Rynek międzynarodowy: Finlandia: Valio znaczy doskonały

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2012 (12)

Według danych firmy Valio, jednym z ważniejszych rynków mleczarskich w Finlandii jest rynek jogurtów. Rynek detaliczny jest obliczany na 100 tys. ton; 225 mln euro. Tradycyjne oraz odtłuszczone jogurty odpowiadają za 70% wolumenu. Najszybszy wzrost obserwowany jest w obszarze produktów z wartością dodaną, tj.: jogurty przyjazne dla żołądka oraz jogurty bio. Finowie spożywają 20 kg jogurtów rocznie, z czego 1/3 to produkty Valio (dane Nielsen dla Valio). Valio stwierdza także, że rynek przeżywa rozwój segmentu przekąsek pochodzenia mlecznego. Rok 2011, a zwłaszcza jego druga połowa, przyniósł wzrost popytu na masło o 25%, co wywołało ogromne zdziwienie w branży oraz przyniosło deklaracje głównych dostawców: Valio i Arla Ingman, że nie będą mogli zwiększyć dostaw w związku z ograniczeniami w podaży surowca. Już teraz obie firmy zaspokajają 80% zapotrzebowania detalicznego na masło. Valio nawet ograniczyła eksport w związku z rosnącym popytem, który miał związek z modą na dietę niskowęglowodanową.

Według danych Euromonitor rok 2011 powinien przynieść wzrost kategorii o 5%, Największy udział we wzroście powinny mieć jogurty owocowe łyżeczkowe premium oraz funkcjonalne. Duże ożywienie widoczne jest zwłaszcza w obszarze produktów odtłuszczonych i bezlaktozowych. W porównaniu do innych krajów, dużym zainteresowaniem cieszą się produkty w opakowaniach 1 l.

Popularne wśród konsumentów są także sery topione i podpuszczkowe. Do najsłynniejszych serów z Finlandii zaliczają się Valio Black Label Emmental, Valio Aura ser pleśniowy oraz Valio Ritari. Ostatnio ogromną popularnością cieszą się sery z obniżoną zawartością tłuszczu, bio oraz sery funkcjonalne typu ementaler Valio Gefilus. Według danych Euromonitor w 2011 wolumen sprzedaży serów twardych powinien wzrosnąć o 2%, podczas gdy ich wartość o 6%.

Valio: Gigant i symbol

Valio to firma z tradycjami, którą założono w 1905 roku w celu eksportowania najwyższej jakości fińskiego masła. W 1916 roku Valio zbudowała swoją pierwszą mleczarnię, a w 1920 roku rozpoczęło pierwsze aktywności reklamowe. Po Wielkim Kryzysie firma rozpoczęła prawdziwą ekspansję. Po wojnie w 1945 roku, w imię zasług dla innowacji w biznesie mleczarskim, A. I. Virtanen, szef badań firmy Valio dostał Nagrodę Nobla, co do dziś jest przedmiotem wielkiej dumy Finów i samego Valio. W latach 50. firma wprowadziła kartony do mleka, a w latach 60. – technologię UHT. Valio była też pierwszą firmę krajową, która wprowadziła na rodzimy rynek jogurty owocowe.

Valio sprzedaje swoje wyroby w około 65 krajach świata, co przekłada się na 36% udział aktywności zagranicznych w zysku. Najważniejszymi wyrobami w asortymencie Valio są mleko, śmietana, jogurty, sery, twarogi, dodatki na bazie serwatki, masło i miksy. Firma przetwarza około 86% mleka produkowanego w Finlandii. To absolutny lider we wszystkich grupach asortymentowych, znany ze swego proinnowacyjnego podejścia do rynku oraz potrzeb klientów.

Na początku lat 80. Valio wprowadziła na rynek produkty niskolaktozowe, a w 2001 roku produkty bezlaktozowe (technologia hydrolizy laktozy). Później zadebiutowały: probiotyki marki Valio Gefilus wzmacniające odporność (szczep LGG – Lactobacillus GG), linia Valio Evolus grupująca produkty wspomagające obniżanie ciśnienia krwi, linia Valio ProFeel obejmująca produkty wspomagające zarządzanie wagą ciała. Innowacyjność firmy Valio to także próby przechodzenia na zasilanie biomasą. Największa serownia Valio w Lapinlahti przestawia się od sierpnia 2011 roku na spalanie biomasy (kontrakt z Metso-Wärtsilä Power). Energia pochodzić będzie z torfu, trocin, kory itp.

Powodzenie produktów bezlaktozowych umożliwiło sukces na rynku rodzimym, a następnie szwedzkim (wprowadzenie w 2002), Szwajcarii (debiut w 2003 r.), Hiszpanii, Belgii, Korei Płd. (debiut w 2005 r.), krajach bałtyckich (wprowadzenie w 2007 r.), Rosji (2008), Norwegii i USA (2009). Firma ocenia, że poza Finlandią najsilniejszą pozycję (pod względem osiąganych przychodów) ma w Rosji i Szwecji, dalej w krajach bałtyckich (zwłaszcza w Estonii), USA, Belgii i Chinach. Valio dysponuje 15 zakładami w Finlandii, dwoma w Estonii, jednym w Rosji i pakowalnią serów w Belgii. Rynek rosyjski jest dla Valio bardzo perspektywiczny: już dziś mówi się, że Valio ma 40% rynku serowego Petersburga.

Innowacje po fińsku

Napój Gefilus Max to produkt, którego zażywanie przynosi ulgę żołądkowi w sytuacjach stresowych. Jak podkreślają specjaliści od R&D w Valio aż 20% Europejczyków w UE cierpieli na wzdęcia, dyskomfort żołądka oraz IBS (nieprzyjemny syndrom jelitowy). Jednocześnie Gefilus Max jest jedynym napojem mlecznym na świecie, który pomaga w takich sytuacjach. Opatentowane połączenie 4 szczepów bakterii (Lactobacillus GG, lactobacilli, bifidobacterium i bakterii kwasu propionowego) pozwala wyeliminować dolegliwości aż u 76% skarżących się. U tych osób następuje uspokojenie żołądka i podniesienie ochrony tego odcinka przewodu pokarmowego. Jedna buteleczka (100 ml) produktu wystarcza do zapewnienia dziennej rekomendowanej dawki. Produkt przetestowano w dwóch badaniach klinicznych (Kajander et al. 2005 and Ka-jander et al. 2008). Valio Gefilus Max dostępny jest w Szwecji, Finlandii i krajach bałtyckich.

Strona 2 z 2