Twarogi tradycyjne: Biały ser

Zuzanna Karska
Forum Mleczarskie Handel 6/2016 (79)

Konsument szukając odpowiedniego twarogu ma przed sobą nie lada wyzwanie. Na polskim rynku jest ich niezwykle dużo – jest to jeden z tych produktów, które występują w protfolio wielu firm. Dodatkowo często przedsiębiorstwa oferują po kilka wariantów produktów z tej kategorii.


twaróg mlekovita

Twarogi mają się m.in. w ofercie: Bieluch (SM), Czarnków (OSM), Garwolin (OSM), Jana (ŚSM), Koło (OSM), Kosów Lacki (OSM), Krasnystaw (OSM), Lactalis Polska, Łowicz (OSM), Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM), Michowianka (SM), Mlecz (ZPM) Grupa Lacpol, Grupa Mlekovita, Mlekpol (SM), Piątnica (OSM), Grupa Polmlek, Radomsko (OSM), Wart-Milk (OSM), Wieluń (SDM) czy Włoszczowa (OSM). Szeroki wybór sprawia, że firmy muszą silnie zabiegać o klienta.

Twarogów nie mogło zabraknąć w asortymencie Grupy Mlekovita, która ma w swojej ofercie m.in. Twaróg krajanka półtłusty 500 g lub 1 kg. Produkty te to propozycja dla osób ceniących smak i zwartą konsystencję tradycyjnego twarogu, poszukujących jednocześnie produktu nowoczesnego i funkcjonalnego w użyciu. W koszyku konsumenta zainteresowanego produktami tej firmy może się również znaleźć Twaróg wiejski w kostce; w trzech wariantach: chudy 0% tłuszczu, półtłusty oraz tłusty lub Twaróg chudy 0,2% tłuszczu, półtłusty oraz tłusty w formie klinka. Warto zwrócić uwagę na fakt, że Grupa Mlekovita wprowadziła na rynek Twaróg półtłusty klinek bez laktozy, który według zapewnień na stronie internetowej producenta „zachowuje to, co w mleku najcenniejsze: wyjątkowe bogactwo białka, witamin i składników mineralnych, a jednocześnie może być spożywany przez konsumentów cierpiących na nietolerancję laktozy”.

Jedną z firm oferujących twarogi jest Piątnica (OSM). Spółdzielnia posiada w swojej ofercie m.in. Twaróg Wiejski Lekki (0% tłuszczu), Półtłusty i Tłusty, które dostępne są w formie klinka o gramaturze 250 g. Spółdzielnia podkreśla, że każdy z tych produktów jest „całkowicie naturalny – zawiera wyłącznie mleko pasteryzowane i żywe kultury bakterii mlekowych”. W produkcji każdego z tych twarogów wykorzystano mleko od krów, które karmione były paszami bez genetycznie zmodyfikowanych organizmów. W celu przybliżenia konsumentom zagadnienia GMO Piątnica (OSM) zdecydowała się na stworzenie witryny www.bezgmo.piatnica.com.pl. Można na niej uzyskać informacje o mleku wykorzystywanym przez spółdzielnię (m.in.: z jakiego regionu pochodzi, co charakteryzuje gospodarstwa, od których spółdzielnia skupuje mleko, jaka jest jakość mleka wykorzystywanego przez firmę). W jednej z zakładek Piątnica (OSM) odpowiada również na pytanie dlaczego wykorzystuje mleko od krów karmionych paszami bez GMO. Strona nie jest bardzo rozbudowana, ale zawiera informacje, które mogą być pomocne konsumentowi w poszerzeniu wiedzy o produktach, które kupuje.



Jadwiga Gapińska, KeSeM

Jadwiga Gapińska

Zastępca Prezesa KeSeM (SM)

W naszej spółdzielni sprzedaż twarogów w ciągu roku jest w zasadzie powtarzalna. Wyjątkiem są Święta Wielkanocne i Bożego Narodzenia, gdzie wzrost sprzedaży jest wyższy o około 50% w okresach bezpośrednio poprzedzających święta.

Twaróg od niepamiętnych czasów był popularny w naszym kraju. Jest on bogactwem pełnowartościowego, łatwostrawnego i łatwo przyswajalnego białka, zawiera magnez, potas, cynk, a także witaminy A, D, z grupy B, a także E. Nasze społeczeństwo coraz częściej i w szerszym aspekcie docenia wartość twarogów, włączając je systematycznie do codziennej diety. Dzisiaj nie wyobrażamy sobie świąt, okazjonalnych uroczystości lub ciasteczka do codziennej kawy, bez sernika z tradycyjnego twarogu. Mogłabym o tym produkcie mówić w nieskończoność, bo właśnie twaróg jest naszym sztandarowym produktem, jednym z lepszych w kraju, a w mojej ocenie najlepszym.

Chcąc zwiększać sprzedaż twarogów, w sieciach handlowych wprowadziliśmy opakowania ze stałą wagą. Ponadto zmniejszyliśmy gramaturę w dotychczasowych opakowaniach jednostkowych, dostosowując je do mniej licznych rodzin oraz singli. Od ponad roku do opakowania wykorzystujemy pergamin. Wniosek, klient oczekuje od producenta naturalnego opakowania, a my możemy mu to zagwarantować.

W sieciach, w których sprzedajemy swoje twarogi, obrót jest na poziomie stabilnym. Wyjątkiem są akcje promocyjne tzw. gazetki. Oczywiste jest, że nie na wszystkie proponowane promocje się zgadzamy. Wiąże się to z obniżeniem obowiązującej ceny. Nasze twarogi mają już swoją markę, a ona swoją wartość.


Strona 1 z 2