Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

daria z omega 3, ze stenolami, mlekovita

Urszula Chojnacka, Forum Mleczarskie Handel 6/2016 (79)

Tłuszcze funkcjonalne:

Recepta na cholesterol i na zysk



Dodatki funkcjonalne, podnoszące wartość zdrowotną produktu lub wręcz mu ją nadające, to element coraz częściej obecny w artykułach spożywczych, które można spotkać na sklepowych półkach. Do najbardziej popularnych produktów z grona żywności funkcjonalnej w Polsce należą margaryny z dodatkiem steroli i stanoli roślinnych oraz kwasów omega. Ta kategoria przydaje korzyści wszystkim uczestnikom rynku: producentom, hurtownikom i detalistom – ze względu na wysokie marże oraz odbiorcom końcowym – z uwagi na właściwości.


Rynek żywności funkcjonalnej należy do czołówki najszybciej rozwijających się i najbardziej przyszłościowych rynków żywnościowych na świecie, a z danych firmy Euromonitor wynika, że jego wartość tylko w Unii Europejskiej przekroczy w 2020 r. 40 mld euro. Przyczyn tak wielkiego sukcesu można upatrywać w dwóch zjawiskach. Pierwszym z nich są lawinowo rosnące wskaźniki chorób cywilizacyjnych wywołanych złą dietą. Nieprawidłowo zbilansowaną dietę można dziś nazwać chorobą samą w sobie, powodującą konkretne schorzenia i zaburzenia, m.in. nadciśnienie, cukrzycę typu 2, miażdżycę, hiperlipidemię i niektóre nowotwory, zaś rozwój chorób wywołanych dietą bogatą w tłuszcze nasycone i przekładającą się na wysoki poziom cholesterolu, nabrał w XXI w., zwłaszcza w krajach wysokorozwiniętych, cech epidemii. Drugie źródło globalnego triumfu żywności funkcjonalnej to rosnąca świadomość społeczna w zakresie wagi zdrowego odżywiania i odżywiania w ogóle.

Przyjemne z pożytecznym

Przygotowywanie posiłków oraz uważne dobieranie ich składników, z czegoś oczywistego i koniecznego stało się w naszym kraju celebrowaną przyjemnością, a dla coraz większej liczby konsumentów stanowi wielkie hobby, o czym świadczą powstające jak grzyby po deszczu blogi kulinarne, kanały poświęcone gotowaniu na YouTube i programy telewizyjne pozwalające nie tylko zapoznać się od A do Z, z zasadami przyrządzania danej potrawy, ale także przyjrzeć się na odległość innym kulturom i krajom, z których się wywodzą.

Skalę zjawiska odzwierciedla m.in. liczba postów i zdjęć potraw na Instagramie – popularny hasztag #foodporn, określający niezwykłe doznania smakowe, został użyty w opisie już ponad 100 mln zdjęć z całego świata. Co więcej, aż 32% Polaków deklaruje dziś, że jest skłonnych zmienić styl życia w celu poprawy swojego zdrowia, dbając jednocześnie o to, aby jedzenie było dla nich przyjemnością i radością – zarówno dla podniebienia, jak i dla oka – a 33% naszych rodaków w wieku 18-34 lata publikuje przynajmniej kilka razy w miesiącu zdjęcia  potraw i napojów (źródło: Nestlé Polska za CIMI Poland, Most important consumer trends. Overview for 2016 MBS). Temu swoistemu fenomenowi towarzyszy coraz większa świadomość żywieniowa konsumentów oraz przywiązywanie coraz większej wagi do składu wyrobu i wartości, jakie on oferuje.

Wzbogacony, ale czy funkcjonalny?

benecol

Moda na zdrowe gotowanie i świadome odżywianie się, to trend stosunkowo świeży. Podobnie świeży jest obierany przez coraz większą grupę producentów kurs na wzbogacanie wyrobów spożywczych w wartość dodaną. Do najbardziej cenionych produktów należą dziś te, które zawierają elementy istotne w profilaktyce oraz leczeniu różnych chorób, np.: wysokobłonnikowe, niskosodowe, niskotłuszczowe, niskoenergetyczne, probiotyczne, wzbogacone w kwasy omega, fitosterole, witaminy antyoksydacyjne lub mikro- i makroelementy. Dlaczego musieliśmy czekać tyle lat na rozwój tego typu oferty? Przeciwko producentom przez długi czas były ograniczenia technologiczne – dość powiedzieć, że od chwili, kiedy fakt obniżania poziomu cholesterolu przez stanole stał się znany, do momentu, kiedy w 1995 r. nastąpił światowy debiut pierwszej margaryny funkcjonalnej, upłynęło 45 lat. Dziś coraz więcej wyrobów udaje się wzbogacić w cenne dodatki, jednak produktom, które chcą aspirować do miana żywności funkcjonalnej stawiane są wysokie wymagania określone przepisami.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2017
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25