Opakowania: Kartonowe pudełko – historia nieznana

Oliwia Zakrzewska
Forum Mleczarskie Biznes 4/2020 (41)
© fm

Towarzyszy życiu codziennemu w domu, sklepie, na produkcji. Porządkuje przestrzeń magazynową i chroni produkt, na którym nam zależy. Zaskakująco proste w użytkowaniu, lekkie i wytrzymałe kartony są tak przydatne, że przyzwyczajeni do nich już nawet nie wyobrażamy sobie, że kiedyś ich nie było. Przed laty kartonowe pudła zastępowały ciężkie, drogie w produkcji drewniane skrzynie, które były potem zastępowane przez lżejsze skrzynki zbijane z cienkich deseczek. Kartonowe pudełko jest niezastąpione. Na sklepowej półce porządkuje towar, prezentuje go i informuje o produkcie. To uniwersalne opakowanie zostało wynalezione, częściowo przez przypadek w trakcie pracy prasy, przez amerykańskiego producenta papierowych toreb z Brooklynu – Roberta Gaira w drugiej połowie XIX w. W wyniku czystego przypadku okazało się, że można zastąpić ręczne cięcie tektury cięciem maszynowym i to w połączeniu z jej drukowaniem. Od tego momentu rozpoczęły się prace nad rozwinięciem masowej produkcji kartonów według „koncepcji powstałej z przypadku”. Niedrogie opakowanie odmieniło oblicze produkcji, zwłaszcza że nadchodziły czasy rewolucji przemysłowej, która niosła ze sobą wyraźny wzrost zapotrzebowania na opakowania. Towary wymagały zabezpieczenia w trakcie transportu, a producenci wystawiali swoje produkty w witrynach sklepowych – opakowane. I tak, krok po kroku, naturalnie okazało się, że kartonowa powierzchnia opakowania to świetny sposób na pierwsze wysiłki poczynione w kierunku zareklamowania swojego wyrobu. Firmy zaczęły dbać o wygląd opakowań, a także o ich jakość, a wszystkie te zabiegi miały i mają nadal na celu zachęcić klientów do zakupu.

Postęp przemysłowy nastąpił także w sposobie robienia zakupów. Samoobsługowe sklepy dwa wieki temu robiły furorę, a możliwość oglądania produktów i podejmowania samodzielnych decyzji zakupowych doprowadziły do rozwoju kolejnej funkcji opakowania – atrakcyjności wizualnej zachęcającej do sięgnięcia po konkretny towar, ale także informacyjnej, aby klient mógł w łatwy i szybki sposób dowiedzieć się czegoś o produkcie. W ten sposób cały proces zatoczył koło, a opakowanie na stałe połączyło się z reklamą w formę tak dobrze znaną nam współcześnie.

Możliwości tworzenia przeróżnych opakowań z tektury falistej czy tektury wielowarstwowej są bardzo szerokie. Ogólnie można podzielić zapotrzebowania na opakowania jednostkowe, zbiorcze, fasonowe, niestandardowe czy wielkogabarytowe, można wyprodukować przekładki, tacki, przegródki, opakowania z zamknięciem z zakładką – aby wyeliminować użycie taśmy. W przypadku opakowań zbiorczych najczęściej są to kartony klapowe, stanowiące ochronę w czasie transportu. W przemyśle spożywczym warto, aby opakowanie zbiorcze było tak przemyślane, aby mogło od razu stanowić estetyczne i praktyczne kartonowe rozwiązanie na prezentowanie wyrobów na półce sklepowej, porządkując jednocześnie zawarte w nich opakowania jednostkowe. W takim opakowaniu zbiorczym wystarczy pociągnąć za języczek, taśmę zrywającą, która sprawi, że ponacinana maszynowo tektura otworzy opakowanie zbiorcze wzdłuż perforacji, ukazując na przykład ułożone między przegródkami sery w opakowaniach na tackach typu otwórz/zamknij. Taki kartonik (nazywany Shelf-Ready) można od razu ustawić w lodówce, na sklepowej półce, który płynnie przeszedł z funkcji ochrony w transporcie na funkcje prezentowania produktu. Dodatkowo, umieszczone w widocznym miejscu napisy czy użycie kolorystyki kojarzącej się z danym produktem ułatwia wyszukanie danego produktu przez klientów. Łatwe sięgnięcie po produkt i umieszczenie go w koszyku, ma znaczenie, gdyż klienci i obsługa sklepów nie lubią sklepowej szarpaniny i walki z opakowaniem zbiorczym.

