Lidl Polska: Lidlowe ceny i zrównoważona produkcja to część naszej misji

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 5/2023 (119)
Aleksandra Robaszkiewicz
© lidl

Rozmowa z Aleksandrą Robaszkiewicz,

Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska

lidl logo


Janusz Górski: Całkowita sprzedaż produktów nabiałowych zatrzymała się w swojej dynamice pod koniec 2022 r. W pierwszym kwartale 2023 r. sieci handlowe usilnie pracowały nad pobudzeniem popytu w tej kategorii. Jakie działania realizował firma Lidl Polska w tym czasie?

pilos skyr
© fm

Aleksandra Robaszkiewicz: W Lidl Polska tworzymy wartość dla klienta poprzez wypełnianie naszej codziennej misji, jaką jest zapewnianie społeczeństwu produktów spożywczych i najpotrzebniejszych artykułów wysokiej jakości w niskich, lidlowych cenach, wyprodukowanych w sposób zrównoważony. Oferujemy zrównoważone produkty, dbamy o ich jakość i wpływ na zdrowie, zapobiegamy marnowaniu żywności, przeciwdziałamy zmianom klimatu, ograniczamy ilości plastikowych odpadów, a także zapewniamy dobre i bezpieczne warunki pracy oraz wspieranie organizacji działających na rzecz lokalnych społeczności. Bardzo istotne są także nasz silny i pozytywny wpływ na rodzimą gospodarkę oraz reagowanie w trakcie sytuacji kryzysowych (takich jak wojna w Ukrainie czy wcześniej pandemia COVID-19). W ten sposób wypełniamy także 12. cel zrównoważonego rozwoju ONZ, którym jest „odpowiedzialna produkcja i konsumpcja”.

Wyjątkowy stosunek jakości do ceny to wyróżnik oferty naszej sieci. Aktualne zawirowania w międzynarodowym przepływie towarów oraz szereg innych czynników ekonomicznych naturalnie wpływają na nasz rodzimy rynek i ceny żywności. Jednak z naszymi dostawcami pracujemy długofalowo, dlatego niezmiennie będziemy dążyć do zapewnienia niskich, lidlowych cen oraz wysokiej jakości.

Jak podaje Panel Gospodarstw Domowych GfK, w okresie od lipca 2021 do czerwca 2022 Pilos był najczęściej kupowaną marką przez polskie gospodarstwa domowe w kategorii nabiał chłodzony.

Czy obecny czas, w którym konsumenci dokonują weryfikacji swoich zakupów, sprzyja powiększaniu liczby klientów sieci i zwiększeniu zakupów produktów marek własnych Lidl, zwłaszcza Pilos, Regionalne Szlaki i Piratki?

W kategorii nabiału stawiamy przede wszystkim na marki własne Lidl Polska, m.in. Pilos, które tworzymy we współpracy z polskimi dostawcami. Ważne dla oferty Pilosa jest nasze polskie mleko i oznaczenie produkt polski. W obecnych niestabilnych czasach eksport produktów mlecznych był utrudniony. Dlatego właśnie Lidl Polska zdecydował się na pozyskiwanie dużych ilości nabiału pochodzących od polskich partnerów. W ten sposób sieć ożywia i pozytywnie wpływa na krajową gospodarkę – warto podkreślić, że Lidl Polska kontynuował współpracę również w turbulentnych czasach. Produkty od lokalnych dostawców sprzedawane są między innymi pod markami własnymi Lidl. Współpracujemy zarówno z dużymi mleczarniami, takimi jak SM Mlekovita, SM Mlekpol, OSM Piątnica, jak również z mniejszymi partnerami – OSM Koło, OSM Siedlce, MSM Mońki. Przedsiębiorcy wiedzą, że współpraca z naszą firmą jest stała i bezpieczna, a ponadto tworzy możliwości rozwoju. W 2022 roku prawie 300 polskich producentów wyeksportowało swoje produkty w ramach marek własnych Lidl na 28 zagranicznych rynków. Wartość tego eksportu wyniosła blisko 5,4 mld zł. Część z nich stanowili dostawcy produktów mlecznych. Szczególnie atrakcyjne dla zagranicznych rynków są polskie sery żółte i masło. 

