Intermarché: Markom własnym trudniej konkurować z silnymi markami dostawców

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 2/2013

Rozmowa z Edytą Dembińską
Kierownikiem grupy zakupowej produktów świeżych i mrożonek w sieci Intermarché

Czy rok 2013 to lepszy rok dla produktów mleczarskich marek własnych detalistów niż rok 2012?

Dla mleczarskich produktów marek własnych pierwszy kwartał 2013 r. był znacznie lepszy od tego samego okresu w roku ubiegłym. Na tle innych kategorii tego typu produktów, marki własne w nabiale najszybciej zwiększały udziały w sprzedaży. Co więcej, nabiałowe marki własne Intermarché zanotowały większą dynamikę sprzedaży w porównaniu do pozostałych marek własnych na rynku. Jesteśmy z tego faktu bardzo zadowoleni. To efekt przemyślanej i konsekwentnie realizowanej od kilku lat strategii.


Co decyduje obecnie o tempie rozwoju tego segmentu rynku?

Myślę, ze polski klient coraz bardziej przekonuje się do marek własnych. Sieci, w tym Intermarché, dużą wagę przykładają do jakości produktu, estetyki opakowania i ceny. I to właśnie cena oraz jakość przekonują klienta, że coraz chętniej kupuje marki własne.

Czy zamierzają Państwo rozwijać linie mleczarskie marek własnych w Polsce?

Od początku istnienia Intermarché w Polsce z sukcesem prowadzimy sprzedaż produktów pod marką Paturages. To marka francuska. W Polsce produkowana jest we współpracy z polskimi producentami. Produkty charakterystyczne dla kuchni świata zyskiwać będą nową markę „Cztery strony smaku”. Pod tą marką klienci znajdą takie produkty jak: mozzarella, ser smażony, jogurt 10% typu greckiego czy ser sałatkowo – kanapkowy typu feta. Od kilku lat prowadzimy również markę Top Budget. To marka ekonomiczna, która w zeszłym roku zyskała nową szatę graficzną i została poszerzona o kilka strategicznych produktów. Zmiany zostały zauważone przez naszych klientów, dzięki czemu odnotowaliśmy spektakularny wzrost obrotów.


Które mleczarskie kategorie produktowe są najbardziej podatne na sprzedaż pod marką własną? Które zaś sprzedaje się najtrudniej? Czy w przyszłości nowe kategorie np.: produkty funkcjonalne częściej będą się pojawiać pod markami własnymi?

Najlepiej pod marką własną sprzedają się produkty generyczne. Najtrudniej marce własnej zaistnieć w kategorii, gdzie są silne marki producentów oraz tam, gdzie klient ma duże zaufanie do produktów. Takimi kategoriami są produkty funkcjonalne i produkty dla dzieci. Wierzę, że docelowo również te produkty będą dostępne w szerszej gamie marek własnych dystrybutorów.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także