Serki wiejskie: American dream, czyli kariera wiejskiego serka

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2012 (52)

Kariera polskiego serka

Dzisiaj w Polsce mamy kilku producentów serków typu cottage cheese. Należą do nich m.in. Piątnica (OSM), Mlekovita (GK), Łowicz (OSM), Włoszczowa (OSM), Starco (ZM) czy Zott Polska. Nie da się zaprzeczyć, że pionierem na rynku serków typu cottage cheese jest niewątpliwie Piątnica (OSM). To ona blisko 20 lat temu jako pierwsza wprowadziła ten rodzaj sera na polski rynek. Piątnica (OSM) opracowala własną technologię produkcji i jest niezaprzeczalnym liderem zarówno pod względem jakościowym jak i wolumenowym.

Pierwsze opakowania były bardzo skrome. Małe, białe pudełeczko z prostym rysunkiem domku z brązowym dachem i białymi ścianami, otoczonego rzędem wysokich drzew, skrywało nikomu nieznany granulowany serek w śmietance. Z czasem ten niewinny dziecięcy rysunek stał się niekoronowanym symbolem produktu i dzisiaj prawie każdy serek wiejski ma: swój „domek z drzewami”. Z czasem wizerunek marki został zmodyfikowany, ale symbol „domku z drzewami” pozostał.

Atutem tego produktu jest wysokiej jakości mleko, pochodzące od krów wypasanych w zdrowym, nieskażonym środowisku. Ponieważ jest to wyrób należący do grupy świeżych produktów i nie zawiera konserwantów, jest bardzo wrażliwy na warunki przechowywania. Rekomenduje się temperaturę przechowywania w granicach od +1°C do + 6°C.

W ofercie firmy Piątnica (OSM) znajdziemy m.in. serek wiejski (klasyczny) cottage cheese w wersji 200 i 500 g, serek wiejski z miodem, ananasem, brzoskwinia, truskawkami oraz light.

Piątnica (OSM) jest też producentem serka wiejskiego z probiotykiem. Jest to pierwszy na polskim rynku serek twarogowy funkcjonalny pod logo Piątnica plus+. Serek zawiera unikalne kultury probiotyczne Howaru Dophilus (Lactobacillus acidophilus NCFM), które pomagają w utrzymaniu właściwego poziomu naturalnych, dobroczynnych bakterii oraz naturalnie wpływają na poziom prawidłowej mikroflory w organizmie.

Kolejnym producentem jest Mlekovita (GK). W swojej ofercie posiada serki wiejskie pod marką Polski. W ofercie znajdziemy serek wiejski Polski – w wersji klasycznej, serek wiejski Polski lekki 3% tłuszczu, serek wiejski lekki ze szczypiorkiem 2,5% tłuszczu, serek wiejski z brzoskwinią i marakują oraz serek wiejski z truskawkami podanymi w małych pojemniczkach dołączonych do opakowania głównego. Opakowania firmy Mlekovita (GK) utrzymane są w spójnej konwencji stylistycznej. Cechują się wyraźnym brandingiem marki Polski oraz elegancką, kolorową przyciągającą oczy grafiką. Opakowanie utrzymane jest w konwencji sielskiego naturalnego krajobrazu, z elementami różnicującymi poszczególne smaki (truskawki, brzoskwinie i marakuje oraz szczypiorek).

Łowicz (OSM) proponuje swoim klientom Serek wiejski w opakowaniach rodzinnych – w kubełkach z pokrywką wielokrotnego zamykania w wersji klasycznej i light (serek wiejski i wiejski lekki) oraz serki w 150 g indywidualnych kubeczkach z platynką. Zarówno w wersji klasycznej jak i light o zawartości 3% tłuszczu. Opakowania są spójne z resztą portfolio poprzez stosowanie wyraźnego brandingu oraz konsekwentne użycie charakterystycznych elementów związanych z Ziemią Łowicką jak Łowiczanka – w stylizowanym regionalnym stroju.

Serki wiejskie w swojej ofercie posiadają także Garwolin (OSM), Krasnystaw (OSM), Sokołów Podlaski (OSM) (twarożek ziarnisty), Włoszczowa (OSM) oraz Zott Polska.

Mleczarnia Garwolin (OS) posiada serek wiejski 200 g, o tradycyjnym, delikatnym smaku, który z każdym rokiem powiększa grono swoich smakoszy. Ponadto, w tym roku, Spółdzielnia wprowadziła serek wiejski lekki 150 g. Dzięki niskiej zawartości tłuszczu, serek ten cieszy się już swoją grupą fanów, rozsmakowujących się w odtłuszczonych produktach.

Firma Zott Polska wprowadziła na rynek serek wiejski do linii produktowej – Naturalna Rozkosz. Produkt oferowany jest w 175 g opakowaniach jednostkowych utrzymanych w typowo letniej rozświetlonej słońcem łąkowej stylistyce (z sympatyczną krową w tle) i nawiązującej do wizerunku całej linii. Jako jedyny produkt tego typu nie wykorzystuje elementu domku z drzewami.

Wydaje się, że rynek już został podzielony i raczej trudno spodziewać się przetasowań na półce. Producenci mogą jedynie pracować nad jakością i utrzymaniem stabilności produktu. Analiza portfolio pokazuje jednak, że intrygującym pomysłem mogłyby być produkty z wsadami ziołowymi, z jabłkiem z cynamonem lub słodko-kwaśną żurawiną, co byłoby wdzięcznym ukłonem w stronę tradycyjnych polskich smaków!

Strona 3 z 3