1. Kampanie
  2. Marketingowe
  3. Tine

Norwegia: Ser Brunost i serowa dyplomacja

Kiedy w styczniu 2022 r. na stole konferencyjnym w Radzie Bezpieczeństwa ONZ piętrzą się konflikty między mocarstwami, Norwegia, która przejęła przewodnictwo w Radzie w Nowym Jorku oferuje „dyplomację z brązowym serem”. Z tej okazji norweska delegacja zaprezentowała tradycyjny norweski brązowy ser karmelowy brunost, znany w USA pod marką „Ski Queen” – jako symboliczny prezent dla pozostałych państw członkowskich.

– Członkowie Rady Bezpieczeństwa ONZ poznają ekscytujący smak naszego kraju, gdy Norwegia rozpocznie okres Prezydencji w Radzie Bezpieczeństwa – komentuje Sandra Borch, Minister Rolnictwa i Żywności. 

„Królowa nart” znana jest Norwegom jako „Gubrandsdalsost”, co oznacza „ser pochodzący z doliny Gudbrands” – w górskich regionach południowej Norwegii.  Zgodnie z tradycją naród-przewodniczący rozpoczyna swoją prezydencję, prezentując kulturowe znaki jako symboliczny dar dla innych państw członkowskich.

To, że Norwegia decyduje się na pokazanie brązowego sera jako nowej marki eksportowej na arenie międzynarodowej, nie jest przypadkowe. W 2021 r. firma mleczarska Tine, która sprzedaje ser, wyeksportowała od 700 do 800 ton brązowego sera produkowanego z mleka od norweskich krów i kóz.

W ciągu ostatnich trzech lat eksport brązowych serów TINE wzrósł o ponad 30%.

- To niesamowite, że nasz tradycyjny brązowy ser jest częścią daru dla krajów członkowskich Rady Bezpieczeństwa z Norwegii. Wyprodukowany w Norwegii, z norweskiego mleka krowiego i koziego, ten ser jest ważnym produktem dla naszej firmy mleczarskiej od 1863 roku – stwierdził zachwycony Gunnar Hovland, Dyrektor Generalny Tine.

Najbardziej charakterystyczny ze wszystkich norweskich serów

Karmelizowany brązowy ser ujrzał swoje pierwsze światło na farmach górskich Solbråsetra w dolinie Gudbrands w 1863 roku, wynaleziony przez miejscową kobietę Anne Hov . 

Według Ministra Rolnictwa i Żywności znany od 150 lat brązowy ser jest odpowiedni jako międzynarodowy produkt eksportowy reprezentujący norweskie rolnictwo: – Norwegia jest na najlepszej drodze do stania się uznanym na arenie międzynarodowej producentem żywności o dużej różnorodności i wysokiej jakości. „Królowa nart” jest ważną częścią tej różnorodności i prawdopodobnie najbardziej tradycyjnym, charakterystycznym ze wszystkich norweskich serów – mówi Sandra Borch.