Hochland Polska: Rynek uwzględnia potrzeby konsumentów

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2015 (71)

Rynek serów rozwija się i jednocześnie dynamicznie zmienia. Obecnie, aby odnieść sukces rynkowy kluczowe jest dostarczanie konsumentowi właściwego produktu, w dobrej cenie, w odpowiednim miejscu i czasie, a także przy użyciu właściwych środków promocji. Uwzględnienie potrzeb konsumentów to warunek konieczny do budowania silnych marek. Na ten temat rozmawiamy z Jackiem Wyrzykiewiczem, PR & Marketing Services Managerem w Hochland Polska.

Czym kieruje się konsument kupując sery?

Konsument dostrzega związek między sposobem odżywiania, a jakością i długością życia. Aby utrzymać wysoką formę intelektualną i fizyczną coraz bardziej dbamy o siebie. Obserwujemy coraz większą popularyzację zdrowego trybu życia. Zdrowe, odżywcze produkty żywnościowe są komplementarnym elementem tego trendu. Konsumenci szukają coraz bardziej wyrafinowanych smaków, które dają przyjemność doznań sensorycznych. Są skłonni kupować droższe produkty, jeśli oferują ciekawy smak. Szukamy produktów smacznych, naturalnych, odżywczych, w wygodnych opakowaniach.

Co dziś gwarantuje sukces na rynku?

Kluczowe jest dostarczanie właściwego produktu, we właściwej cenie, miejscu i czasie i przy użyciu optymalnej promocji. Zrozumienie potrzeb konsumenta to warunek konieczny do budowania silnych marek. Zapewnienie sobie lojalności konsumentów jest kluczowe dla zagwarantowania długotrwałego sukcesu na rynku.

Które kategorie serowe mają przyszłość?

Te, które wpisują się w masowe trendy. To z jednej strony potrzeba wygodnych i szybkich rozwiązań, a z drugiej produktów naturalnych, zdrowych i smacznych. Pogodzenie tych wszystkich parametrów jest wielkim wyzwaniem. Najbliższe wydają się zdrowe i smaczne sery białe, ale często nie są łatwe do spożycia. Jednak są też wygodne, smaczne i bez konserwantów sery topione. Jest też wiele innych kategorii, ale kluczem do rozwoju kategorii są prawdziwe innowacje, które powiększą grupę konsumentów oraz wprowadzą nowe okazje do konsumpcji, innowacji w zakresie opakowań, smaku, składników. Hochland udowodnia, że koncentracja na rozwoju marek, budowaniu lojalności konsumenckiej oraz przewag konkurencyjnych ma przyszłość i pozwala odnosić sukcesy!

Czy konsument jest świadomy podstawowych zasad racjonalnego odżywiania?

Generalnie jemy niezdrowo i zbyt kalorycznie. W efekcie, jak wynika z badań stanu zdrowia Polaków, 62% mężczyzn i 50% kobiet w wieku od 20 do 74 lat ma nadwagę lub jest otyłych. Na szczęście trend ten się odwraca. Konsument jest coraz częściej zainteresowany wiedzą na temat zdrowego żywienia.

Sery są na trzecim miejscu w Piramidzie Zdrowego Żywienia, co to oznacza dla konsumenta?

Sery to szczególnie ważna grupa, dostarczająca do organizmu odpowiednią ilość m.in. wapnia, białka i witaminy B12. Produkty te stanowią cenne źródło białka o wysokiej wartości biologicznej, mają wzorcowy skład aminokwasów potrzebnych naszemu organizmowi. To właśnie sery zawierają najwięcej wapnia i białka, a ponadto fosforu, magnezu, żelaza oraz witaminy B2, witaminy A, beta-karotenu i witaminy E. W serach możemy znaleźć wysokowartościowe białko o wzorcowym składzie aminokwasów, wapń w ponadośmiokrotnie większej ilości niż w mleku, fosfor, magnez, żelazo, potas, cynk, witaminy A, E i D, beta-karoten oraz witaminy z grupy B, w tym szczególnie witaminę B2. Niezwykłość serów potwierdza ich skład – z wyjątkiem błonnika i witaminy C sery zawierają wszystkie niezbędne składniki pokarmowe.

Dodatkowo, sery stanowią dobre źródło tyrozyny – aminokwasu, który zwiększa odporność na zmęczenie i stres oraz korzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Niedobór tyrozyny (a więc także małe spożycie serów) wpływa na obniżenie poziomu dopaminy, której zawartość stymuluje nasz nastrój. Zbyt niski poziom dopaminy może prowadzić do depresji, wysoki zaś poziom skutkuje dobrym nastrojem i pozytywnym nastawieniem do życia.

To także źródło sprzężonych dienów kwasu linolowego (CLA), które wykazują wiele działań prozdrowotnych – przeciwnowotworowe, przeciwcukrzycowe, przeciwzapalne, przeciwmiażdżycowe. Badania dowodzą również, że spożywanie produktów o odpowiedniej ilości CLA redukuje ilość tkanki tłuszczowej w organizmie.

Nie zapominajmy o tym, że sery to element dobrego posiłku, który daje nam nie tylko energię i siłę do pracy, lecz także zwiększa koncentrację i stanowi siłę napędową dla naszego mózgu, który musi pracować na najwyższych obrotach.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Hochland Polska Spółka z o.o., jeden z liderów rynku serów, należy do Grupy Hochland, której centrala – spółka Hochland SE, mieści się w Heimenkirch w Niemczech. Grupa Hochland zatrudnia około 4200 pracowników w kilku państwach, osiąga łączne obróty na poziomie ponad 1 mld euro rocznie. Do portfela marek dostępnych w Polsce należą najpopularniejsze sery – m.in. Hochland, Almette, Valbon czy Piato.

Zobacz także