Twarożki do smarowania: Smarowanie twarożkiem

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2021 (103)
© fm

Serki do smarowania to jedna z ciekawie rozwijających się kategorii. Producenci serków do smarowania kuszą nas nie tylko wygodą ich użycia, ale także szerokim wachlarzem oryginalnych smaków oraz ciekawymi koncepcjami zastosowania. Serki do smarowania pozwalają na ciekawe urozmaicenie codziennych śniadań i kolacji oraz na stworzenie smakowitych, szybkich w konsumpcji przekąsek. Mogą także wzbogacać smak innych potraw.

Serek do smarowania

Omawiany przez nas twarożek to zmieszany z różnymi dodatkami smakowymi naturalny produkt. Do najczęściej stosowanych elementów poprawiających skład produktu zaliczyć należy jogurt naturalny albo odtłuszczone mleko w proszku. Serki te różnią się od siebie strukturą oraz dodanym składnikiem smakowym. Coraz częściej są produkowane z mleka od krów karmionych paszami bez GMO (Hochland Polska, Mlekpol SM, Piątnica OSM).

Podział

Serki do smarowania dzielą się na serki tzw. gładkie oraz puszyste, spulchniane azotem. Pierwsza kategoria to serki o kremowo-twarożkowej konsystencji. Produkty te są dostępne w portfolio m.in. firm, Arla Foods, Bieluch (SM), Hochland Polska, Lactalis Polska, Mlekpol (SM), Grupa Mlekovita, Piątnica (OSM), Włoszczowa (OSM). Produkty te są delikatne w smaku, lekkie w strukturze, smarowne i w swojej konsystencji zbliżone do masła. Serki spulchniane azotem dzięki procesom spulchniania są one wyjątkowo delikatne i puszyste, przez co mogą być łatwo rozprowadzane na pieczywie lub toście. Produkty te znajdują się w ofercie firm, tj. Hochland Polska, Piątnica (OSM), Mlekpol (SM), Mleczarnia Turek.

Opakowanie i gramatura

Serki do smarowania pakowane są w opakowania typu skopek lub płaskie pojemniki, o prostokątnym, okrągłym lub owalnym kształcie. Pewną nowością w kategorii są niewielkie opakowania jednorazowe o gramaturze 30 g. W stylizowane opakowania typu skopek, które nawiązują do tradycyjnego wiaderka z drewnianych klepek, używanego dawniej na wsi na mleko lub śmietanę, pakuje się serki puszyste. Skopki mają najczęściej gramaturę 150 g. W opakowania płaskie z pokrywkami pakuje się serki gładkie i aksamitne. Tego typu opakowania mają gramaturę od 100 g do 200 g.

Iwona Grzybowska, Prezes Zarządu w mleczarni Łowicz (OSM)

Iwona Grzybowska

Prezes Zarządu w mleczarni Łowicz (OSM)

Twarożki kanapkowe cieszą się niesłabnącą popularnością jako element polskiego śniadania, kanapek szkolnych i drugiego śniadania. Są to smaczne produkty o prostym, naturalnym składzie, bez dodatków konserwujących. Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łowiczu posiada w swojej ofercie serki śmietankowe Aksamitne w kubku 125 g w trzech wariantach smakowych: naturalny, z ziołami i ze szczypiorkiem. Nazwa Aksamitne opisuje konsystencję i strukturę naszych serków. Są doskonałe dla dorosłych oraz dla dzieci i świetnie smakują samodzielnie lub z dowolnymi dodatkami pomidorem, ogórkiem lub szczypiorkiem.

Klucz do sukcesu

© fm

Najbardziej podstawowymi produktami są serki naturalne, śmietankowe lub jogurtowe. Jednocześnie kategoria serków do smarowania wykorzystuje szereg ciekawych dodatków smakowych. Do najbardziej tradycyjnych dodatków należą rzodkiewka, szczypiorek i cebulka, zioła prowansalskie lub czosnek. Coraz częściej w serkach do smarowania możemy znaleźć również inne, coraz atrakcyjniejsze dodatki tj. pomidory, pomidory z cebulką, chrzanem, ziołami, ogórkami i koperkiem. Na naszych stołach mogą też zagościć serki do smarowania z grzybami, pomidorami i bazylią, pesto z rukolą, pomidorami z chilli, grillowaną papryką, albo oliwkami lub łososiem. Do oryginalnych smaków zaliczyć można wersję z kurkami, papają z curry, grillowanymi warzywami albo przyprawami indyjskimi oraz konopiami i czarnuszką.

Subkategorie

W ramach kategorii serków do smarowania wyróżnić należy także produkty typu light o obniżonej ilości tłuszczu. Produkty te skierowane są do osób, które nie chcą rezygnować i z atrakcyjnego smaku serków do smarowania, ale oczekują produktów o niższej kaloryczności. Tego typu produkty znajdują się w ofercie mleczarni Bieluch (SM), Wieluń (SDM).