Kiedy ludzie rezygnują z mięsa, szukają białka. Jako jedyna sieć w Polsce mamy tak szeroki wybór wysokobiałkowych alternatyw dla klasycznych produktów.

pilos sery
© fm

Jakie działania obliczone na wzrost sprzedaży nabiału realizuje sieć Lidl w obecnej sytuacji (wojna, inflacja, mniejszy dochód rozporządzalny itd.)?

W czasach inflacji pracujemy nad produktami ekonomicznymi. Organizujemy liczne akcje, w ramach których klienci mogą nabyć swoje ulubione produkty w niższych, atrakcyjnych cenach. Koncentrujemy się na podstawowych artykułach, takich jak masło, mleko, ser żółty. Ważnym elementem naszego asortymentu są produkty XXL. W ramach akcji specjalnych wiele produktów ma powiększone gramatury. W ten sposób klienci kupują więcej produktu za mniejszą kwotę – dotyczy to głównie serów, twarogów, śmietan. Odpowiedź na potrzeby konsumentów stanowi nasza marka własna Pilos. Jak podaje Panel Gospodarstw Domowych GfK, w okresie od lipca 2021 do czerwca 2022 Pilos był najczęściej kupowaną marką przez polskie gospodarstwa domowe w kategorii nabiał chłodzony. Bardzo nas cieszy, że klienci doceniają codzienne starania naszej firmy. 

pilos ser gouda
© fm

Jaki jest odzew klientów sieci Lidl na ofertę produktów wytworzonych w ramach zrównoważoności, zapakowanych w bardziej oszczędne i szanujące środowisko opakowania, wytworzonych z pasz bez GMO? Czy niepewne czasy spowalniają i cofają, a może utrzymują trendy zapoczątkowane w poprzednich latach?

pilos napój owsiany
© fm

Tym, co wyróżnia Lidl Polska wśród sieci handlowych, jest wyjątkowa troska o prowadzenie działalności w sposób odpowiedzialny. Działamy zgodnie ze strategią CSR opracowaną na lata 2020-2025. Składa się ona z 6 filarów: ochrona klimatu, poszanowanie bioróżnorodności, ochrona zasobów, uczciwe działanie, promocja zdrowia oraz zaangażowanie w dialog. Dlatego właśnie nieustannie rozwijamy naszą ofertę. Kiedy ludzie rezygnują z mięsa, szukają białka. Jako jedyna sieć w Polsce mamy tak szeroki wybór wysokobiałkowych alternatyw dla klasycznych produktów, np. serek wysokobiałkowy, high protein kaszka proteinowa, high protein pudding proteinowy czy wysokobiałkowy baton twarogowy, a także napoje wysokobiałkowe oraz skyry Pilos. 

Wprowadzamy również produkty z czystą etykietą, np. linię Pilos Pure, w której klienci znajdą między innymi jogurt pitny czy jogurtowe smoothie. Dodatkowo wpisują się w to Pilos Piratki – artykuły dla dzieci, takie jak Pilos Piratki paluszki serowe. Ponadto posiadamy stały asortyment artykułów wegańskich, takich jak vegangurty czy napoje roślinne. Popularna jest również nasza marka własna Vemondo. 

Naszym celem jest zapewnienie klientom dostępu do zdrowej żywności w atrakcyjnych cenach. Dbamy o to, aby produkty obecne w sklepach były wytwarzane w sposób zrównoważony. Przyjmujemy holistyczne podejście do redukcji cukru, soli, tłuszczów nasyconych, aromatów, konserwantów i barwników. Wierzymy, że wspólnie z polskimi dostawcami zmieniamy branżę mleczarską na lepsze. 

Dziękuję za rozmowę
Janusz Górski

Zobacz także