Handel międzynarodowy: Rosyjski poker

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2011 (44)

W grudniu 2010 roku X5 przebiła ofertę sieci Wal-Mart i Magnit i przejęła sieć tanich sklepów Kopiejka. Wartość transakcji wyniosła 1,64 mld USD, co odbiło się szerokim echem na świecie, gdyż była to największa transakcja w historii rosyjskiego handlu detalicznego. Sprzedającym był milioner Nikołaj Cwietkow, który na początku 2010 roku wystawił dyskonty Kopiejka na sprzedaż. Sieć pod koniec roku liczyła 660 sklepów. X5 zdecydowała się na transakcję, albowiem ten format placówek handlowych sprawdził się podczas kryzysu. Kopiejka i jej placówki cieszyły się wówczas dużym zainteresowaniem wśród ubożejących Rosjan. W 2009 r. przychody tej sieci wyniosły 1,5 mld USD. Pozycja niezagrożonego lidera w segmencie dyskontowym i wzrost liczby placówek o 75% w 2008 roku, by zadecydowały o przebiciu oferty sieci Wal-Mart przez prezesa X5 Lwa Chassisa.

Do 31 XII 2010 r. X5 posiadała 2469 sklepów (w tym 1392 dyskonty, 301 supermarketów, 71 hipermarketów i 45 sklepów typu convenience). Do tego należy dodać 660 sklepów typu convenience Kopiejka. Dystrykt Centralny wraz Moskwą odpowiadał za 51% przychodów ze sprzedaży sieci, a Petersburg za 25%. Za pierwsze trzy kwartały firma zarobiła na czysto 183 mln USD, przy przychodach 7,8 mld USD.

Magnit należy do ścisłej czołówki handlowej w Rosji. Swą pierwszą placówkę sieć otworzyła w 1998 roku i w kolejnych latach zbudowała pozycję lidera na terenie południowej Rosji. Od 2000 roku Magnit przeobraziła swe placówki handlowe w sklepy dyskontowe i w krótkim czasie (do 2005 roku) posiadała 1500 sklepów. Kolejne przejęcia zadecydowały o przyjęciu struktury holdingu skupiającym działania dystrybucyjne pod jednolitą nazwą rynkową Magnit. Jedną ze zmian było wprowadzenie do swojej oferty formatu hipermarketów. We wrześniu 2010 r. Magnit miała 3693 sklepów (w tym 35 hipermarketów), 10 własnych centrów dystrybucyjnych oraz dysponowała własną flotą samochodową liczącą 2262 pojazdy. Bez wątpienia Magnit należy do najlepiej rozwiniętych organizacji handlowych w Rosji. Jej sklepy rozsiane były w ponad 1156 miastach w 7 dystryktach rosyjskich. Firma bardzo efektywnie działa w miastach poniżej 500 tys. mieszkańców, gdzie napotyka słabą konkurencję. W 2009 roku przychody uzyskiwane ze sprzedaży wyniosły 5,35 mld USD.

Sieć Auchan otworzyła swoją pierwszą placówkę w 2006 roku w Moskwie, a następnie otworzyła placówki w Niżnym Nowogrodzie, Jekaterynburgu i Sankt Petersburgu. Na rynku rosyjskim sieć zajęła pozycję silnego gracza dyskontowego, z asortymentem dopasowanym i osiągalnym dla większości klientów, włączając w to produkty niskobudżetowe wytwarzane przez lokalnych producentów. W 2008 roku Auchan wchłonęła 12 sklepów Ramstore pod logo Auchan City. Firma wypozycjonowała ten typ sklepów jako najmiejszy format placówek handlowych typu convenience. Grupa Auchan w swoim portfolio posiada także sieć sklepów dyskontowych pod nazwą Atak oferujących sprofilowaną ofertę handlową do klientów niskobudżetowych. W połowie 2010 roku Auchan posiadała 44 hipermarkety w Rosji, z czego aż 22 w Moskwie. Firma ma w swoim portfolio również dwa hipermarkety pod szyldem Raduga w Kałudze i Penzie.

Przez ostatnie lata (2004-2008) sektor detaliczny w Rosji rósł pod względem wartości sprzedaży po 25% rocznie. W 2009 roku wskutek światowego kryzysu finansowego i gwałtownego obniżenia się spadku PKB w Rosji ten wzrost wyniósł zaledwie 5%. Za 2010 rok analitycy spodziewają się wzrostu 10% (Źródło: PMR Publications).

Powstała w 1992 roku firma Uniland, to kolejna prywatna spółka działająca w dziedzinie handlu detalicznego. Jest jednym z liderów na rynku rosyjskim działającym w sektorze tzw ekonomicznych supermarketów i hipermarketów oferujących żywność. Firma działa w większości regionów Rosji ze szczególnym naciskiem na Moskwę, Petersburg, Jekaterynburg, Czelabińsk i Tułę. Uniland działa w 3 głównych formatach i w swoim portfolio posiada markę sklepów Dixi – sklepy handlu detalicznego ukierunkowane na segment ekonomiczny, hipermarkety Megamart oraz sieć sklepów franchisingowych Unisam.

W grudniu 2008 roku Grupa Rewe otworzyła swój pierwszy Selgros Cash & Carry w Kotelnikach w regionie Centralnym. W lutym 2009, otwarto drugi Selgros w Riazaniu. Firma planuje długofalową ekspansję i zamierza kolejnych otworzyć 50-70 placówek na terenie całego kraju.

Strona 3 z 3