Jogurty: Jogurtowe rewolucje

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 4/2013 (59)

Chociaż rynek nie jest dziś dla producentów jogurtów tak łaskawy, jak jeszcze kilka lat temu, kiedy dynamika rozwoju była wyższa – szczególnie producenci wyrobów premium odczuwają rosnący udział produktów tańszych i marek własnych – to jednak większość wytwórców inwestuje w innowacje, ponieważ tego oczekują konsumenci.

Jogurt dla większości konsumentów nie jest produktem pierwszej potrzeby, ale jednocześnie mieści się w gronie tych artykułów spożywczych, po które sięga się często i chętnie. Latem, aż do wczesnej jesieni, największym powodzeniem cieszą się produkty pitne w butelce. W odróżnieniu od nich jogurty w kubkach nie są produktem sezonowym i dobrze rotują przez cały rok. Zarówno jogurty owocowe, jak i naturalne mają swoich zagorzałych zwolenników niezależnie od pory roku. Te pierwsze cieszą się zainteresowaniem zimą ze względu na brak dostępności wielu lubianych przez Polaków owoców, a latem – jako uzupełnienie diety bogatej w owoce sezonowe i całoroczne. Jogurty naturalne – oprócz tego, że są chętnie spożywane samodzielnie, bez dodatkowych składników – są też całorocznym dodatkiem do różnych potraw oraz alternatywą m.in. dla osób, które nie mogą albo nie powinny spożywać mleka – w tym przypadku są idealnym i tańszym zamiennikiem drogich, specjalistycznych produktów bezlaktozowych.

Stały popyt na jogurty wymaga od producentów nieustającej inwencji, ponieważ polski konsument coraz szybciej się nudzi i oczekuje dostarczania wciąż nowych bodźców kubkom smakowym. Kreatywność producentów i sieci handlowych zmierzająca do zaspokojenia tych potrzeb była widoczna w ostatnich miesiącach, kiedy hitem sprzedaży były jogurty pitne. Przykładowo, Biedronka proponowała klientom w lipcu dedykowaną ofertę prezentowaną w folderze „Letnie smaki”, w której znalazły się m.in. jogurty Fruvita o egzotycznych smakach – m.in. ananasa, melona i zielonej herbaty, polecane szczególnie dla osób aktywnych. Nie zapominając o smakoszach jogurtów o gęstej konsystencji sieć oferowała również egzotyczne smaki jogurtów w kubeczkach z dużymi kawałkami owoców o smaku mango, ananasa, papai-limonki oraz jogurt naturalny Tolonis typu greckiego o gęstej, kremowej konsystencji.

Łączenie smaków – zarówno w jogurtach pitnych, jak i tych gęstszych – to tendencja, który utrzymuje się na rynku od lat i nie traci zainteresowania konsumentów. Zmieniają się jedynie warianty połączeń oferowane przez wytwórców. Oferta polskich producentów oraz dostawców w zakresie jogurtów owocowych lub z dodatkiem owoców jest wyjątkowo bogata. Mocne duety smakowe stworzyła Grupa Mlekovita, która proponuje Jogurt Polski pitny w wariantach liczi-limonka, pomarańcza z melisą, wiśnia z żeń-szeniem, różowy grejpfrut z zieloną herbatą, jabłko z miętą i kawa z guaraną. Grupa Lactalis oferuje bardzo szeroki asortyment pod marką Jovi. Znajdziemy tu kilka wariantów połączeń określonych przez firmę mianem Duet, a wśród nich: kokos-migdał, melon-truskawka, truskawka-kiwi, malina-czerwona porzeczka, jagoda-wiśnia, banan-truskawka oraz duet bardziej tradycyjny dla polskiego rynku – jabłko-gruszka.

W gronie dostawców jogurtów warto wskazać również mleczarnię Łowicz (OSM), która rozwija tę kategorię i oferuje korzystne warunki dostaw. Znajdziemy tu jogurty wytwarzane w zakładach w Łowiczu, Toruniu, w mleczarniach Mleczgal i Jogser. Wśród produktów marki Łowicz można zamawiać jogurty naturalne 180 g i 330 g, jogurty naturalne 0% 180 g, jogurt grecki 10% 400 g, jogurty owocowe 150 g: brzoskwiniowy, owoce leśne, truskawkowy, waniliowy, dalej jogurty do picia 330 g: toffi, bananowy, poziomkowy, kawowy marki TSM oraz pod marką Mleczgal jogurt naturalny 2% 330 g i pod marką Jogser jogurt naturalny 2,5% 180 g i 330 g.


Bogaty wachlarz dwusmakowych jogurtów pitnych stworzyła Grupa Polmlek, która obok propozycji pod marką Q jogurt – m.in. limonka-cytryna-zielona herbata, malina-czerwona porzeczka, malina-dzika róża – zadbała też o milusińskich, którym proponuje jogurt Makulki marchwiowo-truskawkowy, marchwiowo-jabłkowy lub marchwiowo-malinowy. Z kolei dla wszystkich tych, którzy chcieliby latem orzeźwienia nie tracąc jednocześnie nic z deserowego charakteru jogurtu producent przygotował pitne jogurty deserowe Maćkowy: biszkoptowy, czekoladowo-orzechowy i pomarańczowo-imbirowy oraz kremowe jogurty Poezja – z gwiazdkami w czekoladzie, z kulkami w czekoladzie oraz z płatkami w czekoladzie. Nawet latem każdy lubi czasem sięgnąć po jogurt, który nie będzie napojem, lecz drugim śniadaniem lub deserem. Jogurty deserowe – z truskawkami, z wiśniami oraz naturalny – ma w ofercie także Radomsko (OSM) oraz Zott Polska, który proponuje produkty tego typu pod marką Finezja. Smakoszom deserów jogurtowych nieobca jest marka Movenpick niemieckiej firmy Bauer, dystrybuowana na polskim rynku przez firmę Temar (PPH). Są to mocno kremowe jogurty o 10% zawartości tłuszczu w różnych wariantach smakowych, np. brzoskwinia-marakuja, kompozycja czerwonych owoców, limetka-mandarynka, truskawka-guawa, mango-wanilia, czekoladowy z kawałkami czekolady, owoce cytrusowe-ananas lub karmel.


Strona 1 z 2