© fm

Łatwe, sprawne i szybkie ustawienie towaru na sklepowej półce chłodniczej to lepsza organizacja pracy w handlu detalicznym, a także klientów robiących zakupy. Ponadto łatwo jest także usunąć towar ze sklepowej lodówki, gdy na przykład termin przydatności do spożycia dobiegnie końca. Zdjęty z półek towar w opakowaniach zbiorczych łatwiej i szybciej zastąpić można świeżym. Kontrola partii produktów jest także sprawniejsza. Należy pamiętać, że opakowania kartonowe źle znoszą wilgoć. Długotrwałe przechowywanie w pomieszczeniach o wysokiej wilgotności lub zalanie wodą prowadzi do zniekształcenia, zdeformowania i przerwania ciągłości materiału opakowaniowego – choć w przypadku dużej grubości opakowania i wielowarstwowej tektury nie nastąpi to od razu. Przesiąknięte wodą opakowanie zacznie się rozpuszczać, stąd zainteresowanie materiałami kartonowymi. Opakowania kartonowe są także łatwopalne – należy stosować się do zasad przeciwpożarowych, odpowiednio przechowywać takie opakowania zwłaszcza z dala od źródeł ciepła mogących stanowić potencjalne zagrożenie pożarem. Odpowiednie zabezpieczenie takich opakowań daje możliwość cieszenia się z dużego wachlarza zalet, które przynosi stosowanie takich opakowań.

Do niewątpliwych zalet opakowań zalicza się ich cenę – są przede wszystkim stosunkowo tanim rozwiązaniem, wagę – są lekkie i nie zwiększają w sposób istotny masy produktu, co ma znaczenie w transporcie, dodatkowo są łatwe w transporcie, chronią produkty przed dostępem światła, są proste i szybkie w montażu. Ponadto stanowią bardzo dobrą powierzchnię reklamową – pozwala to na wyrobienie u klientów skojarzenia z marką i przywiązania do niej, dzięki czemu klienci chętnie wracają po produkt, który cenią, znają, lubią i rozpoznają. Kolejną zaletą jest także skalowanie rozmiarów opakowania kartonowego. Przy zastosowaniu dostępnych technologii produkcji opakowań zbiorczych klient może zaprojektować i zamówić niemal dowolny wygląd i kształt opakowania, zaś dzięki technologii kaszerowania można dodatkowo uszlachetnić opakowanie na którym szczególnie nam zależy. Kaszerowanie polega na uszlachetnieniu opakowania poprzez oklejenie go ozdobnie zadrukowaną bądź niezadrukowaną cieniutką warstwą papieru. Najczęściej kaszerowanie stosuje się w celach dekoracyjnych wobec znacznie grubszego opakowania w przypadku, gdy posiada ono na przykład bardzo grubą strukturę, która dodatkowo ma skomplikowaną wewnętrzną budowę utrudniającą zadrukowanie. Kaszerowaniem uzyskuje się także zwiększoną wytrzymałość produktu na czynniki zewnętrze oraz uzyskuje się w ten sposób zmianę struktury powierzchni.

