Branża Mleczarska 100 Firm

Wywiady

Konsumpcja serów rośnie



Rozmowa z Grzegorzem Kapustą,
Wiceprezesem ds. Skupu i Transportu w mleczarni Ryki (SM)


Rok 2013 upływa pod znakiem wysokich cen surowców oraz wysokich cen produktów finalnych: serów, masła i produktów proszkowych na rynkach międzynarodowych. Jak wpływa to na działanie i rozwój mleczarni Ryki (SM)?

Cena mleka w zakupie jest bardzo wysoka – to zdecydowanie najwyższy poziom cen, jakie płacimy naszym rolnikom (nadmienię, że w Spółdzielni Mleczarskiej Ryki nigdy jeszcze nie było tak wysokiej ceny płaconej za mleko). Za ostatnie 9 miesięcy średnia zapłacona cena wyniosła 1,50 zł brutto za litr, a we wrześniu – 1,65 zł/litr (dodam, że najwięksi dostawcy otrzymali 1,87 zł/litr). Wysoka jest również cena mleka przerzutowego: 1,75-1,85 zł za litr – to również rekordowy poziom.

Rekordowe są też ceny uzyskiwane za sery – w naszej Spółdzielni dochodzą one po raz pierwszy w historii zakładu do 16 zł/kg (jest to średnia cena realizacji w sprzedaży). Przy tak wysokich parametrach mamy narastająco zysk ok. 9 mln zł (za 9 miesięcy). Jest to też dobry czas dla załogi, bo średnia płaca w tym roku kształtuje się na poziomie 5400 zł brutto. Jeśli do tego dodamy fakt, że Spółdzielnia zakończyła pięć miesięcy temu inwestycję za ok. 80 mln zł, to wydaje się, że sytuacja jest bardzo dobra. Dla nas to korzystna sytuacja, bo w okresie dobrej koniunktury prowadziliśmy inwestycje. Teraz są już zrealizowane.

Mleczarnia Ryki to jeden z ważniejszych graczy na rynku serów twardych w kraju. Które gatunki serów cieszą się obecnie największym zainteresowaniem handlowców?

Patrząc na rynek globalnie, najwyższy udział w rynku serów mają najpopularniejsze sery, czyli gouda (ok. 40%) oraz ser edamski (ok. 17%). Sery te są dostępne we wszystkich placówkach detalicznych; są też najbardziej dostępne cenowo.

Sery z Ryk to najwyższa półka cenowa. Najlepiej sprzedaje się Rycki Edam (ok. 50% w strukturze sprzedażowej), następnie Ramzes, Hit z Ryk. Na polskim rynku sera coraz popularniejsze stają się także sery długodojrzewające. Nasza Spółdzielnia również przymierza się do produkcji takich serów. Obecnie w swej ofercie mamy Cezara – ser o wydłużonym okresie dojrzewania (3 miesiące), ale w przyszłości postaramy się poszerzyć ofertę o kolejne sery.

Jaka jest obecna wielkość i dynamika polskiego rynku serów podpuszczkowych? Który segment: plastry, kawałki, bloki oraz samoobsługa czy stoisko tradycyjne rozwijają się najlepiej?

W Polsce produkuje się ok. 24 tys. ton sera w skali miesiąca. Tendencje są wzrostowe zarówno jeśli chodzi o produkcję, jak też konsumpcję. Dla przykładu: w 2003 r. średnie spożycie sera w Polsce wynosiło 10,7 kg/na osobę, zaś w roku 2009 już 11 kg/na osobę. Faktem jest, że daleko nam jeszcze do tych, którzy konsumują najwięcej, np. we Francji spożycie sera wynosi 23,9 kg/osobę.

Polscy konsumenci nadal wybierają najczęściej sery na wagę w kawałku (43%). Jednak w ostatnim czasie tendencja ta stopniowo ulega zmianie, na korzyść serów plastrowanych (20%) i kawałkowanych (27%) przez producenta, które są łatwe do użycia dzięki opakowaniu typu „otwórz-zamknij”.

Jaki ser podpuszczkowy (o jakich parametrach) cieszy się największym zainteresowaniem konsumentów? (sery łagodne czy ostrzejsze, z dziurami czy bez), jak wyglądają aspiracje polskich konsumentów?

Sery podpuszczkowe dzielą się na sery miękkie, twarde oraz półtwarde, które obejmują wiele rodzajów. Przy wyborze sera podpuszczkowego konsumenci kierują się głównie trzema czynnikami: smakiem (59%), dostępnością cenową (15%) oraz przyzwyczajeniem do spożywania tych produktów (12%). Coraz częściej i świadomie sięgają także po sery konkretnego producenta. Zawartość tłuszczu, ładne opakowanie, reklama, promocja odgrywają o wiele mniejszą rolę.

Najczęściej wybierane są sery typu holenderskiego (80%) oraz szwajcarsko-holenderskiego. Nadal panuje również przekonanie, że im więcej dziur w serze, tym lepiej. W ofercie mleczarni Ryki (SM) również znajdują się sery typu holenderskiego (Gouda, Zamojski, Zamojski Wędzony, Cymes, Cymes Wędzony) oraz szwajcarsko-holenderskiego (Rycki Edam, Ramzes).

Czym różni się popyt w dużych miastach od popytu płynącego z miast małych oraz wsi?

Sery stanowią podstawę menu Polaków, zarówno na wsiach jak też w dużych miastach. Oczywiście występuje tendencja do częstszego spożywania sera w mieście niż na wsi. Różnice w konsumpcji dotyczą poszczególnych typów gospodarstw domowych. Jak wynika z badań, najwięcej sera spożywają osoby pracujące na własny rachunek (ok. 13 kg/os.), najmniej rolnicy (ok. 8 kg/os.).

Jak dystrybuowane są sery z Ryk pod względem geograficznym oraz pod względem formatów handlowych?

Sery mleczarni Ryki (SM) są dystrybuowane przez naszych pośredników po całym kraju. Wysyłamy również nasze produkty za granicę. Główne kierunki eksportu to: Rosja, Ukraina, Kanada, USA, Słowacja, Grecja, Izrael.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o. © 2008-2021
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel.: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25

Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij