Masmal: Ambitnie patrzymy w przyszłość

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 1/2012 (50)



Wywiad z Szymonem Rybczyńskim,
Prezesem firmy Masmal


Panie Prezesie proszę przybliżyć naszym Czytelnikom sylwetkę firmy.

Masmal powstał w 1994 roku. Od tego czasu nasza firma przeszła duże zmiany. Od 5 stycznia 2012 roku przekształciliśmy się w spółkę z ograniczona odpowiedzialnością.

Najważniejsze osiągnięcia minionego roku to wprowadzenie systemu SAP, otrzymanie pozwolenia na handel z Rosją, podtrzymanie certyfikacji BRC i IFS oraz zakończenie dużej inwestycji zagęszczania serwatki.

Rok 2011 kończy się dla firmy Masmal bardzo korzystnie, bo 25% wzrostem obrotów. Jakie są źródła tego wzrostu?

Masmal w ostatnim roku bardzo mocno zwiększył sprzedaż na rynkach ościennych. Również pozwolenie na handel z Federacją Rosyjska było źródłem wzrostu. Na rodzimym rynku zanotowaliśmy kilkuprocentowy wzrost sprzedaży na rynku nowoczesnym.

Sztuczny kilkuprocentowy wzrost sprzedaży zbudował wzrost cen, vs rok 2010. Ostatnim elementem, który pozwolił osiągnąć 25% wzrost obrotów był rozwój produktów istniejących oraz wprowadzenie na rynek całkiem nowych produktów (Świetna 18%, Osełeczka masła 100 g).

Jakie są Pana prognozy względem dalszych zmian na rynku detalicznym i hurtowym?

Prywatni detaliści mają ciężkie chwile – widać, że sklepów ubywa. Wielu prywatnych detalistów zasila szeregi detalicznych sieci handlowych. Sklepy są w stanie funkcjonować nawet pod bokiem dyskontów lub supermarketów, jeśli będą miały dobrze dobrany asortyment i kompetentny personel.

Rynek hurtowy może w dłuższym okresie odczuć efekt transakcji Grupy Eurocash. Uważam, że rok 2012 pozwoli przetrwać na rynku najsilniejszym hurtowniom wcale nie mam tu na myśli największych.

Rok 2011 przyniósł większą dostępność produktów Masmal w marketach w kraju. Jak wygląda obecnie dystrybucja Państwa wyrobów w kraju i za granicą?

Rok 2011 był rokiem gdzie Masmal postanowił zwiększyć ekspansję na rynki zagraniczne. Dystrybucja w Polsce zwiększyła się w porównaniu do roku 2010 głównie o nowe produkty. Rok 2012 związany będzie z dalszą ekspansją na rynki zagraniczne oraz z systematycznym wzrostem dystrybucji ogólnopolskiej.

Jak zmienia się kategoria tłuszczów do smarowania oraz serów podpuszczkowych, w kontekście z jednej strony ewolucji oczekiwań klienta, a z drugiej twardych uwarunkowań ekonomicznych?

Obecnie utrwala się wzrostowa tendencja spożycia w gospodarstwach domowych serów podpuszczkowych dojrzewających. Prym we wzroście wykazują sery typu szwajcarskiego, holendersko-szwajcarskiego oraz holenderskiego. Oczekiwania klienta wymuszają na producencie stosowanie coraz wygodniejszych form pakowania produktu, jak i jakości. Konsument coraz częściej poszukuje serów plasterkowanych, zwraca uwagę na estetykę i funkcjonalność opakowania. Ciągłe zmiany w sytuacji ekonomicznej konsumenta nie powodują zmniejszenia wachlarza proponowanych produktów. Bardzo szeroki wybór produktów pozwala docelowemu konsumentowi na zróżnicowanie ostatecznego wyboru w zależności od jego sytuacji finansowej. Bez względu na tę sytuację klient oczekuje, że wszystkie te czynniki wystąpią jednocześnie. Podobnie rynek kształtuje się w przypadku tłuszczów do smarowania. Wzrost kosztów utrzymania powoduje większą sprzedaż miksów i margaryn, przy czym lojalni konsumenci masła coraz częściej dokonują zakupu w obrębie dobrze rozpoznawalnej marki.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także