Kolejną grupą produktów są serki do smarowania bez laktozy, które kierowane są do osób borykających się z nietolerancją laktozy. W tej kategorii aktywne są firmy: Hochland Polska pod marką Almette, Bieluch (SM) oraz Mleczarnia Turek pod marką NaTurek Nasz Puszysty.

Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Almette to marka, którą praktycznie każdy sklep spożywczy ma. Pokazuje to siłę naszego brandu i jego znaczenie dla handlu. Dział sprzedaży Hochland jest tak zbudowany, by jak najlepiej adresować potrzeby naszych Klientów i wspierać ich w rozwoju całej kategorii sera. Nad wsparciem poszczególnych kanałów sprzedaży pracują multidyscyplinarne zespoły, by jak najlepiej budować wartość rynku sera. Mamy świadomość, że to na nas, jako na liderze rynku sera, spoczywa odpowiedzialność za rozwój kategorii. Nasze udziały w segmencie serów puszystych twarogowych wynoszą 69,7% (wartość, źródło: Nielsen, MAT SEP 2020) i wzrosły o 5,0% rok do roku (wartość, źródło: Nielsen MAT SEP 2020 vs. MAT SEP 2019). Naszym sposobem na dalszy rozwój jest zrozumienie i kreowanie potrzeb konsumentów oraz jak najtrafniejsze realizowanie tych marzeń. Jestem przekonany, że połączenie produktowej siły Almette, z siłą marki oraz ze zrozumieniem konsumentów zabezpieczy kolejne lata rozwoju biznesu. Wielu konsumentów poszukuje wyrobów dostosowanych do wymogów dietetycznych. Wprowadziliśmy w tym roku z dużym powodzeniem serki twarogowe Almette bez laktozy. To propozycja dla tych, którzy ze względu na nieefektywne trawienie laktozy, nie mogą spożywać standardowych wyrobów mlecznych. Wybierając Almette bez laktozy, osoby te nie muszą rezygnować z nabiału i nadal mogą cieszyć się ulubionymi smakami. Oprócz wariantu śmietankowego, Almette bez laktozy dostępny jest również z ziołami. Nasza nowość została w 2020 roku nagrodzona w wielu konkursach. Almette bez laktozy zostało docenione przez jurorów z sieci handlowych i stacji paliw i zdobyły Perłę Rynku FMCG 2020 – Złoto I Miejsce w kategorii Produkty Dietetyczne. Także Złoty Medal w konkursie „Good cheese” zdobyła Almette bez laktozy w kategorii serek do smarowania. Almette bez laktozy zostało Złotą Innowacją FMCG 2020 w kategorii Smak, a Almette śmietankowy bez laktozy zajęły I miejsce w kategorii Top jakość w konkursie Lider Forum 2020. Wreszcie Almette bez laktozy śmietankowy otrzymały godło „Doceń polskie” w ramach Programu pod Patronatem Honorowym Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W aktualnie trwającej kampanii Almette możemy odkryć tajemnice „węgrowskiej krainy” wspólnie z dwiema wyjątkowymi mieszkankami Węgrowa. Są nimi Nela Zawadzka – finalistka The Voice Kids oraz Mariola Zenik - mistrzyni Europy w siatkówce. Dla podkreślenia, gdzie powstaje Almette, na opakowaniach serków pojawiło się oznaczenie „Wyprodukowano w Polsce”. Polskie mleko, z którego wytwarzane są serki Almette, jest dostarczane głównie przez okolicznych rolników, z gospodarstw z Mazowsza i Podlasia. Duże zainteresowanie rynku serami Almette jest olbrzymią szansą dla rozwoju tej kategorii produktów!

Zastosowanie

Podstawową zaletą serków do smarowania jest ich łatwa aplikacja. Produkty te mogą stanowić dopełnienie innych potraw lub element podkręcający smak. Serki do smarowania doskonale pasują do pieczywa, tostów i krakersów. Polecane są również jako składnik szybkich przekąsek, wytrawnych kremów czy farszów do mięsa i ryb. Nadają się również do przyrządzania sosów, podkręcania smaku zup, sushi czy dipów.

Producenci

W Polsce ponad 12 firm produkuje serki do smarowania. Do największych dostawców należą Hochland Polska z produktami Almette wytwarzanymi w Polsce, dalej Piątnica (OSM) z marką Twój Smak, Mlekpol (SM) z produktami marki Łaciate. Serki do smarowania znajdują się także w ofercie takich firm jak Grupa Mlekovita (Wypasiony, Deliser, Fromage), Arla Foods (Apetina), Lactalis Polska (Président), Włoszczowa (OSM), Bieluch (OSM), Mleczarnia Turek oraz Zott Polska.