Ponadto opakowania mogą być zadrukowywane nadrukiem fleksograficznym bądź cyfrowym. Nadruk fleksograficzny pozwala na umieszczenie na opakowaniu wypukłych wzorów, dzięki czemu opakowanie nabiera estetycznego i nieszablonowego wyglądu, podnosząc prestiż produktu, który skrywa opakowanie, skutecznie wyróżniając je na tle innych produktów konkurencyjnych. Ciekawe są także tekturowe wiórki-wypełniacze do opakowań zbiorczych stanowiące ekologiczne rozwiązanie do wypełniania pustych przestrzeni w opakowaniu zbiorczym. Niektórym opakowaniom kartonowym można dać także drugie życie, ponownie wykorzystując je do przechowywania.

Dariusz Lipski, Prezes Zarządu w firmie Torpol

Dariusz Lipski

Prezes Zarządu w firmie Torpol

Producenci mleka inwestują w nowoczesną infrastrukturę proszkowni, co obliguje branżę opakowań do ewolucji w obrębie technologii produkcji worków, da­jąc przestrzeń do współpracy. Identyfikacja surowca ma swój początek w opakowaniu, dlatego kładziemy nacisk nie tylko na wykorzystywanie materiałów barierowych dla światła, lecz także na wzornictwo i odpowiednie oznakowanie. Czystość mikrobiologiczna jest priory­tetem specyfikacji naszych wyrobów. Rozpoczęliśmy produkcję w nowym zakładzie produkcji opakowań w Szczuczynie, wprowadzamy na rynek nową gamę produktów, wdrażamy standard BRC i nowe systemy informatyczne. Zmiany branży opakowaniowej to w na­szym przypadku automatyzacja, podnoszenie standar­dów bezpieczeństwa i współpraca z obszarem B+R. Dzisiaj Torpol to nowoczesne, prężnie rozwijające się przedsiębiorstwo z ogromnym potencjałem i możliwo­ściami. Kolejne lata obligują nas do jeszcze cięższej pra­cy. Zbudowaliśmy kompetentny zespół, który utożsamia się z firmą i dba o jej wizerunek. Odważnie poszerzamy rynki zbytu, podejmując się nowych, produkcyjnych wyzwań na rzecz zadowolenia klienta wymagającego. Najpopularniejszym produktem jest worek papierowy uzbrojony w rękaw polietylenowy z systemem Z-Fold. Uważamy, że jego jakość dorównuje zachodnim produ­centom worków z wkładką LDPE. Atutem jest możliwość wykonania wielokolorowego nadruku, dzięki czemu na­sze produkty są nie tylko funkcjonalne i bezpieczne dla żywności, lecz także na wysokim poziomie wzornictwa. Mieszalnia farb daje nieograniczone możliwości kolo­rystyczne. Nowoczesna ekstruzja folii dopełnia cały produkcyjny proces, dzięki czemu Torpol jest firmą autonomiczną. Podkreślenia wymaga fakt, że będziemy jedynym przedsiębiorstwem w kraju z tak bogatą ofertą worków papierowych dla branży mleczarskiej. Funkcjo­nalne worki Hot Lock /Easy Open Sack z wkładką LPDE, cięciem schodkowym do zamykania na gorąco i/lub ta­śmą zrywającą do szybkiego otwierania na dnie, worki Window Sack z wizjerem na całej długości oraz worki Eko Sack z co najmniej jedną warstwą papieru recyklin­gowego to przyszłość branży opakowań i odpowiedź na świadome wykorzystanie zasobów natury. Nasze wy­roby są atestowane, produkowane w oparciu o system HACCP, GMP i GHP. Dzięki spełnianiu wymagań normy ISO 9001: 2015, jesteśmy przedsiębiorstwem gwaran­tującym wysoką jakość produktów. Dokładamy codzien­nie starań, by nasze surowce i komponenty pochodziły od najlepszych w Europie dostawców, nieustannie pod­dajemy je ocenie jakości, wybierając najlepsze.

