Lactalis Polska: To był pracowity rok

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 6/2010 (43)

Rozmowa z Piotrem Walczakiem,
Prezesem Zarządu i Dyrektorem Generalnym Lactalis Polska


Panie Prezesie, jaki był dla Grupy Lactalis i polskiego oddziału firmy rok 2010?

Miniony rok to czas bardzo dynamicznego rozwoju na rynku polskim Grupy Lactalis, światowego lidera w produkcji serów. Konsekwentne realizowaliśmy strategię opartą na dostarczaniu najwyższej jakości produktów i serwisu dla kontrahentów. Nasi Klienci docenili współpracę z zaufanym i stabilnym partnerem.

Dla Lactalis Polska to był pracowity rok. Wprowadziliśmy na rynek wiele nowości pod naszymi markami: President, Galbani, Jovi. W czasie kryzysu branży mleczarskiej i wysokich cen zakupu mleka, gdy pokusa do obniżania jakości w zamian za niską cenę zmusza producentów do szukania kompromisów jakościowych, my pozostajemy wierni maksymie „Nie ma lidera w marce bez lidera w jakości”. Marka zobowiązuje i my to zobowiązanie wypełniamy wobec naszych konsumentów, niezależnie od zmieniającej się sytuacji rynkowej.

Jak podsumowałby Pan tegoroczne aktywności Lactalis Polska? Które produkty /marki z portfolio Lactalis sprzedawały się najlepiej?

Satysfakcjonujące wyniki sprzedaży osiągaliśmy we wszystkich segmentach strategicznych dla naszej firmy. Marka President umocniła pozycję lidera na rynku twarogów mielonych. Konsumenci od dawna doceniają, kanapkowy Twaróg Delikatny z dodatkami warzywnymi, jak i Twaróg Śmietankowy do pieczenia w wiaderku 1 kg.

Dobre relacje, zaufanie i partnerstwo to od lat podstawa stabilności naszego biznesu. W zakresie oferty produktowej naszą najwyższą troską zawsze jest jakość produktów i wprowadzanie rynkowych innowacji.

Mimo panującego kryzysu nasza firma zdecydowała się na debiut w nowych kategoriach. Pod koniec roku marka President rozpoczęła nową erę w kategorii twarogów tradycyjnych w klinku. Jako pierwsi zaproponowaliśmy innowacyjną gamę z dodatkami warzywnymi (z ziołami oraz z rzodkiewką).


Najwyższa jakość i atrakcyjne nowe opakowanie gamy serów pleśniowych zwiększyło zainteresowanie konsumentów naszymi produktami. Niezwykle dynamicznie rozwija się sprzedaż rodzinnych serów pleśniowych President: Camembert 170 g i Brie 170 g.

Duży sukces rynkowy odniosła mozzarella Galbani, największa na świecie marka produktów włoskich. Sprzedaż tego produktu wsparta była w miesiącach letnich intensywną kampanią reklamową.

W roku 2010 wprowadziliśmy gamę jogurtów i kefirów pod marką Jovi, w poszerzonym asortymencie i nowej szacie graficznej. Wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom tych konsumentów, którzy jednocześnie dbając o dietę nie chcą rezygnować z przyjemności smaku. Gama jogurtów 0% i kefirów 0% Jovi znalazła od razu uznanie konsumentów, budując pozycje lidera w tej kategorii.

Jakich aktywności w obszarze produktowym i trade’owym można oczekiwać po firmie Lactalis Polska w 2011?

Będziemy kontynuować program partnerskiej współpracy z naszymi klientami. Dobre relacje, zaufanie i partnerstwo to od lat podstawa stabilności naszego biznesu. W zakresie oferty produktowej naszą najwyższą troską zawsze jest jakość produktów i wprowadzanie rynkowych innowacji. To podejście jest niezmienne. Także w przyszłym roku będziemy mieli ciekawe, nowe propozycje w tym zakresie. Naszym priorytetem pozostaną twarogi i sery pleśniowe President i sery włoskie Galbani. Wprowadzimy także nowości Jovi. Sprzedaż produktów będzie wspierana reklamą telewizyjną oraz szerokim zakresem działań trade’owych.

Jak Pan ocenia zmiany w handlu w 2010 r. kontekście sprzedaży (spadek liczby małych sklepów ogólnospożywczych, rozwój sieci dyskontowych, rozwój dużych sieci hurtowych, wypadanie małych hurtowni, skromna świadomość marek produktów)?

Zmiany w strukturze handlu są nieodłącznym elementem transformacji, jaką nasz kraj przechodzi po 1989 roku. Zmienia się sposób robienia zakupów przez Polaków, stąd też rozwój sklepów wielkopowierzchniowych. Aktualnie najważniejszym kanałem dla naszej branży są markety (także dyskontowe), które wydają się łączyć zalety odpowiednio szerokiej oferty, korzystnych cen i przyjaznej wielkości. Uważam jednak, że ze względu na zwyczajowe aspekty związane z robieniem zakupów blisko domu na handlowej mapie Polski jest miejsce także dla mniejszych sklepów, które wygrywają przyjazną atmosferą i elastycznym kształtowaniem asortymentu pod potrzeby swoich klientów.

Jaka powinna być odpowiedź i strategia producentów na te zmiany?

Przede wszystkim dobre rozpoznanie potrzeb partnerów handlowych. Oferta asortymentowa odpowiednio dopasowana do danego typu sklepów daje podstawy do budowania partnerskich relacji i szukania rozwiązań, które pozwolą wprowadzić w życie skuteczny program współpracy.

Co firmie mleczarskiej daje silna marka i aktywność marketingowa?

Posiadanie w portfolio marki President, silnego światowego brandu, pozwala oferować na rynku polskim szeroką gamę produktów mleczarskich, które łączy najwyższa jakość. Spójna strategia marketingowa dla poszczególnych kategorii produktów pozwala osiągnąć efekt synergii dla wszystkich wyrobów pod marką President.

Łączymy w sobie cechy rzetelności rodzinnej firmy z najnowocześniejszymi technologiami światowego lidera.


Gdyby siedział przed Panem trudny w negocjacjach kupiec dużej sieci, który nie chce handlować z firmą Lactalis, jak by Pan go przekonał, że produkty Lactalis to strzał w dziesiątkę?

Lactalis, obecny w 150 krajach świata, oferuje swe produkty na rynku polskim już od 15 lat. Duży potencjał produkcyjny w naszym kraju, zlokalizowany w trzech zakładach, pozwala na elastyczne dopasowywanie ofert produktowej do oczekiwań polskiego konsumenta. Jesteśmy stabilnym partnerem, który wypełnia przyjęte na siebie zobowiązania. President jest liderem w wielu kategoriach (np. w twarogach mielonych co 3 kilogram sprzedawanego produktu to ser marki President). Szybko i skutecznie wprowadzamy na rynek innowacje. Inwestujemy w nasze marki zarówno wspierając je kampaniami telewizyjnymi, prasowymi, jak i działaniami w sklepie. Przede wszystkim jednak łączymy w sobie cechy rzetelności rodzinnej firmy z najnowocześniejszymi technologiami światowego lidera. Stabilność relacji biznesowych to w każdych warunkach ekonomicznych jedna z najważniejszych wartości.

Do jakiego nabiału ma Pan szczególną słabość?

Mój ulubiony produkt mleczarski to „król serów” francuski Roquefort Societe. Jego smak jest niepowtarzalny.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także