Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Wywiady

© jeronimo martins polska

Jeronimo Martins Polska:
Lider musi być odpowiedzialny





Rozmowa z Marcinem Domańskim,
Dyrektorem Handlowym odpowiedzialnym za rozwój marek własnych w sieci Biedronka


Janusz Górski: Jakie są główne wyzwania w doborze produktów mleczarskich do sklepów sieci Biedronka?

Marcin Domański: Najważniejsze – o czym zawsze pamiętamy kierując się doborem oferty – jest to, co stanowi DNA Biedronki. Oferowanie wysokiej jakości produktów w możliwie jak najbardziej przystępnej dla klienta cenie. Do tego zawsze szukamy partnerów najpierw na rynku polskim. Podkreślę, że aż 92% produktów w Biedronce pochodzi od polskich dostawców. Są to ramy, które wyznaczają nasze kierunki działania, gdy myślimy o doborze oferty. Dalej za tym idzie analiza zachowań konsumenckich i trendów.

Czy Polacy chętnie otwierają się na trendy i innowacje produktowe?

Analizując nasze dane sprzedażowe, możemy powiedzieć z całą pewnością, że Polacy są otwarci na trendy. To na pewno efekt tego, że nasi rodacy coraz więcej podróżują i poznają nowe smaki. Ponadto to również efekt globalnych zmian w stylu życia, które znajdują swoje odbicie również w tym, czego duża część klientów szuka później na półkach sklepowych.

Sukcesywnie wprowadzamy do naszej oferty nowe produkty i smaki. Widzimy, że nasi klienci to doceniają. Staramy się, aby nasza oferta była różnorodna tak, aby każdy klient mógł znaleźć dla siebie coś odpowiedniego. Coraz silniejszym trendem, który bezpośrednio dotyczy składu produktów jest tzw. clean label. Dla części klientów to jest często najważniejszy wyznacznik jakości produktu. Dobrym przykładem jest nasza linia Fruvita Pure. To w zasadzie gotowe danie nabiałowe świetne np. na szybkie śniadanie. W jego składzie 60% produktu to jogurt naturalny, który zawiera tylko mleko oraz żywe kultury bakterii, bez dodatku mleka w proszku. Dalej owoce stanowią 38% składu – bez żadnych aromatów, barwników lub substancji zagęszczających. Całości dopełniają zmielone płatki zbóż.

Jako lider rynku spożywczego w Polsce bierzemy na siebie odpowiedzialność. Mając taką możliwość dokonujemy reformulacji składu produktów naszej wizytówki, marek własnych. Tylko w samym 2018 r., w oparciu o rekomendacje Instytutu Żywności i Żywienia, Biedronka poprawiła wartość odżywczą produktów marki własnej unikając wprowadzenia na rynek 5 ton soli, 87 ton cukru i 575 ton tłuszczu.

Kolejny trend, który jest coraz silniejszy, to produkty pochodzące z certyfikowanych gospodarstw ekologicznych. To szczególnie istotne w większych miejscowościach, w których znajduje się część naszych placówek. Klienci poszukują tych produktów z dwóch powodów – troski o dobrostan planety i z przekonania, że taka żywność bardziej im służy. Nasi klienci odnajdą takie produkty mleczarskie w naszej marce własnej GoBio. Przy okazji warto wspomnieć o tym, że dużą popularnością cieszą się mleczne produkty naturalne takie jak jogurty naturalne, które również sprzedajemy pod tą marką własną. W 2017 r. wprowadziliśmy również linię jogurtów Fruvita Skyr, które są szczególnie bogate w białka i mają niską zawartość tłuszczów. Osoby aktywne sportowo cenią sobie właśnie tego typu produkty.

Które z trendów już goszczących na polskim rynku mają rzeczywisty potencjał i odnoszą sukces sprzedażowy?

Poza powyższymi, jako interesujące przykłady wymieniłbym dwa produkty, które są symptomatyczne jeśli chodzi o to, co interesuje klientów. Dużą popularnością cieszy się w naszej ofercie produkt, wydawać by się mogło, bardzo lokalny. To wprowadzony pod naszą marką własną Sër Kaszëbsczi Światowid. Wprowadziliśmy go do wszystkich naszych sklepów, których w końcu 2019 roku jest już blisko 3000, w 1100 polskich miejscowościach. Jesteśmy szczególnie dumni z tej propozycji, a współpraca z dostawcą może być modelowym przykładem, jak polscy dostawcy współpracując z Biedronką mogą z sukcesami rozwijać swoje firmy. Popularność tego sera jest interesująca, bo pokazuje, że Polacy coraz bardziej dumni są z lokalności. To, co jeszcze kilka lat temu można było obserwować w krajach Zachodu, teraz coraz silniejsze jest również w Polsce.

Z drugiej strony mamy ser Biedronka Premium Gran Padana, który początkowo wprowadzony jako in-out stał się już elementem naszej stałej oferty asortymentowej. To certyfikowany produkt, który pochodzi z Włoch, ojczyzny tego gatunku sera. Popularność, oprócz wysokiej jakości, zawdzięcza na pewno wielu kulinarnym podróżom, które odbywają nasi klienci – nie tylko tym wakacyjnym, ale także w wymiarze symbolicznym, przez odkrywanie i własne gotowanie. Podsumowując, Polacy coraz częściej lubią jeść potrawy lokalne i bardzo chętnie odkrywają nieznane im do tej pory polskie smaki regionalne.

Kolejną rzeczą wartą odnotowania jest powrót do tradycyjnych produktów mlecznych w kuchni – takich jak na przykład masło. Po latach, w których margaryna rosła sprzedażowo, aktualnie to właśnie masło jest tym, co u nas klienci najczęściej wybierają, jeśli chodzi o tę kategorię produktową. To jest też związane z powrotem do gotowania i szukania tradycyjnych smaków. Na pewno trendem, którego istnienie należy mieć na uwadze jest weganizm, który z wielu powodów staje się znaczącym ruchem.

Polski konsument dysponuje większą ilością gotówki. Czy przekłada się to na większą sprzedaż nabiału w naszym kraju?

Codziennie odwiedza nas 4 miliony klientów, nasza oferta musi być dostosowana dla wszystkich grup społecznych. Część z nich poszukuje na pewno produktów, które można określić jako premium. Niezmiennie jednak naszym celem jest to, by każdy znalazł dla siebie odpowiednią ofertę nabiałową.

Jak Pan i Pana koledzy/koleżanki zajmujący się kategoriami nabiałowymi oceniają nasz magazyn Forum Mleczarskie Handel?

Cenię sobie Forum Mleczarskie Handel za możliwość całościowego przeglądu tego, co dzieje się aktualnie na rynku. To doskonałe miejsce wymiany informacji między sieciami handlowymi a ich partnerami biznesowymi w uporządkowany sposób. Stale poszukujemy ciekawych ofert na wysokiej jakości produkty, które mogą być atrakcyjne dla klientów. Ważne jest, by stanowiły one wartość dodaną dla klienta i Państwa magazyn jest w tym pomocny.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2020
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25