1. Aktualności
  2. Świat
Dania

Arla Foods obroniła się i wypłaciła dodatkowe 270 mln euro dostawcom

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© arla foods

Arla Foods zdołała dostosować się do trudnych uwarunkowań rynku mleczarskiego w 2023 r. Dobre zakończenie roku umożliwiło Zarządowi zaproponowanie wyższej niż oczekiwano dodatkowej kwoty wypłat (dywidendy) dostawcom mleka. Jest to łącznie 270 mln euro za cały rok. Jak dodaje firma, ona i jej właściciele – rolnicy poczynili również znaczne postępy w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, ograniczając emisję CO2e o prawie 1 mln ton w ciągu ostatnich 2 lat. 

Jak dumnie komunikuje Arla Foods po trudnej pierwszej połowie 2023 r. szybko odzyskała siły, osiągając wysokie stopy wzrostu dla wszystkich rynków i marek w drugiej połowie roku. Program efektywności przedsiębiorstwa na cały rok przekroczył ambicje, a dźwignia finansowa uległa poprawie.

Całkowite przychody Grupy zamknęły się na poziomie 13,7 mld euro wobec 13,8 mld euro w 2022 r. Na przychody miały wpływ negatywne skutki kursowe, przede wszystkim na walutach: SEK, GBP i USD. Za mleko płacono 47,0 eurocentów/kg, skupiono 13,9 miliarda kg mleka.

– Jestem niesamowicie dumny z naszych solidnych wyników, zarówno odzwierciedlonych w konkurencyjnej cenie mleka, jak i kluczowych osiągnięciach w zakresie zrównoważonego rozwoju osiągnięty. Zrównoważony rozwój to wyzwanie, którego nie możemy zignorować, ale jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia naszego celu w zakresie redukcji emisji CO2 do roku 2030. My, właściciele rolników, pokazujemy, że mamy odwagę być proaktywni i podejmować się tego zadania poprzez innowacje i działania – powiedział Jan Toft Nørgaard Prezes Arla Foods.

W 2023 r. Arla osiągnęła zysk netto na poziomie 380 mln euro, co stanowi 2,8% przychodów, co plasuje się w dolnej granicy docelowego przedziału 2,8–3,2%. Z kolei inwestycje osiągnęły najwyższy w historii poziom 601 mln euro w porównaniu do 521 mln euro w 2022 r.

Wysoka inflacja i koszty życia w 2022 r. utrzymywały się na początku 2023 r., w wyniku czego konsumenci, zwłaszcza w Europie, przeszli do dyskontów, zaczęli kupować tańsze produkty i ogólnie kupowali mniej produktów mlecznych. W Afryce i Azji Południowo-Wschodniej negatywne skutki walutowe znacząco wpłynęły na siłę nabywczą konsumentów. Portfolio marek Arla wykazało jednak swoją solidność w zmiennych warunkach.

– Rok 2023 był naprawdę rokiem dwóch połówek. W pierwszej połowie konsumenci w dalszym ciągu przerzucali się na tańsze produkty ze względu na inflację, a nasz strategiczny wzrost wolumenu sprzedaży naszych marek globalnych spadł o -6,0%. Jednak w drugiej połowie 2023 r. odnotowaliśmy bardzo silne ożywienie, osiągając strategiczny wzrost wolumenu sprzedaży marki o +4,1% – powiedział Peder Tuborgh, Dyrektor Generalny.

Spadek spożycia detalicznego przetworów mlecznych uległ spowolnieniu w ciągu roku wraz ze spadkiem inflacji i wzrostem płac, a pod koniec roku ponownie zaobserwowaliśmy wzrost spożycia nabiału w całym regionie UE w 2023 r. W 2023 r. Arla odnotowała wzrost przychodów związanych z marką o 1,2% do rekordowo wysokiego poziomu 6 375 mln euro (2022: 6 300 mln euro) ze względu na wyższe ceny. Arla odnotowała zasadniczy spadek wzrostu przychodów wynikający z wolumenu sprzedaży marek o -0,7%, co było wynikiem lepszym niż oczekiwano i którego dynamika wkroczyła w 2024 r.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania