Brenntag Polska: Maksimum korzyści

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2012 (12)


Rozmowa z Aleksandrą Rybczyńską,
Dyrektor Działu Mleczarskiego w Brenntag Polska


Brenntag Polska Sp. z o.o. jest na polskim rynku jednym z czołowych dystrybutorów dodatków funkcjonalnych i środków pomocniczych dla przemysłu spożywczego. Usługi firmy znacznie wykraczają poza sferę logistyki, a ich mocne strony to profesjonalne doradztwo, specjalistyczne laboratoria – spożywcze i mikrobiologiczne, organizacja sympozjów branżowych i warsztatów dla klientów, efektywna gospodarka opakowaniami i wiele innych. Oferta produktowa Brenntag Polska podzielona jest w sposób odzwierciedlający specyfikę różnych sektorów przemysłu spożywczego. Zapoznać się z nią można w serwisie internetowym firmy, gdzie starannie dobrane palety produktów znajdą dla siebie producenci przetworów mlecznych, owocowo-warzywnych, mięsnych i rybnych, cukiernicy i producenci napojów. Serwis internetowy Brenntag Polska znajduje się pod adresem: www.brenntag.pl.

Czy w branży mleczarskiej widać symptomy kryzysu? Wiele osób wypowiadających się na ten temat w mediach odmienia to słowo we wszystkich przypadkach. Co Pani o tym sądzi?

Nie odczuwamy kryzysu, sytuacja jest stabilna, pojawiają się coraz bardziej zróżnicowane zamówienia, widać różnicujące się potrzeby.

Jakie dodatki do produkcji mleczarskiej mają dziś coraz mniejsze, a które coraz większe znaczenie i dlaczego?

Dodatki, które oferujemy to pełna gama jak najprostszych w zastosowaniu, bo oferujących maksimum korzyści produktów. Technologia coraz bardziej się rozwija, a rynek dąży do czyszczenia etykiet i wykorzystywania komponentów pochodzenia mleczarskiego. Uważam, że nie da się wyeliminować całkowicie pewnych typów dodatków – bo podkreślmy – one nam nie szkodzą. Dziś – co jest bardzo ważne – szuka się rozwiązań tańszych, bo idziemy w kierunku optymalizacji kosztów. To doskonale łączy się z ideą oszczędności w mleczarniach. Brenntag może to zaoferować.

Dynamika rozwoju dodatków dla żywności funkcjonalnej bardzo zmienia się w czasie, zależy to od tego, co można deklarować na opakowaniu. Na końcu jest zawsze rachunek ekonomiczny. Dodajmy też, że duże znaczenie ma świadomość pewnych dodatków znanych konsumentom wskutek dostępu do suplementów diety. Bardzo dobrym przykładem jest tutaj magnez.

Zawsze kładliśmy większy nacisk na dodatki specjalistyczne, które oferują bardzo duży potencjał i prestiż. W tym celu dostarczamy produkt zabezpieczony, w nowych pojemnikach, zawsze na czas dzięki dopracowanej logistyce, z pełną dokumentacją i wszystkimi certyfikatami. To nas wyróżnia. Mamy 14 magazynów na terenie całej Polski, skąd odbywa się dystrybucja.

Co sprawia, że oferta Brenntag jest korzystniejsza dla technologa i osoby odpowiadającej za zakupy w mleczarni?

Nasz zespół cechuje długoletnie doświadczenie w branży mleczarskiej. Portfolio surowców, które oferujemy tworzy pełną ofertę dla naszych klientów. Istotne jest dla nas zawsze to, aby dodatek wspóltworzył produkt od strony technologicznej, był atrakcyjny cenowo i aby łatwo było go kupić, przewieźć oraz zastosować. Korzystamy z doświadczeń wielu naszych dostawców i jeśli jest taka potrzeba, tworzymy rozwiązania indywidualne. Wówczas przedstawiamy naszym klientom prezentacje ze studiami przypadków z innych rynków i dobieramy składnik zgodnie z tym, co producent chce zadeklarować i jaką funkcję dodatek ma spełniać pod względem technologicznym, funkcjonalnym i marketingowym produktu finalnego.

Mamy praktyczne podejście wobec dodatków funkcjonalnych, zdajemy sobie sprawę, że wymagają one całej oprawy związanej z grupą docelową, możliwością budowania i rozwijania całych linii produktowych. Z doświadczenia wiemy, że najmniej skomplikowane rozwiązania i dodatki są najlepsze. Przykład dodatków kwasów tłuszczowych omega 3 z ryb to potwierdza.

Od kilku lat rynek zdobywają produkty light. W jaki sposób Brenntag uczestniczy w tym trendzie?

Konieczność stosowania dodatków do odtłuszczonych produktów nabiałowych wymaga od nas odpowiedniej oferty. Oferujemy rozwiązania gotowe jedno- i wieloskładnikowe, często pod indywidualne życzenie. Należy przy tym pamiętać, że przy zamiennikach cukru i tłuszczu trzeba oprócz wspomnianego zamiennika dodać coś jeszcze, aby uzyskać odpowiednie cechy reologiczne i sensoryczne produktu.

Firma nasza oferuje całą gamę produktów na bazie białek mleka o różnej koncentracji, które w połączeniu z mlekiem w proszku pozwalają stworzyć produkt optymalny pod względem struktury oraz żeby odpowiadał wymaganiom sensorycznym produktu finalnego.

