Kawa z mlekiem z lady chłodniczej

Marlena Piekut
Forum Mleczarskie Handel 6/2014 (67)

Mleko i przetwory mleczarskie towarzyszą ludziom od wieków. Ze względu na wartość odżywczą i atrakcyjność sensoryczną produkty te stanowią nieodłączny element codziennej diety. Orientacja przedsiębiorców na zaspokajanie potrzeb konsumentów powoduje, że projektowane są i wprowadzane nowe wyroby o różnych profilach smakowo-zapachowych. Dodatki wzbogacają produkty mleczarskie w składniki o różnym działaniu i przesądzają o ich atrakcyjności sensorycznej. Stosunkowo nowymi produktami są mleczne napoje z dodatkiem kawy.

Ze względu na swoje walory sensoryczne aromat kawy należy do najlepiej rozpoznawalnych zapachów na świecie. Kawa zawiera kofeinę i dzięki temu działa na organizm pobudzająco, orzeźwiająco, polepsza koncentrację i reguluje przemianę materii. Jest to także naturalne źródło przeciwutleniaczy wspierających naturalne mechanizmy obronne komórek. Kawa pomaga w neutralizowaniu wolnych rodników, które są przyczyną starzenia się komórek. W Polsce roczna konsumpcja kawy wynosi około 2,5-3 kg, podczas gdy w Niemczech 7-9 kg, a w krajach skandynawskich 14 kg.

Dodatek ekstraktów z kawy do produktów mlecznych daje niepowtarzalne wrażenie sensoryczne (smak, zapach, barwa). Produkty takie kierowane są głównie do osób prowadzących aktywny tryb życia oraz uprawiających sport.

Analizując polską – dość krótką półkę napojów kawowych – należy zwrócić uwagę na propozycję firmy Arla Foods. Na krajowym rynku najbardziej popularne są napoje Cocio, kawy mrożone w puszkach, o smaku klasycznego espresso i waniliowej ice latte. Mleczarnia Łowicz (OSM) proponuje produkt pod nazwą Kawa Opti life – mrożona (1,5% tłuszczu w litrowych i półlitrowych kartonach z zakrętką. Termin przydatności do spożycia wynosi pół roku. Zakupu tego napoju kawowego można dokonać także w sklepie internetowym prowadzonym przez mleczarnię.

Bakoma proponuje Satino Coffee – napój kawowy w trzech wariantach smakowych Latte, Espresso i Cappuccino. Mleczny drink pakowany jest w butelki po 240 g. Produkt pozostaje przydatny do spożycia przez 3 miesiące.

W ofercie Müller znajdują się kawowe napoje Cappuccino, Espresso Macchiato i Latte Macchiato. Kawowy napój mleczny Cappuccino jest połączeniem kawy Arabica i mleka. W 100 ml napoju jest 34 mg kofeiny, co jak deklaruje producent, stanowi odpowiednik dwóch filiżanek espresso. Espresso macchiato zawiera 51 mg kofeiny w 100 ml, co odpowiada trzem filiżankom espresso. Najsłabszym pod względem zawartości kofeiny jest Latte Macchiato, które w 100 ml produktu (1 filiżanka) zawiera 26 mg kofeiny.

Dystrybutor Befra proponuje kawy mrożone firmy Hochwald (w kartonach o pojemności 0,5 l i 1 l) przydatnych do spożycia przez 7 miesięcy oraz kawy w puszkach po 250 ml; rok przydatności do spożycia.

Zott Polska natomiast oferuje kawy mrożone marki Caffreze, w kubkach 200 ml: macchiato (30 mg kofeiny w 100 ml), cappuccino.

Dla smakoszy kawy na rynku dostępne są też mleczne napoje fermentowane. Choć jak wskazują badania Dmowskiego i Paltty mleczne napoje niefermentowane z dodatkiem ekstraktów z kawy są wyżej oceniane pod względem sensorycznym niż mleczne napoje fermentowane. Czynnikiem decydującym o większej atrakcyjności napojów niefermentowanych są ich walory smakowo-zapachowe oraz barwa.

Spośród mlecznych napojów fermentowanych można wyróżnić jogurty kawowe. Grupa Mlekovita proponuje połączenie kawy z guaraną, w butelkach po 250 g. Według deklaracji producenta pobudzające działanie kofeiny jest natychmiastowe, guarana zaś podtrzymuje je. Guarana podwyższa wytrzymałość, a w czasie stosowania diety hamuje uczucie głodu.

Innym ciekawym produktem jest Cocio Milk Shake (Arla Foods) w trzech wariantach: cappuccino, czekoladowym oraz z białą czekoladą i malinową nutą. Również Bakoma oferuje kawowe jogurty Twist w butelkach po 400 g oraz Kremowy kawowy w kubkach po 150 g. Mleczarnia Łowicz (OSM) w swoim portfolio posiada jogurt do picia kawowy w kubkach po 330 g.

Mleczne produkty kawowe to niezbyt duży segment rynku. Zwiększenie sprzedaży jest możliwe poprzez wykreowanie mody na takie produkty, pobudzenie potrzeby posiadania i skosztowania tegoż specyfiku. Wydaje się, że Polakom kawa bardziej kojarzy się z napojem podawanym na gorąco, warto więc pomyśleć też o produktach, które zaspokoiłyby potrzeby smakoszy gorącej kawy z mlekiem.