Transport: Kierowca niepotrzebny od zaraz

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 6/2015 (73)

Transport samochodowy jeszcze przez wiele lat pozostanie głównym sposobem przemieszczania dóbr i osób na naszej planecie. Na około siedmiu mieszkańców Ziemi przypada jeden samochód – kierowców jest wśród nas bardzo wielu, a tymczasem okazuje się, że wkrótce nie będą potrzebni. Wszystko za sprawą wchodzącej w życie śmiałej koncepcji samochodów autonomicznych, czyli takich, które nie potrzebują kierowcy i potrafią same bezpiecznie poruszać się po drogach.


Autonomia ciężarówki

Największe nasycenie samochodami występuje na rynku amerykańskim (1 auto na 1,3 mieszkańca). Na drugim miejscu znalazły się... Włochy (1,45), a dalej z podobnym wynikiem (około 1,7) Francja, Japonia i Wielka Brytania. Liczba zarejestrowanych samochodów stale rośnie od początku motoryzacji, ale wraz z tym postępują problemy związane z ich eksploatacją – zużycie paliw, natężenie ruchu, liczba wypadków. Kryzys w światowej motoryzacji przyspieszył postęp techniczny następujący dotąd stosunkowo powoli. Osłabienie popytu na nowe samochody, zmniejszenie dostępności kredytów i związany z tym regres przemysłu motoryzacyjnego wymusiły na firmach motoryzacyjnych szybkie działania dostosowawcze – wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych i produktów – tym bardziej że od ich podjęcia często uzależniona była rządowa pomoc dla koncernów samochodowych. Zmiany poszły w kierunku poprawy ekonomiki eksploatacji oraz w ważniejszym, ze społecznego punktu widzenia jakim jest poprawa bezpieczeństwa czynnego i biernego. Jeśli spojrzymy na ciężarówki z lat osiemdziesiątych i na te produkowane współcześnie to zrozumiemy jak długą drogę pokonaliśmy w ciągu 30 lat. Aktywne bezpieczeństwo samochodów ciężarowych jest teraz niewspółmiernie bardziej istotną kwestią niż miało to miejsce w ubiegłym stuleciu. Pakiety bezpieczeństwa dostępne obecnie pozwalają na redukcję liczby wypadków o ok. 50 proc. Dzięki zapożyczeniu rozwiązań wdrażanych w branży samochodów osobowych: m.in. abs, asystent pasa ruchu, systemy identyfikacji znaków drogowych; możliwe było diametralne poprawienie bezpieczeństwa czynnego i biernego w autach dostawczych. Opracowywane są też rozwiązania odnoszące się tylko do auto ciężarowych. Przykładem są automatyczne systemy konwojowania, zmierzające do zautomatyzowania transportu samochodowego. Długie zestawy drogowe złożone z ciężarówek połączonych jednym systemem i sterowane autopilotem, upakowane jeden za drugim w konwojach, jeżdżące non stop po wydzielonych pasach – korytarzach autostradowych mają być przyszłością transportu drogowego. Dla poprawy bezpieczeństwa – ciężarówki mogłyby zostać odseparowane od pozostałych uczestników ruchu, poruszając się po wydzielonych pasach, z prędkością 90 km/h. Takie rozwiązanie ma wiele zalet. Wzrasta bezpieczeństwo ruchu drogowego, pojazdy zajmują mniej miejsca na drodze i maleje tempo degradacji nawierzchni. Wskutek mniejszego oporu powietrza oraz wykorzystania cienia aerodynamicznego pojazdu poprzedzającego, spada zużycie paliwa i emisja CO2. Ponadto, kierowca może wypoczywać za kierownicą, ponieważ samochód ciężarowy jest kierowany automatycznie. Wyeliminowanie przerw w jeździe pozwoli skrócić czasy dostaw i czas przebywania kierowcy poza domem. Jednym z koncernów lansujących to rozwiązanie jest Volvo. W swoim pojeździe koncepcyjnym – Volvo Concept Truck 2020, wprowadza system łączności bezprzewodowej między ciężarówkami, który wraz z systemem przeciwkolizyjnym umożliwia poruszanie się w konwoju z funkcją „automatycznego pilota”.



Strona 1 z 2