Zott Polska: Rekord w Zott Polska

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 1/2017 (80)



Rozmowa z Michałem Wójcikiem,
Dyrektorem ds. Marketingu w Zott Polska


Ostatni rok upłynął w branży mleczarskiej pod znakiem kryzysu, a następnie powrotu koniunktury. Jak ten rok ocenia firma Zott Polska w kontekście swoich osiągnięć? Jaka jest pozycja rynkowa Zott Polska?

Faktycznie, ostatnie kilka lat, a także ostatni rok, były bardzo trudne dla branży mleczarskiej. Wahania cen mleka, dynamiczne zmiany zachowań konsumentów i ich decyzje zakupowe, w konsekwencji nie ułatwiły życia wielu producentom produktów mlecznych. Jednak firma Zott przełamała wszystkie przeciwności i negatywne tendencje. Rok 2016 był dla firmy Zott absolutnie rekordowym. Zanotowaliśmy największą sprzedaż w historii firmy. Wzrosty odnotowały praktycznie wszystkie najważniejsze marki: Primo, Monte, Zottarella, Jogobella, a także marki Belriso czy Smakija. Zott Polska jest obecnie jednym z najważniejszych i największych producentów markowych produktów mlecznych na rynku polskim i mamy nadzieję, że dzięki naszej dalszej zintensyfikowanej pracy, ta pozycja będzie sukcesywnie rosła.

Jaka jest kondycja i dynamika rozwoju kategorii jogurtów, deserów mlecznych oraz mozzarelli?

Największe zmiany dotyczą rynku jogurtów owocowych. Na przestrzeni ostatnich lat kategoria ta była i jest dotknięta dużymi spadkami na poziomie ok. od -5% do -8% w skali roku. Jest to spowodowane przede wszystkim zastrzeżeniami konsumentów co do ilości tłuszczu i cukru w jogurtach owocowych. Tracą wszyscy gracze, i mali i duzi. Jednym z nielicznych wyjątków od reguły były wyniki marki Jogobelli w 2016 roku. Jogobella wzrosła w 2016 (w porównaniu do 2015 roku) o ok. 7%, co jest wynikiem doskonałym, biorąc pod uwagę koniunkturę tego segmentu.

Odrębnym rozdziałem jest sytuacja na rynku jogurtów naturalnych. W ich przypadku trend jest dokładnie odwrotny. Już od kilku lat jogurty naturalne rosną o ok. 2-4% rocznie. Główną przyczyną tego zjawiska jest wspomniana już tendencja wśród konsumentów do odchodzenia od produktów z dużą zawartością cukru. Jogurty naturalne zawierają tylko cukry naturalnie występujące w mleku, nie mają dodatku cukrów, a więc są uznawane za zdrowsze. Część konsumentów, w ramach diety zastępuje też śmietany, jogurtami naturalnymi, które zawierają mniej tłuszczów. Tłuszcz jest co prawda tym składnikiem, który „trzyma smak”, co nie oznacza, że jogurt naturalny nie może być pysznym dodatkiem do sałatki albo sosu. Dlatego też, marka Primo jest tak istotna dla firmy Zott. Marka Primo w portfolio Zott na przestrzeni ostatnich lat zanotowała bardzo duże wzrosty dzięki doskonałym wynikom takich produktów jak Primo Jogurt Naturalny 180 g, Primo Jogurt Naturalny 370 g, Primo Jogurt Gęsty 150 g i 330 g, Primo Jogurt Grecki 220 g i 330 g, a także ostatnio dzięki bardzo dobrym wynikom Primo Jogurtu Naturalnego bez laktozy 180 g. Zott pokłada duże nadzieje w marce Primo i konsekwentnie w nią inwestuje. Jedną z najważniejszych innowacji na rynku w 2016 roku było Primo Jogurt Naturalny z dodatkami 115 g. To jeden z pierwszych, jeżeli nie pierwszy, dwukomorowy produkt na rynku polskim, bez dodatku cukrów w jogurcie.