Oferujemy także kompleksowe mieszanki do produkcji napojów i deserów z mleka niefermentowanego. Są to gotowe układy stabilizująco-smakowe pozwalające uzyskać szeroką gamę puddingów i napojów w różnych smakach. Jeśli klient poszukuje innych rozwiązań, to możemy złożyć taką mieszankę z pojedynczych dodatków. Tu oferujemy skrobie, karageny, pektyny, pochodne celulozy, mączkę chleba świętojańskiego, gumę tara itd. Mamy duże doświadczenie w dodatkach na bazie pektyny i skrobi do jogurtów, w zależności od potrzeb dobieramy odpowiednie dozowanie i pomagamy uzyskać optymalny efekt.

Co wyjątkowego mogą Państwo zaoferować w dziedzinie barwników i aromatów?

Jesteśmy dystrybutorem firmy Givaudan na polskim rynku. Docieramy do największych producentów lodów z ofertą smaków standardowych oraz bardzo wyszukanych tj.: nuty deserowe, np. creme brûlée czy panna cotta oraz nuty alkoholowe. Bardzo aktywnie uczestniczymy w projektach obliczonych na obniżenie kaloryczności. Tu oferujemy aromaty imitujące słodycz cukru.

Jeśli chodzi o barwniki i ekstrakty barwiące – oferujemy pełną gamę wyrobów pochodzenia naturalnego, co jest bardzo istotne w przypadku segmentu dziecięcego. Naszym ostatnim hitem jest proszek z aceroli z zawartością naturalnej wit. C i możliwością deklarowania na opakowaniu tej właśnie witaminy.

Bardzo modnym ostatnio dodatkiem jest błonnik.

Jesteśmy bardzo dumni z naszych błonników: począwszy od błonników o wysokiej zawartości frakcji rozpuszczalnej, tj. inulina i polidekstroza, poprzez błonniki, które tej frakcji mają bardzo mało i które pełnią funkcję wypełniaczy wiążących wodę. Szczególnie polecamy błonniki o wysokiej zawartości frakcji rozpuszczalnej – możemy bowiem uzyskać deklarację „produkt bogaty w błonnik” albo „źródło błonnika”. Jeśli chodzi o bardzo innowacyjny błonnik, mamy w ofercie błonnik owsiany z zawartością betaglukanu, który otrzymał akceptację EFSA w aspekcie obniżania cholesterolu. Błonnik z zawartością betaglukanu jest całkowicie naturalny, bez żadnej modyfikacji chemicznej od polskiego producenta.

Oprócz tego posiadamy w ofercie minerały, które mogą wzbogacić produkt w jony wapnia, magnezu, żelaza. O ile jest to prosty dodatek, o tyle technologia jest już dość wymagająca.

Jakie innowacyjne rozwiązania przynoszące oszczędności Państwa klientom oferują Państwo obecnie?

Firmy mleczarskie wciąż oczekują zwiększania wydajności produkcji, dlatego oferujemy enzym transglutaminaza podnoszący wydatek podczas fermentacji. Jest to enzym stosowany przy produkcji twarogów, ale Brenntag oferuje innowacyjną technologię w podnoszeniu wydajności serów dojrzewających, mozzarelli i jogurtów naturalnych.

Kiedy spogląda Pani na rynki mleczarskie w Polsce i innych krajach Europy, jak Pani ocenia potencjał polskiego rynku i jego możliwości?

Rynek polski dostosowuje się do zmieniających wymagań rynkowych. Warto jednak zasygnalizować trend czyszczenia etykiet oraz fakt, że dzięki dodatkom Brenntag mleczarnie mogą odzyskać tracone wcześniej okazje biznesowe. W związku z tańszym importem mleczarnie nie zawsze mogły sprzedać śmietany do zagęszczania z przeznaczeniem do kateringu, dodatki dla cukiernictwa czy produkty proszkowe pochodzenia mlecznego.

Dlaczego mleczarnie wybierają ofertę Brenntag?

Od zawsze obsługiwaliśmy wszystkie typy mleczarni bez względu na skalę ich działania. Mamy bowiem aspiracje współpracować z firmami, które chcą się rozwijać i pozwolą rozwijać się nam. Jesteśmy konsekwentni w działaniu, nie poddajemy się, gdy pojawiają się trudności technologiczne czy techniczne. Jesteśmy blisko klientów poprzez szybki serwis. Jesteśmy gotowi reagować na każdą potrzebę klienta bardzo szybko i sprawnie w ciągu 24 godzin.

Brenntag skupia się, aby obsługiwać klientów jako doradca, a nie tylko jako dystrybutor. Jesteśmy specjalistami, pomagamy tworzyć produkty atrakcyjne dla finalnego klienta.

Czego Pani klienci będą potrzebowali za kilka lat?

Moim zdaniem mleczarnie będą poszukiwać dodatków stabilizujących, smakowych, barwiących, odpornych na różne warunki przechowalnicze. Dalsza rozbudowa dystrybucji i logistyki naszych klientów będzie wymagać dalszej ewolucji w recepturach. To wiąże się z podniesieniem standardów produkcji.

Jak Pani ocenia gotowość spółdzielni mleczarskich i zakładów prywatnych do stosowania nowych dodatków, których efektem jest powtarzalny, znany produkt z oferty? Jak to wygląda w przypadku otwartości na dodatki, które oferują całkiem nowy produkt konsumencki?

Otwartość na nowości jest bardzo duża, klienci bardzo się nimi interesują, choć niekoniecznie ma to finał handlowy. Cieszy mnie sama gotowość do próbowania czegoś nowego. Nowe koncepty wymagają nakładów i w sposób naturalny to trudniejszy temat. Rynek wyczekuje gracza, który zweryfikuje chłonność i gotowość rynku.

W kwestii dodatków już używanych: klienci chcą ulepszać dotychczasowe technologie np.: wprowadzając enzymy podnoszące wydajność. Nie ma sytuacji, aby ktoś nie chciał spróbować czegoś nowego w miejsce starego.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także