Śmietanki i mleczka: Biała kropla w porannym zastrzyku energii

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 2/2016 (75)


Zdecydowana większość Polaków zaczyna dzień od kawy, a wielu z nich nie wyobraża sobie tej porannej dawki energii bez białego dodatku. Rynek zaspokaja te potrzeby, umożliwiając wybór między śmietanką lub mlekiem – UHT, skondensowanym, słodzonym lub niesłodzonym.

Czy mowa o domowym zaciszu, czy o pracy w biurze, w jednym i drugim przypadku poranek najczęściej kojarzy się z pobudzającą nas do działania kawą. Z przeprowadzonych przez INSE Research na zlecenie MK Café badań wynika, że blisko co drugi ankietowany (47%) nie wyobraża sobie dnia bez lekkiej kawy śniadaniowej z mlekiem bądź śmietanką, a w sumie do picia małej zabielanej przyznaje się 57% pytanych. Kawa to bowiem nie tylko doskonały sposób na rozbudzenie rano, ale także dobry pomysł na chwilę odprężenia w ciągu dnia. Wtedy znowu do gry wkraczają śmietanka lub mleko, bez których wielu amatorom ożywczego napoju trudno się obyć.

Najczęściej do kawy wybierana jest śmietanka lub mleczko o zawartości 10-12% tłuszczu, w opakowaniach jednostkowych bądź o małej gramaturze (200-250 ml). Na rynku śmietanek i mleczek konfekcjonowanych, oferowanych najczęściej w opakowaniach po 10 ewentualnie 20 sztuk, silnym brandem jest Łaciata Mlekpol (SM), a obecne są na nim także marki President firmy Lactalis Polska, Kaffesahne firmy Zott Polska, ponadto Bakoma oraz Champion firmy Miko Plus, która wyspecjalizowała się właśnie w konfekcjonowanych mleczkach i śmietankach.

Jednostkowe opakowania są lubiane przez konsumentów za wygodę użycia, jaką oferują: łatwe otwieranie oraz to, że można od razu po użyciu pozbyć się opakowania. Z wygodą produktów w opakowaniach jednostkowych skutecznie konkurują te w kartonach, ponieważ czasy, kiedy otwarcie kartonika z mlekiem czy śmietanką przysparzało problemów i oznaczało brak możliwości ponownego zamknięcia oraz ryzyko, że wszystkie zapachy z lodówki skumulują się w tym otwartym opakowaniu, odchodzą do przeszłości. Konsumenci coraz częściej mogą liczyć na funkcjonalne opakowania, zwłaszcza w segmencie mniejszych opakowań, do 250-500 ml, stworzonych często właśnie z myślą o wykorzystaniu zawartości m.in. do kawy lub kakao. Liczba firm, która postawiły na taką funkcjonalność rosła w ostatnich latach lawinowo.

Ciekawy produkt

Segment mleczek i śmietanek do kawy jest coraz bardziej innowacyjny. Oprócz tradycyjnego mleka wyróżnia się ponadto jeden z nowszych produktów w tej kategorii. Pozwala on delektować się białą kawą wszystkim smakoszom dobrej kawy. Mleko Kuchmistrza nie tylko dla baristów 2% i 3,2% w 1 l kartonie to wybór także dla tych, którzy cenią wysoki poziom białka 3,4%.

Producent: Grupa Mlekovita.

Na rynku śmietanek do kawy, oferowanych zazwyczaj w opakowaniach 200-250 ml, standardem jest karton z wygodną zakrętką. Taką wersję ulubionego dodatku Polaków do małej czarnej oferują m.in. Gostyń (SM) (śmietanka Gostyńska), ROTR (SM) (Delik), Radomsko (OSM) (Hej!) i Mlekpol (SM) (Łaciata), które proponują śmietanki o 12% zawartości tłuszczu w kartonach 250 ml. W wersji półlitrowej są one dostępne również w ofercie Grupy Mlekovita lub Wart-Milk (OSM).

Część osób przywiązana jest jednak do mleka UHT – tu wybór jest jeszcze szerszy, a sam rynek bardzo rozdrobniony, ponieważ wielu producentów oferuje mleko 2% lub 3,2% tłuszczu, które wciąż nierzadko jest chętnie wykorzystywane do kawy. Często jednak są to opakowania o gramaturze minimum 500 ml, co może zniechęcać tych, którzy nie mają warunków – np. w pracy – do odpowiedniego przechowywania produktu po jego otwarciu. Producenci zadbali jednak i o konsumentów poszukujących mniejszych opakowań i na rynku dostępne są mleka w kartonikach 200 g.

Ciekawy produkt

To mleko, dzięki wyższej zawartości białka perfekcyjnie spienia się tworząc lekką, mleczną pianę. To zupełnie nowa jakość dla latte, latte macchiato czy cappuccino. Produkt dedykowany jest wielbicielom białych kaw, profesjonalnym baristom, kanałowi HoReCa.

Nowa marka Milatte proponuje dwa rodzaje mleka: 3,2% – według baristów najlepsze do kawy przyrządzanej na gorąco i 0% – do kawy mrożonej, nieodzownej w letnie upały.

Producent: Mlekpol (SM).


Strona 1 z 2