Desery mleczne to osobny temat. To kategoria, która pomimo trendów żywieniowych, wśród konsumentów skoncentrowanych na redukcji cukru i mleka, przeżywa w ostatnich latach rozkwit. Mamy powody, by sądzić, że jest to spowodowane substytucyjnością deserów mlecznych i słodyczy. Konsument nie sięgnie i po czekoladę z orzechami i po deser mleczny czekoladowy. Wybierze jedno z nich; na deser albo jako słodką przekąskę. Natomiast istotnym jest, że jeżeli konsument sięga po tego typu produkty, to zdaje sobie sprawę z faktu, że zawierają cukier i wysoki poziomtłuszczu, jednak nie przejmuje się tym, bo ma na celu tylko jedno: prawdziwą przyjemność, małą nagrodę albo substytut pocieszenia.

Zott był i jest bardzo aktywny w tym segmencie, co w konsekwencji doprowadziło do dominacji z udziałami sięgającymi 50% w deserach mlecznych (wolumenowo). Firma ma (i dalej rozwija), szereg marek, z których najważniejszą jest Monte, które odnotowało w 2016 roku rekordowe wyniki na rynku polskim.

Jeszcze osobnym rozdziałem jest segment serów mozzarella, który konsekwentnie rośnie już od wielu lat. Jest to rynek dynamiczny, ale relatywnie niewielki, zwłaszcza w porównaniu z jogurtami. Do dynamicznego wzrostu mozzarelli przyczynia się przede wszystkim otwartość Polaków na świat i ich ciekawość. Polscy konsumenci chętnie próbują specjałów kuchni z innych stron Europy i świata, w tym szczególnie upodobali sobie kuchnię włoską. W swoim portfolio firma Zott też ma doskonałą markę Mozzarelli pod nazwą Zottarella, która w zeszłym roku także odnotowała bardzo wysokie wzrosty i jest jedna z najważniejszych na polskim rynku.

Wydaje się, że wiemy już wiele o polskim konsumencie nabiału. O czym zwykle zapominają i handlowcy i producenci tworząc dla niego nowe produkty?

Konsumenci, nie tylko w Polsce, ale w Europie i na świecie stali się bardzo wrażliwi na zawartość produktów spożywczych, na ich skład. Jeszcze dziesięć, piętnaście lat temu dla większości nabywców produktów mlecznych jednym z najważniejszych czynników był smak. Wraz z biegiem lat pojawiły się nowe trendy konsumenckie, a zwłaszcza trendy związane ze zdrowym żywieniem. Bardzo wzrosła świadomość konsumentów, którzy są coraz bardziej świadomi i sprawdzają z uwagą co zawierają produkty, które znajdują się na półkach sklepowych. Są przede wszystkim bardzo uczuleni na zawartość konserwantów, sztucznych barwników i aromatów. Dlatego też, Zott zwraca szczególną uwagę na skład swoich produktów. Absolutnym wzorem do naśladowania jest Primo Jogurt Naturalny 180 g, którego jedynymi składnikami są mleko, białka mleka i żywe kultury bakterii. Samo zdrowie!

Z którymi nowymi produktami wiążą Państwo największe nadzieje i dlaczego?

Nie tylko nadzieje, ale poparte konkretnymi wynikami przekonania graniczące z pewnością. Coraz lepiej sprzedają się Primo Jogurt Naturalny 115/125 g z Musli i z Owocami (dwukomorowy). Będziemy ten produkt konsekwentnie wspierać, bo zdajemy sobie sprawę z faktu, że konsumenci oczekują od nas produktów zdrowych i lekkich.

Z pewnością będziemy rozwijać nasze największe marki i konsekwentnie je wspierać. Mowa tu przede wszystkim o Primo, Monte, Zottarelli i Jogobelli. W nadchodzącym roku z pewnością wielokrotnie mile zaskoczymy naszych konsumentów nowymi pysznościami.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także