Factory Logistics: Oferujemy mleczarniom elastyczność i zrozumienie

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 3/2013



Rozmowa z Piotrem Pietrzykowskim,
Prezesem Green Factory Logistics


Jak to się stało, że rodzinna, polska firma produkująca warzywa i sprzedająca je w całej Europie, oferuje rozwiązania logistyczne dla branży mleczarskiej?

Historia i powstanie Green Factory Logistics (GFL) są ściśle związane z rozwojem całej grupy kapitałowej Green Factory. W drugiej połowie 2007 r. zarząd grupy Green Factory stanął przed dylematem – czy w ramach rozwoju części grupy odpowiedzialnej za sprzedaż produktów na rynki tradycyjny i nowoczesny zacząć korzystać z usług zewnętrznego operatora logistycznego, czy rozbudować własny dział logistyczny. Rozpoczęto rozmowy z istniejącymi operatorami, ale po przedstawieniu wymagań jakie mają produkty świeże żaden z operatorów nie potrafił przedstawić oferty zapewniającej odpowiednią jakość obsługi logistycznej. Na przełomie 2007 i 2008 r. postawiono na własną logistykę powołując w lutym 2008 roku. do tego celu spółkę w ramach grupy – Green Factory Logistics. Firma z początku korzystała z głównego magazynu grupy Green Factory w Zdunowie (woj. mazowieckie). Przed Green Factory Logistics postawiono dwa podstawowe zadania: obsługa logistyczna grupy Green Factory oraz zewnętrznych firm z branży spożywczej, których produkty wymagają zachowania temperatury od +2 do +6oC w całym łańcuchu logistycznym. Przy czym firma postawiła sobie za cel specjalistyczną obsługę logistyczną w zakresie dostaw produktów świeżych do centrów dystrybucyjnych sieci handlowych. Obsługa tych dostaw wymaga od operatora terminowych dostaw niejednokrotnie z dokładnością do ± 15 minut od wyznaczonej godziny awizacji, ale jednocześnie dużej elastyczności w kontaktach ze swoimi kontrahentami, tj. producentami lub dystrybutorami produktów świeżych. Dowodem uznania dla działalności i wysokiej jakości świadczonych usług Green Factory Logistics na tak trudnym rynku było rozpoczęcie współpracy w pierwszym roku trzech dużych firm – liderów w swoich branżach: dania gotowe (wyroby garmażeryjne) oraz przetwory rybne. Wraz z rozwojem firmy pozyskiwano nowych kontrahentów m.in.: z branży mleczarskiej, którzy ze względu na reżim temperaturowy są naturalnymi partnerami biznesowym Green Factory Logistics.

Jaki potencjał Pana zdaniem reprezentuje branża mleczarska, w kontekście popytu na rozwiązania logistyczne?

Branża mleczarska jest jednym z największych, o ile nie największym producentem i sprzedawcą na polskim rynku produktów świeżych. Eksperci przewidują, że w najbliższych latach w Polsce musi dojść do konsolidacji branży mleczarskiej, a w szczególności dotyczy to spółdzielni (łączenie, wchłanianie mniejszych przez większe itp.), ale raczej nie zapowiada to zmniejszenia sprzedaży. Dwa podstawowe cele konsolidacji to: zapewnienie dostępu do zakupu tańszego surowca poprzez skalę zamówień oraz specjalizacja w produkcji. Ponadto w ostatnim roku zwiększył się eksport kilku producentów z branży mleczarskiej, m.in. do Chin (mleko w proszku), Europy południowo-centralnej (poprzez jedną z sieci handlowych obecnych również w Polsce). Te elementy sprawiają, że producenci nabiału i sera żółtego w Polsce, stają się kontrahentami nie tylko transportu kołowego, ale również morskiego, tym samym zwiększając swój udział w rynku transportowo-spedycyjno-logistycznym.

Co dziś oznaczają słowa „profesjonalna usługa logistyczna”? Co się szczególnie liczy w branży mleczarskiej?

Potrzeby poszczególnych spółdzielni czy firm mleczarskich są często motorem nowych, dedykowanych rozwiązań logistycznych proponowanych przez operatora. Najważniejsze w początkowym etapie współpracy dla operatora jest zrozumienie oczekiwań partnera i przygotowanie się do pełnej obsługi uwzględniającej jego zapotrzebowanie. W toku współpracy ważna jest też elastyczność, przez co należy rozumieć realizację zadań przez operatora, które nie były uzgadniane na początku współpracy, a wystąpiły w jej trakcie. Zapotrzebowanie na poszczególne usługi logistyczne producentów przetworów mlecznych są przeważnie wynikiem pochodnej współpracy z odbiorcami produktów (hurtowniami, sieciami handlowymi itd.). Green Factory Logistics wspiera producentów z branży mleczarskiej w różny sposób. Poza standardową usługą transportu drobnicowego czy FTL, firma świadczy takie usługi jak: składowanie, kompletacja, konfekcja, etykietowanie, tworzenie zestawów promocyjnych (np. 1+1, produkt + gratis). Posiadając kilka magazynów chłodniczych na terenie Polski – przy czym każdy magazyn posiada różne strefy, gdzie można dostosować temperaturę przechowywania ściśle dla danego produktu – oraz wykwalifikowaną kadrę magazynierów i pracowników administracyjnych, GFL może praktycznie zrealizować każde zadanie logistyczne dla producentów produktów świeżych zachowując wysoką jakość wykonanych prac oraz terminowość.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także