Produkty ekskluzywne: Bogacz też musi jeść

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2012 (50)

Polski klient dóbr ekskluzywnych

Przeglądając codzienne wiadomości ma się nieodparte wrażenie, że za oknem hula tylko kryzys oraz coraz trudniejsze do ogarnięcia podwyżki. Kiedy przeciętny Kowalski z trudem wiąże koniec z końcem, na drugim biegunie społeczeństwa powolutku wyrasta na naszych oczach coraz większa grupa bardzo bogatych obywateli, których dochody znacznie przekraczają średnią krajową.

Na podstawie danych rynkowych zawartych w raporcie KPMG – Polska wpisuje się w światową tendencję rosnących wydatków na produkty luksusowe. Na podstawie danych Ministerstwa Finansów analitycy KPMG obliczyli, że w Polsce jest ok. 50 tys. ludzi bogatych, czyli takich, którzy zarabiają powyżej 20 tys. zł miesięcznie i ok. 590 tys. zamożnych, zarabiających od 7,1 do 20 tys. zł. Dobrami luksusowymi zainteresowani są także tzw. aspirujący, o dochodzie miesięcznym brutto między 3,7 a 7,1 tys. zł, którzy od czasu do czasu zdobywają się na drogi zakup. W ostatnich 10 latach liczba Polaków o zarobkach powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie wzrosła niemal dwukrotnie, a ich średni dochód o prawie jedną trzecią.



Jak pokazuje wspomniany raport z socjogeograficznego punktu widzenie blisko jedna trzecia wszystkich bogatych i zamożnych w Polsce mieszka w województwie mazowieckim. W województwie mazowieckim zdecydowanie większa grupa bogatych Polaków pracuje na etacie, natomiast w pozostałych województwach w większym stopniu do grona osób o najwyższych dochodach należą podatnicy opodatkowani podatkiem liniowym.

Ankietowani deklarowali przeznaczanie średnio 13% swojego rocznego dochodu na zakup szeroko rozumianych dóbr luksusowych. Odsetek ten jednak rośnie wraz ze wzrostem zamożności badanych. W grupie respondentów o dochodach od 3700 do 7100 zł miesięcznie wynosi on 9%, podczas gdy w grupie o dochodach od 7100 do 20 000 zł już 15%, a wśród osób o dochodach powyżej 20 000 zł aż 18%.

Osoby o niższych dochodach częściej akcentują wysoką jakość i cenę, natomiast osoby o wysokich dochodach – aspekty niematerialne, takie jak rozpoznawalność, tradycja i historia marki oraz reprezentowane przez nią wartości. Blisko połowa ceni także wartości reprezentowane przez markę, a dla 40% ważna jest dobra opinia o marce przekazana przez znajomych.

Nabywcy dóbr z segmentu luksusowego to bardzo trudna, niezwykle wymagająca i często kapryśna grupa klientów. Jak pokazały dane blisko 50% to ludzie w wieku powyżej 45 lat. Grupa taka może cechować się określonym doświadczeniem i bardzo wysokimi wymaganiami wynikającymi z ich wieku. Ludzie aspirujący do grupy klientów produktów luksusowych wywodzą się z bardzo różnych grup społecznych i zawodowych. Najczęściej są to właściciele firm, biznesmeni, ludzie reprezentujący wolne zawody, a także menedżerowie lub przedstawiciele kultury i sztuki. Wszystkich łączą zasobność portfela, wysokie aspiracje zawodowe i życiowe oraz chęć spełniania swoich marzeń, poprzez m.in. umilanie sobie życia zakupem luksusowych rzeczy lub usług. Należy także pamiętać, że ludzie kupujący produkty premium charakteryzują się specyficznymi cechami, takimi jak: chęć wyróżniania się, demonstrowania pozycji lub sukcesów życiowych.

Strona 2 z 7