1. Aktualności
  2. Polska

Niskoemisyjność floty coraz istotniejsza

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© fresh logistics

– Konsumenci są coraz bardziej świadomi swojego wpływu na otoczenie. Pragną wiedzieć, jakie substancje zawiera spożywany przez nich produkt oraz kto i w jakich warunkach go wyprodukował – mówi w rozmowie z Forum Mleczarskie Handel Justyna Dobraś-Michałowska, Dyrektor Dystrybucji Międzynarodowej w Fresh Logistics. – Z tej przyczyny rośnie liczba firm wydających raporty społeczne oraz tych którzy coraz częściej „przyglądają” się swojej flocie lub samochodom obsługującego je operatora logistycznego. Producenci samochodów przykładają więc coraz większą wagę do niskoemisyjności pojazdów. Pojawiają się również auta ciężarowe z napędem elektrycznym bądź korzystające z paliw alternatywnych.


– Niebagatelną rolę odgrywa także bezpieczeństwo transportu. Aktywne bezpieczeństwo samochodów ciężarowych jest niezwykle istotną kwestią. Pakiety bezpieczeństwa dostępne obecnie pozwalają na redukcję wypadków o ok. 50%.
Bezpieczeństwo aktywne i pasywne może być coraz bardziej zwiększane dzięki zapożyczeniu rozwiązań wdrażanych w branży samochodów osobowych: m.in. asystenta zakrętów, systemów rozpoznawania znaków drogowych, asystenta pasów ruchu oraz kontroli odstępu – wylicza Justyna Dobraś-Michałowska.
– Klient chce również wiedzieć dokładnie, gdzie w czasie rzeczywistym znajduje się jego przesyłka. W celu osiągnięcia większej efektywności flot operatorzy będą musieli zapewnić pełną transparentność pojazdów, ruchu, tras i kierowców. Śledzenie pozycji ciężarówki, monitorowanie i zarządzanie czasem kierowcy, stanem paliwa w baku oraz dostosowywanie trasy pojazdów w czasie rzeczywistym do bieżących potrzeb zredukuje puste przebiegi oraz zwiększy efektywność – dodaje nasza rozmówczyni.
– Fresh Logistics posiada systemy pozwalające Klientom sprawdzić, gdzie znajduje się ich przesyłka. Dodatkowo, w celu obniżenia emisji C02 modernizujemy naszą flotę oraz prowadzimy szkolenia z eco-drivingu dla kierowców. W ramach kampanii społecznej „Transport jest potrzebny” propagujemy ideę bezpieczeństwa na drodze. Nasz przykład pokazuje, że operator logistyczny nie musi biernie czekać na innowacje w branży samochodowej, może sam aktywnie działać na rzecz szeroko rozumianego otoczenia – mówi Justyna Dobraś-Michałowska.
– Wszystkie wymienione elementy przekładają się zarówno na korzyści społeczne, jak i środowiskowe. Nie należy również zapominać o tym, że wynikają często ze społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, są wynikiem strategii win-win, optymalizując także koszty – podsumowuje Dyrektor Dystrybucji Międzynarodowej w Fresh Logistics.