Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Wywiady

© arhelan

Arhelan: Odkryć potencjał produktu







Wywiad z Agnieszką Onacik,
Dyrektorem Handlowym w firmie Arhelan


Jakie są największe wyzwania we wprowadzaniu produktów nabiałowych?

Największymi wyzwaniami we wprowadzaniu produktów nabiałowych na półkę są: określenie potencjału produktu, ocena wolumenu sprzedaży, ocena jakości produktu w stosunku do ceny jaką konsument musiałby zapłacić za produkt oraz wygospodarowanie miejsca w planogramie półki na wstawienie nowości.

Jakie nowe produkty nabiałowe wprowadzone w 2018 r. na półkę osiągnęły u Państwa największy wzrost wolumenowy?

Największy wzrost wolumenowy osiągnęła śmietana 18% 330 g Zott, która dzięki mniejszej gramaturze tzw. dużego kubka jest produktem atrakcyjnym cenowo dla konsumenta. To prawdziwy hit na naszej półce od kwietnia 2018 r. Kolejne produkty o dużym wolumenie to nowy smak Danio 135 g czekolada-orzech firmy Danone, mleko UHT 2% 1 l Piątnica (OSM) i mleka smakowe 330 ml Piątnica (OSM).

Jak często dostawcy oferują nowe produkty i jaka część z nich jest rzeczywiście innowacyjna?

Producenci regularnie oferują nowości. Niektórzy z nich wprowadzają do oferty nawet kilka nowych produktów w kwartale. Są one innowacyjne głównie ze względu na funkcjonalne, nowoczesne opakowania, które sprawiają, że produkt jest wygodny i łatwy w użyciu nie tylko w domu, ale często również w drodze, w pracy. Dzięki nowoczesnym technologiom w zakresie opakowań producenci są w stanie również zapewnić lepszą jakość i bezpieczeństwo produktu oraz zastosować tzw. „czystą etykietę”. Obecnie na rynku jest wiele produktów „na raz” np. paluszki i przekąski serowe, jogurty, serki i musy do wyciskania, jak również produktów z dodatkami typu crunchy, dodatkami czekoladowymi, ciasteczkami, musami owocowymi. Podlascy konsumenci są raczej przywiązani do tradycji, ale mimo to chętnie sięgają po nowości.

Jak silny jest Pani zdaniem trend poszukiwania przez konsumentów produktów naturalnych lub wręcz wytworzonych w sposób rzemieślniczy i czy nabywcy rzeczywiście je kupują?

Ten trend jest rzeczywiście dość silny. Konsumenci coraz częściej czytają etykiety, zwracają uwagę na skład produktu, doceniając produkty o prostym składzie, bez sztucznych barwników, utrwalaczy i konserwantów. Jednakże mimo tych oczekiwań i wzrastających dochodów Polaków, przystępna cena jest nadal ważna. Klienci oczekują coraz lepszej jakości produktów w optymalnie niskich cenach.

Trend poszukiwania przez konsumentów produktów naturalnych lub wręcz wytworzonych w sposób rzemieślniczy jest związany z innym trendem – trendem dbałości o zdrowie i formę poprzez prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczną. Produkty nabiałowe to zdrowe, lekkostrawne i niskokaloryczne elementy codziennej diety, a rosnąca świadomość konsumentów w zakresie zdrowego odżywiania wpisuje się w oba trendy i sprzyja rozwojowi rynku w sektorze nabiału.


Które zjawiska są Pani zdaniem chwilową modą, a które trwałymi i znaczącymi trendami, które producenci muszą wziąć pod uwagę: dalsze czyszczenie etykiet? Popularyzacja produktów bezlaktozowych? Dalsze wdrażanie produktów od krów karmionych paszami bez GMO? Dobrostan zwierząt? Rosnąca popularność przekąsek? Inne? Jakie?

Popularność przekąsek, jak również „czyszczenie etykiet” to na pewno trwałe i znaczące trendy. Rynek przekąsek rośnie, ponieważ w związku ze zmieniającym się stylem życia, ludzie przeznaczają mniej czasu na przygotowywanie posiłków w domu. Klienci są bardzo wymagający, szukają takiej żywności, która zapewni im zdrowie i smak, dlatego producenci muszą dbać o skład i jakość produktów. Kolejnym zadaniem producentów jest przekazanie informacji o prostym składzie i pochodzeniu produktu na opakowaniach w czytelny sposób, by w łatwy sposób trafiła do konsumenta. „Bez GMO”, „bez konserwantów”, „bio” czy „produkt polski” to znane wszystkim określenia wpisujące się w trend czystej etykiety. Kolejnym znaczącym trendem może być zastępowanie cukru w produktach innymi naturalnymi składnikami lub też wprowadzanie na rynek produktów z dużą zawartością białka – produktów proteinowych.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25