Grupa Lacpol: Coś innego, coś nowego

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2010 (40)

Rozmowa z Januszem Pawliczakiem,
Prezesem ZPM Mlecz w Wolsztynie (Grupa Lacpol)


Grupa Lacpol znana bardziej z aktywności eksportowej zamierza traktować krajowy detal w sposób strategiczny. Jak to wygląda z perspektywy poszczególnych zakładów w Grupie?

Grupa Lacpol od lat jest znanym i cenionym eksporterem produktów mleczarskich, zwłaszcza tych zaliczanych do grupy produktów suchych. Zgodnie z nową strategią Prezesa Kazimierza Łosia tendencja sprzedażowa naszych produktów ma ulec zmianie. I tak w ciągu 3-4 lat sprzedaż produktów świeżych, adresowanych na rynek detaliczny ma ulec zrównoważeniu, w stosunku do produktów sproszkowanych. Celem nadrzędnym dla Lacpolu jest więc osiągnięcie wysokiego udziału naszych przetworzonych produktów mlecznych na krajowym rynku detalicznym. Wszystkie zakłady z Grupy pracują, aby nową strategię wcielić w życie. Dobrym przykładem jest zakład, którym kieruj´, czyli zakład w Wolsztynie. W tym roku oddaliśmy do użytku nową linię produkcji mleka o wydłużonym terminie przydatności (ESL i UHT), odświeżyliśmy linię twarożków śniadaniowych oraz poszerzyliśmy asortyment o nową markę tj. „Mleczne Smaki Świata”. W roku ubiegłym uruchomiliśmy zaś produkcję jogurtów naturalnych typu greckiego.

Ponadto pracujemy nad powiększeniem naszych możliwości logistycznych, aby dostawy naszych produktów swoim zasięgiem objęły teren całego kraju. W tej kwestii uzyskujemy również pomoc ze strony pozostałych zakładów z Grupy, które poprzez swoje działy handlowe dystrybuują nasze produkty w różne zakątki Polski. Przed naszymi zakładami stoi ogromne wyzwanie związane z pozyskaniem kolejnych odbiorców hurtowych oraz wejście do największych sieci handlowych w kraju.

Które kategorie produktowe będą kluczowe?

W naszym asortymencie, wśród produktów świeżych, dominuje niewątpliwie mleko spożywcze, produkowane pod marką „Hula Krasula” w różnych formach opakowaniowych (kartonik, butelka PET), w oparciu m.in. o technologię ESL. Obok mleka kluczową kategorię produktową stanowi masło w klasie ekstra, które wytwarzamy pod własną marką „Staropolskie”. Inną, nie mniej ważną grupą są produkty powstające w oparciu o jogurtowe kultury bakterii. Mam tu myśli przede wszystkim jogurty naturalne typu greckiego, maślanki jogurtowe oraz produkty z nowej marki „Mlecznych Smaków Świata” np. ayran, tarator, tzaziki. Duży udział w sprzedaży mają również twarogi, które wytwarzamy różnymi sposobami, np. twarogi ociekowe, formowane lub krajanki.

Jak przekonują Państwo handlowców, że Państwa produkty spełnią wymogi wysokiej rotacji?

Wśród naszych Klientów mamy również odbiorców z nowoczesnego kanału dystrybucji. Są to niewątpliwie Klienci bardzo wymagający, którzy cenią jakość, a jednocześnie troszczą się o niski koszt produktu. Posiadamy niezbędne zaplecze produkcyjne i magazynowe oraz mamy niezbędną wiedzę, aby takich odbiorców profesjonalnie obsługiwać. Nasze produkty, spod wszystkich naszych marek, spełniają rygorystyczne wymagania jakościowe, mają odpowiednie terminy przydatności do spożycia oraz majà atrakcyjne opakowania i przystępne ceny. Ponadto zapewniamy różne formy wsparcia naszym produktom, zwłaszcza w dziedzinie BTL. Chętnie bierzemy więc udział w gazetkach promocyjnych, akcjach degustacyjnych lub samplingowych. Cały czas troszczymy się o rozwój asortymentowy naszych produktów.

Jakie produkty można zamówić pod marką „Hula Krasula”?

Od dłuższego czasu angażujemy się w rozwój naszych marek i krok po kroku budujemy ich rozpoznawalność i atrakcyjność dla Konsumenta. Jesteśmy świadomi, że własna marka może być kluczem do najbardziej chłonnych kanałów dystrybucji, dlatego pod marką „Hula Krasula” staramy się sprzedawać różnorodny asortyment produktów, jak np. mleko spożywcze, twarożki ziarniste, twarogi, kefiry, maślanki naturalne oraz śmietany.

Proszę opowiedzieć naszym Czytelnikom o koncepcji marki „Mleczne Smaki Świata”.

Odpowiem trochę żartobliwie cytując powiedzenie, jakie funkcjonuje w handlu – „wyróżnij się lub zgiń”. A tak na poważnie to chcieliśmy zaproponować Konsumentom zupełnie coś innego, a zarazem nowego w smaku, coś co mogłoby zaspokajać doznania kulinarne najbardziej wymagających smakoszy. „Mleczne Smaki Świata” to typowo letnie produkty, charakterystyczne dla kuchni śródziemnomorskiej, zwłaszcza greckiej i tureckiej, adresowane do osób ciekawych świata, chętnie eksperymentujących w kuchni, a przy tym troszczących się o przystępne ceny. Obecnie pracujemy nad rozszerzeniem linii, gdyż pierwszy odbiór z rynku przerósł nasze oczekiwania. Kolejne produkty chcemy wprowadzić na rynek już jesienią. Nową markę pozycjonujemy w segmencie premium. Wszystkich zainteresowanych zapraszam na naszą stronę www.mlecznesmakiswiata.pl.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także