieka, środowisko, materiał, sprzęt/maszynę, stosowane metody i przyczyny leżące po stronie kierownictwa. W każdej kategorii przyczyn określa się przyczyny główne oraz podprzyczyny, do których też można wypisać pod-podprzyczyny. Chodzi o to by jak najgłębiej wniknąć w problem.



Prawidłowe postępowanie w przypadku sytuacji kryzysowej w zakładzie pozwala na uniknięcie podobnych w przyszłości. Co więcej, jeżeli w trakcie postępowania kryzysowego zostaną wyuczone prawidłowe wzorce zachowań – na przyszłość będzie to procentować. Mleczarnia jest bardzo złożonym organizmem, więc nie zawsze da się wszelkich sytuacji trudnych uniknąć. Jako podsumowanie niech posłuży cytat z wikipedii. „Kryzys jest częścią naszego życia, dotyczy nas wszystkich, co ważne jest spodziewany, a nawet pożądany. Wymaga od nas zmian i podejmowania nowych wyzwań i zadań. Z drugiej jednak strony sytuacje kryzysowe wywołują w świadomości społecznej kształtowanie postaw zachowawczych, często rezygnację, a nawet skrajny krytycyzm rzeczywistości, zamiast poszukiwania rozwiązań sytuacji trudnych, innych niż te, do których jesteśmy przyzwyczajeni”.

Strona 3 z 3