Tłuszcze: Wysoka cena niszczy sprzedaż

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2011 (47)
Segment margaryn różnicuje się pomiędzy produkty o różnej zawartości tłuszczu. O ile jednak widoczne jest zainteresowanie produktami określanymi jako lekkie, o tyle marki produktów niskotłuszczowych nie znalazły się w gronie liderów rynkowych. Wynika z to z paradoksu, jakim jest niemożność postrzegania produktu tłuszczowego jako dietetecznego.

Monitoring realizowany w firmie Nielsen skłania także do innych wniosków. W tej kategorii obserwujemy tymczasowe wygaśnięcie dotychczasowych jej lokomotyw, jakimi były produkty funkcjonalne. Rynek nasyca się z uwagi na relatywnie wysokie ceny Benecolu (Kruszwica ZT) i Flory pro. activ (Unilever Polska). Być może występuje tu sytuacja, w której ci, którzy uzyskali korzystne efekty w postaci obniżenia poziomu złego cholesterolu nie są w stanie udźwignąć dalej kosztów ich zakupu. Zastępują ich nowo zagrożeni chorobą wieńcową, którym lekarze zakazali spożywać jaj, masła i innych tłuszczów pochodzenia zwierzęcego.


Ciekawy produkt:

Duńskie masło zawsze było cenione za jakość i smak. Dlatego w 1888 r. duńscy mleczarze postanowili odróżnić je od produktów z innych krajów wspólnym znakiem „Lurmark”, zarejestrowanym w 1901 r. Nadal można go znaleźć na każdym opakowaniu Lurpak. Przedstawia cztery skrzyżowane „lury” – rzadkie instrumenty dęte z epoki brązu, które stały się symbolami Danii. Wyłącznie te mleczarnie, które uczestniczyły w rygorystycznym systemie kontroli jakości miały prawo do używania znaku „Lurmark Duńskie Masło”.

Rozwój technologii w latach 50. XX wieku pozwolił na zawijanie kostek masła w folię lub papier. Na nowym, wprowadzonym w 1957 r. opakowaniu, pojawiła się współcześnie nam znana nazwa Lurpak. Nowe opakowanie i nowe możliwości transportu umożliwiły stopniowy wzrost popularności masła Lurpak poza granicami Danii.

Obecnie marka Lurpak jest własnością Danish Dairy Board. Do dzisiaj mleczarnie, w których powstaje Lurpak, co tydzień przekazują próbki produktów do oceny panelu specjalnie wyszkolonych ekspertów w niezależnym laboratorium.

Źródło: Arla Foods

Liderzy i statyści

W grupie producentów margaryn prym wiodą firmy Kruszwica (ZT) i Unilever Polska. Bardziej aktywną ostatnio politykę marketingową prowadzi Kruszwica (ZT), która akcentuje walory organoleptyczne (zapach), oraz buduje wizerunek produktu mającego nowy wymiar jakości „de luxe”.

Jakość za rozsądną cenę to dewiza marki Delma i w 2010 r. oraz w 2011 roku pierwsza marka na rynku margaryn i miksów. Dziś Unilever Polska, właściciel marki Delma proponuje wersje margaryny:

  • Delma Extra z masłem i szczyptą soli
  • Delma Extra z jogurtem
  • Delma Extra z masłem
  • Delma Extra z witaminami
  • Delma Extra ze śmietanką
  • Delma Extra z masłem o smaku prażonej cebulki,
  • Delma Extra z masłem i oliwą z oliwek.

Powyższe zestawienie jaskrawo pokazuje, że Delma to coś więcej niż zwykła margaryna, ale także produkt uszlachetniony masłem, albo jogurtem, witaminami czy szczyptą soli. Obrazuje to dążenie producentów do zaoferowania dodatkowych profitów dla konsumenta i w tym względzie stanowi poważniejszą niż wcześniej konkurencję dla masła. Oprócz wersji uszlachetnionych masłem dostępna jest także Delma do kanapek.

Dostawcy masła:

  • Arla Foods
  • Chojnice (OSM)
  • Cuiavia (OSM)
  • Giżycko (OSM)
  • Gostyń (SM)
  • Hajnówka (OSM)
  • Jagr (PHU)
  • Jana (ŚSM)
  • Jasienica Rosielna (OSM)
  • Kalisz (OSM)
  • Kosów Lacki (OSM)
  • Koło (OSM)
  • Końskie (OSM)
  • Grupa Lacpol
  • Łapy (OSM)
  • Łowicz (OSM)
  • Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM)
  • Mlekovita (GK)
  • Grupa Polmlek
  • Piaski (OSM)
  • Radomsko (OSM)
  • ROTR (SM)
  • Sierpc (OSM)
  • Sokołów Podlaski (OSM)
  • Spomlek (SM)
  • Temar (PPH)
  • Turek
  • Wart-Milk (OSM)
  • Wieluń (OSM)
  • Włoszczowa (OSM)
  • Września (OSM)


Strona 2 z 5