1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Gostyń (SM) przekroczył barierę 100 mln zł w eksporcie w 2022 r.

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie

W 2022 r. mleczarnia Gostyń (SM) przerobiła 201,1 mln litrów mleka oraz 1,4 mln litrów zakupionej śmietany. Spółdzielnia niezmiennie od lat jest liderem w produkcji mleka zagęszczonego. – Nasz udział w rynku kształtuje się na poziomie 80% produkcji krajowej – stwierdził Zarząd. W 2022 r. najwyższą dynamikę produkcji odnotowano na maśle (dynamika 114,8%), mleku granulowanym i w proszku (dynamika 107%), kondensacie słodzonym (dynamika 106,2%), śmietance (dynamika 103,7%). Nastąpił znaczny wzrost produkcji mleka spożywczego – 176,3% dynamiki.

Jak dowiaduje się Forum Mleczarskie, największy udział w strukturze sprzedaży osiągnęło mleko skondensowane zagęszczone (łącznie stanowi 31% ogólnej wartości sprzedaży wyrobów własnych). W tym udział mleka zagęszczonego niesłodzonego do ogólnej sprzedaży wyrobów własnych spółdzielni wynosi wartościowo 19,88%, natomiast mleka zagęszczonego słodzonego 11,24%.

Sprzedaż produktów do kanału HoReCa była zdywersyfikowana do trzech grup odbiorców tj. dużych i średnich producentów, hurtowni oraz restauracji (w tym firm cateringowych), hoteli i kawiarni. Analiza sprzedażowa za rok 2022 wskazuje dużą dynamikę wzrostową w stosunku do 2021 r. we wszystkich trzech grupach. W przypadku producentów dominuje zakup śmietanki 30% w opakowaniach 5 l i 10 l oraz śmietanki 33% 5 l, gdzie obserwowany jest wzrost na poziomie 27% w stosunku do roku 2021. Hurtownie, które dzięki ścisłej współpracy oraz prowadzonym działaniom promocyjno-marketingowym wyspecjalizowały się w sprzedaży gostyńskich wyrobów kierowanych do kanału HoReCa to przede wszystkim Spółdzielnia Obrotu Towarowego – a szczególnie jej trzy oddziały: szczeciński, krakowski i chorzowski.

Trzecia grupa odbiorców to restauracje, hotele i kawiarnie. W ich przypadku nabywane wyroby to z jednej strony śmietanka 30% w opakowaniu 5 l i 1 l, śmietanka 33% 5 l oraz mleko do spieniania 3,2% 1 l, a z drugiej strony to mleko zagęszczane słodzone w puszce oraz masa krówkowa kajmak w puszce.

Sprzedaż poza granice kraju stanowiła w 2022 r. 15,17% wartości sprzedaży wyrobów własnych. Wyeksportowano 7651 ton produktów o wartości 110 mln zł. Jeżeli do tego wyniku dodane zostaną mieszanki mleka w proszku z tłuszczem roślinnym, które docelowo trafiają na rynki Afryki, sprzedaż w eksporcie wyniosła ilościowo 8973 ton, co przełożyło się na wynik wartościowy netto 129 mln zł.

Powyższy wynik stanowi 17,88% wartości sprzedaży. Pierwszy raz w historii wyeksportowano towary za wartość powyżej 100 mln zł. Największą pozycję stanowiły: mleko w proszku odtłuszczone, mieszanka mleka w proszku z tłuszczem roślinnym i śmietanka pasteryzowana luzem.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania