Produkty dla dzieci i młodzieży: Z troską o dzieci

Karolina Zabłocka
Forum Mleczarskie Handel 5/2016 (78)

Kwestią doskonale poznaną i rozpowszechnianą przez media, organy państwowe i środowiska naukowe jest wpływ spożywanej żywności na zdrowie ludzi. Mając na celu zapewnienie jego najlepszego stanu publikowane są wytyczne, których przestrzeganie ma przyczynić się do optymalnego funkcjonowania organizmu. Zgodnie z opublikowaną w bieżącym roku przez Instytut Żywności i Żywienia piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej i związanymi z nią zasadami, jednym z zasadniczych aspektów jest codzienne spożywanie co najmniej 2 szklanek mleka (z możliwością zastąpienia jogurtem, kefirem i częściowo serem) przez każdego z nas. Przestrzeganie tego zalecenia ma szczególne znaczenie dla osób, które nie ukończyły jeszcze osiemnastego roku życia. Spożywanie produktów nabiałowych umożliwia dostarczanie ich organizmom niezbędnych mikro- i makroelementów, kształtując w ten sposób ich zdrowie, samopoczucie oraz prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny.

Na szczególną uwagę zasługuje wapń, którego dostarczanie w codziennej diecie wraz z wit. D; wpływa na kształtowanie mocnych kości i zębów, a także na pracę układu nerwowego i sercowo-naczyniowego. Niedobór tego składnika może przyczyniać do osłabienia kości, będących podatnymi na złamania i urazy. Warto podkreślić, że dieta aż 80% dzieci zawiera niewystarczającą do potrzeb ilość wapnia, co może stanowić istotne zagrożenie dla obecnego i przyszłego stanu zdrowia najmłodszych. Wapń znajduje się w wielu produktach spożywczych, zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego, jednak ten zawarty w mleku i przetworach mlecznych jest przyswajany przez organizm w ponad 30%. Aby pokryć rekomendowaną przez obecne normy żywienia dzienną ilość wapnia, wynoszącą 700 mg, w codziennym żywieniu dzieci powinny być: 2 porcje mleka (2 szklanki) oraz 1 porcja produktów mlecznych.

Znaczenie produktów nabiałowych w diecie dzieci i młodzieży ma na rynku produktów mleczarskich odzwierciedlenie w szerokiej gamie produktów dedykowanych tej grupie konsumentów. Różnorodność oferty wynika również z chęci producentów do dostosowania się do zmieniających się gustów szybko rozwijających się dzieci, ich upodobań smakowych, a także konieczności zapewniania w diecie niezbędnych składników. Na rynku dominują serki homogenizowane, popularne ze względu na bogaty smak, liczne warianty smakowe oraz dawanie poczucia sytości młodym konsumentom. Wersjom dla najmłodszych często towarzyszą bohaterowie popularnych bajek i filmów, a także postaci wykreowane przez producentów. Na pólkach sklepowych można również znaleźć opcje tego typu serków wzbogacanych w witaminy A, D, E oraz wapń; w trosce o zdrowie młodzieży. Wytwórcy produktów mleczarskich dostarczają na rynek również mleko fermentowane z L. casei, witaminami B6 i D, które wspierają układ odpornościowy, zapobiegając niepożądanym infekcjom. Płynna forma oraz opakowanie umożliwiające spożycie produktu w każdym miejscu oraz bez łyżeczki wpływają na ich popularność. Producenci, chcąc spełnić oczekiwania najmłodszych, urozmaicić spożywane przez nich artykuły i zapewnić im nieco rozrywki, oferują liczne warianty serków homogenizowanych lub jogurtów naturalnych z dodatkową opcję wymieszania z chrupkami smakowymi, drażetkami, owocami lub też miodem. Taka różnorodność ma szansę dogodzić nawet największym niejadkom.

Produkty dla dzieci powinny być czyste i bezpieczne: wspólne dobro jakim są dzieci stawia im wysokie wymagania. Ten produkt wybrany przez dzieci w Czechach (znak Detska Chutovka) zawiera w składzie tylko: mleko krowie pasteryzowane, sól, kultury mleczarskie, podpuszczkę. Zawartość suchej masy 43%. Zawartość tłuszczu 12%. Zawartość soli max 4,5%. Postać Rumcajsa, legendarnego bohatera bajek dziecięcych na zewnętrznej etykiecie przybliża ten produkt do małego klienta.

Nieco starsi konsumenci mają odmienne oczekiwania względem spożywanych produktów nabiałowych. Z wiekiem wzrasta świadomość zdrowotna i wiedza żywieniowa, zmianie ulegają preferencje smakowe, w związku z czym produkty oferowane na rynku dla młodzieży różnią się od tych dla najmłodszych. W tym segmencie dużą część zajmują jogurty pitne owocowe, często w butelkach, umożliwiających spożycie w szkole, w autobusie czy na spacerze. Większa mobilność i samodzielność starszych dzieci generują chęć spożywania produktów poręcznych i zarazem smacznych, zaspokajających potrzeby wszędzie i o każdej porze. Rosnąca wiedza z zakresu prawidłowych zasad żywienia i wpływu żywności na zdrowie  przyczynia się do dbania o własne samopoczucie; na co odpowiedź producentów stanowią rozmaite warianty jogurtów naturalnych bądź smakowych ze zbożami, skierowanych zarówno do dziewcząt jak i chłopców. Amatorzy słodkich opcji mają natomiast do wyboru szeroką gamę deserów na bazie mleka w formie puddingów, kaszki manny, produktów z wsadami owocowymi, na bazie ryżu czy też w formie owsianek, tworząc korzystną dla zdrowia formę deseru.

Na rynku produktów nabiałowych dla dzieci i młodzieży zauważyć można rosnący trend do kierowania się producentów filozofią „czystej etykiety”. Na coraz większej liczbie serków, jogurtów i deserów widoczne są określenia „bez aromatów i barwników”, „bez syropu glukozowo-fruktozowego” lub „bez dodatku cukru”. Tego typu informacje przykuwają uwagę przede wszystkim rodziców, świadomych składu żywności i wpływu poszczególnych jej komponentów na organizm człowieka. Po głośnym skandalu, dotyczącym barwników z tzw. grupy Southampton  ostrożność wszystkim zainteresowanych stron – producentów, konsumentów, władz państwowych – wzrosła drastycznie, czego skutki można obserwować do dziś. Nieustannie pojawiają się kolejne doniesienia o problemie nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży oraz niekorzystnych konsekwencjach nadmiaru dodatkowych substancji w produktach spożywczych. Tego typu czynniki również wpływają na ofertę produktów nabiałowych dla dzieci i młodzieży.

Wyzwania stawiane przez preferencje finalnych odbiorców, trendy rynkowe oraz czynniki zdrowotne są głównymi generatorami różnorodności oferty produktów mlecznych dedykowanych dzieciom i młodzieży. Dostępny asortyment uwzględnia dynamicznie zmiany na rynku, spełniając w ten sposób oczekiwania specyficznych konsumentów, jakimi są dzieci i młodzież.

Literatura:

  1. http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-zywienia dostęp: 08.09.2016
  2. Weker H. i wsp.: „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku 13-36 miesięcy w Polsce”; Instytut Matki i Dziecka we współpracy z Fundacją Nutricia, 2011
  3. Jarosz M. i wsp.: „Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja”; Instytut Żywności i Żywienia, 2012
  4. http://www.psse.gda.pl/aktualnosci-i-komunikaty/534-barwniki-z-tzw-grupy-southampton dostęp: 12.09.2016.