Handel międzynarodowy: Bułgaria: Handel po bułgarsku

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2012 (51)

Sieci handlowe w Bułgarii

Według analizy europejskiego rynku nieruchomości handlowych wykonanej przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield – Bułgaria zajmuje 13. miejsce w międzynarodowym rankingu powierzchni w centrach handlowych będących w trakcie budowy, z planowanym zakończeniem do końca 2012 r.

Do końca 2012 r. ma być oddanych do użytku w Bułgarii aż 181 500 m2 nowej powierzchni pod centra handlowe. Obecnie Bułgaria zajmuje 30. miejsce w klasyfikacji posiadanych powierzchni handlowych na 1000 mieszkańców, z rezultatem 67,5 m2 na 1000 mieszkańców; jest znacznie mniej niż średnia w Europie, która wynosi 240 m2 na 1000 osób. W 2010 r. Bułgaria była w pierwszej piątce krajów o największej ilości nowo otwartych powierzchni w centrach handlowych. W 2011 r. natomiast w Bułgarii nie otworzono żadnego nowego centrum handlowego. Bułgaria jest jednym z dziewięciu krajów w Europie, gdzie w pierwszej połowie 2011 r. nie zostały oddane do użytku żadne nowe centra. (Źródło: Regal).

Według danych uzyskany z danych żródłowych WPHiI w Bułgarii największy udział w dystrybucji mają małe sklepy (43,7%), następnie hiper- i supermarkety (21%) oraz sieci dyskontowe. Format cash&carry zajmuje zaledwie 1,7%.

Przeciętny bułgarski „kowalski” ma do dyspozycji kilka typów sieci handlowych i pomału może dywersyfikować swoje zakupy w zależności od zasobu kieszeni. Jednakże co podkreślają różne źródła z roku na rok coraz większą popularnością cieszą się sklepy dyskontowe.

Według opinii WPHI możemy się spodziewać dalszego rozwoju współpracy gospodarczej pomiędzy Polską a Bułgarią. Mimo zauważalnego zmniejszenia się w 2010 r. popytu wewnętrznego, polski eksport na ten rynek zwiększył się. Wg danych Bułgarskiego Banku Narodowego w 2010 roku w imporcie bułgarskim Polska zajmowała 6. pozycję spośród krajów UE.

Sieć T-Market należąca do łotewskiej grupy Maxima posiada w Bułgarii 42 sklepy rozsiane na terytorium całego kraju. W 2012 r. Grupa Maxima planuje otwarcie kolejnych 14 placówek. T – Market obsługuje codziennie 36 tys. klientów. Liczba marketów znacznie wzrosła po tym, jak Maxima Bułgaria przejęła lokale po byłych sklepach sieci Kaleja. Maxima zatrudnia ponad 1100 pracowników. W 2012 roku T-Market otworzy także nową bazę logistyczną. Będzie to już czwarte centrum logistyczne, który powstanie w pobliżu miasta Elin Pelin. W połowie ubiegłego roku Maxima Bułgaria wykazała wzrost obrotów o 12,8%, w porównaniu z okresem analogicznym poprzedniego roku. Przychody sieci wyniosły 31,3 mln euro bez VAT.


Kolejną siecią jest Piccadilly i Piccadilly-Express, należąca do belgijskiej Grupy Delhaize. Wcześniej była to sieć supermarketów z siedzibą w Warnie. Założona w 1994 roku w 51% opierała się na kapitale zagranicznym. W 1994 r., firma otworzyła swój pierwszy supermarket w Warnie. W 2006 roku firma posiadała już pięć supermarketów w Warnie i dwa w Sofii (jeden w City Center Sofia i jeden w Mall of Sofia), jeden supermarket w Wielkim Tyrnowie i jeden w Burgas. W 2007 roku serbska firma Delta Holding kupiła 85% akcji firmy. Delta Holding zainwestowała około 70 mln euro w Piccadilly i otworzyła kolejne 20 nowych sklepów, które zatrudniają około 1000 nowych pracowników. Od lipca 2011 roku, poprzez nabycie Grupy Delta Maxi, Picadilly jest częścią belgijskiej międzynarodowej sieci sprzedaży detalicznej Grupa Delhaize. Sieć dysponowała wówczas 26 supermarketami Piccadilly (osiem z nich na terenie Warny, pięć w Sofii, trzy w Plovdiv, jednym w Burgas, jeden w Weliko Tyrnowo, jeden w Lovech, jeden w Starej Zagorze, jeden w Vidin, jeden w Samokov, jeden w Yambol, jeden w Gabrowo i jeden w Ruse i 13 sklepami typu Piccadilly-express (dziesięć w Sofii, dwa w Płowdiw i jeden w Warnie).

Obecnie Piccadilly ma 42 placówki handlowe w Bułgarii. W najbliższym roku sieć planuje otwarcie kolejnych 15. Przy otwarciu ostatniego sklepu, sieć rozpoczęła stopniowy rebranding, zmieniając m.in. logo, a także wprowadzając obniżkę cen głównych artykułów. Na półkach sklepowych znalazły się tańsze świeże mięso, produkty rybne, warzywa i owoce, słodycze, napoje bezalkoholowe i alkohole, a także środki czyszczące. Celem firmy jest zwiększenie przychodów i udziału w rynku. Zaletą współpracy handlowej z Piccadilly jest nie tylko to, iż negocjuje ona ceny z dostawcami, ale i proponuje im produkcję pod marką własną Delhaize – 365, przez co będą oni mogli sprzedawać swe produkty na rynkach zagranicznych. Marka 365 jest obecna także w Belgii, Luksemburgu, Grecji, Rumunii i Serbii. Obecna marka własna Piccadilly – Premium zostanie dalej utrzymana.

Strona 2 z 4