Handel międzynarodowy: Handel po węgiersku

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2011 (48)

W grupie dyskontów zdecydowanie najwięcej do powiedzenia mają: Lidl (Grupa Schwarz) oraz Penny Market (Grupa Rewe), dalej Aldi. Lidl bardzo szybko zwiększa sklepów i goni Penny, firma która była dotychczasowym liderem. Od czołówki odstaje nieco Aldi. Najsłabszą pozycję ma Profi (Delhaize) oraz najmłodszy Cent (grupy CBA).

Największym sprzedawcą żywności są hipermarkety, następnie dyskonty i supermarkety. Według PlanetRetail za Euromonitor (dane za 2008 rok), udział hipermarketów wynosił 26%. Następnym graczem były dyskonty (18%) oraz supermarkety (15%). W opinii analityków GfK z września 2010 roku (źródło PMR), hipermarkety nie będą w stanie zwiększać swoich udziałów i do 2010 roku miały kontrolować 24% rynku, podczas gdy w 2009 roku było to 23%.

GfK prognozuje, że supermarkety zwiększą swój udział do 21% w 2011 i 22% w 2015 roku oraz do 25% w 2020. Sklepy dyskontowe z kolei osiągną 17% w 2011, do 20% w 2015 roku oraz 27% do 2020 roku. Według wyliczeń GfK udział niezależnych placówek handlowych spadnie do 10% w 2020 roku. Trend ten będzie zmuszał do przyłączania się do większych grup detalistów. Słabe rokowania dla sklepów tradycyjnych pociągną za sobą kondycję placówek C&C. Jak przypomina GfK, w 2000 roku udział placówek tego typu nie przekraczał 6%, a w 2009 roku spadł już do zaledwie 2%. Presja cenowa ze strony placówek dystrybucji wielkopowierzchniowej pozbawia możliwości także sklepy położone przy stacjach benzynowych, których udział spadnie z 9,5% (2010) do 7% w 2015 roku.

Według szacunków Economist Intelligence Unit, sprzedaż detaliczna zacznie odreagowywać w 2011, aby dopiero w 2013 roku powrócić do poziomu sprzed kryzysu w 2009 roku, tj. 38 mld USD.

Dla sieci detalicznych czas kryzysu był okresem przejęć słabszych konkurentów. Spar Hungary w 2010 koncentrowała się na integracji 57 przejętych w 2008 roku placówek Plus (Tengelmann). Firma podkreśla w swoim komunikacie, że nowo otwarte, przebrandowane placówki odnotowują już wzrost sprzedaży. Dodajmy tylko, że Spar działa na Węgrzech poprzez dwa formaty. Tworzy je 31 hipermarketów Interspar, które odpowiadają za 35% całkowitej sprzedaży oraz supermarkety Spar.

Według danych Economist Intelligence Unit za Buszesz wahania sprzedaży produktów spożywczych wpłynęły na handel nabiałem dość nieznacznie. Konsumpcja mleka spadła ze 170,6 litra (2006) per capita do 166,7 l (2009), co nie jest tak złym wynikiem biorąc pod uwagę, że tradycyjna kategoria mleka traci wolumeny w różnych krajach i to niezależnie od wystąpienia kryzysu.

Branża mleczarska sprzedaje towary na łączną kwotę 1,4 mld USD (2008, Euromonitor). Najwięcej sprzedaje się mleka (38,4% rynku), serów (24%), jogurtów (17,5%), tłuszczów żółtych (16,3%) i deserów (2,1%). Liderem rynku jest Danone (39,2% rynku), dalej Sole-Mizo (13,2%) (marki Sole, MiZo i Farmer).



Strona 2 z 2