Przemysł spożywczy wykorzystuje przeróżne rodzaje opakowań najczęściej wykonanych z tworzyw sztucznych oraz tektury. W branży przetwórstwa żywności nie każdy rodzaj kartonu może być stosowany. Wynika to z oczywistego kontaktu materiału z żywnością, wszędzie tam gdzie produktem jest żywność, wymagania materiałowe i inne są zaostrzone. Stosowana tektura w produkcji opakowań do żywności musi zostać dopuszczona do kontaktu z żywnością z zachowaniem higieny żywności. Bardzo popularne stały się wspomniane opakowania typu Shelf-Ready, gotowe do ustawienia na sklepowej półce, z możliwością układania w stosy. Opakowania tego typu zaprojektowano z myślą o prezentowaniu towarów na regałach sklepowych w handlu detalicznym wraz z możliwością odzwierciedlenia marki we wzornictwie opakowania. Taki zabieg całopowierzchniowego zadruku zewnętrznej części opakowania dodatkowo przyciąga uwagę konsumentów i dba o zachowanie wizerunku marki z oddaniem pełnych tonów barw co podnosi wrażenia estetyczne i jakościowe opakowania z produktem. Towar jest maksymalnie widoczny i dostępny. Wystarczy sięgnąć. W celu ochrony w czasie transportu, opakowania posiadają narożniki, które chronią także przed zachodzeniem na siebie opakowań, podnoszą stabilność przy piętrowym układaniu stosów.

© fm

Tektura falista z której wykonane są opakowania Shelf-Ready wpisuje się w ekologiczne trendy opakowaniowe, które mają być zdatne do recyklingu. Bardzo dobrym sposobem na skuteczne prezentowanie produktów i nawiązanie komunikacji z klientem są kartony regałowe z technologią zrywanej perforacji, która sprawia, że karton staje się smukłą, ustawną tacką regałową. Tacki na jogurty i produkty mleczne, zwane też platonami to kolejne rozwiązanie na prezentowanie produktów. Takie tacki ułatwiają umieszczanie produktów jednego rodzaju czy mieszanie go na przykład w obrębie smaku (jak choćby w przypadku jogurtów i deserów o różnych smakach), a zagłębienia na kubeczki stabilizują je, chronią przed przewracaniem się i chaosem na półce, który może skutkować przerwaniem ciągłości platynki i rozlaniem się produktu i związanymi z tym stratami. Możliwe jest także zastosowanie opakowań tekturowych, które mają system sprzedaży na kilku poziomach z opatentowanym system poziomowym wysuwania towaru gwarantującego dobrą, wielopoziomową widoczność produktu. Opakowanie tego typu jest bardzo dobrze zorientowane na wspieranie sprzedaży przyczyniając się do umieszczenia produktu w centrum uwagi kupującego, skracając czas wyboru produktu i łatwy do niego dostęp. Takie rozwiązania przyczyniają się ponadto do ograniczenia ilości zużycia materiałów do produkcji funkcjonalnych opakowań. Podniesienie zróżnicowania widoczności produktów na regale sklepowym czy ekspozycjach daje możliwość uporządkowania prezentowanego asortymentu (zwłaszcza gdy w jednym opakowaniu zbiorczym znajduje się kilka typów produktu różniących się smakiem), skrócenia czasu wyszukiwania produktu czy promocyjnego prezentowania produktu.

© fm

Ciekawe są także zintegrowane opakowania z wbudowaną zsuwnią towaru, po otwarciu towary ulegają przechyleniu i zsuwają się do przodu. Opakowanie takie może także ułatwiać wybieranie towarów np. przekąsek przez konsumentów, a pokrywa przejmuje rolę efektywnej, przyciągającej wzrok powierzchni reklamowej. Warte uwagi jest także całościowe podejście do ekspozycji towaru poprzez oryginalną ekspozycję paletową dla promocyjnego asortymentu dla detalicznych punktów sprzedaży, będący świetną strategią marketingową wyraźnie zauważalną i trudną do zignorowania.

Opakowania mają moc, którą można wykorzystać w przemyślanej strategii marketingowej mającej na celu zwiększenie popularności i zainteresowania marką, zwiększenie sprzedaży i będącej jednocześnie realnym zagrożeniem dla konkurencji. Walka o klienta jest bezlitosna, kreatywne podejście pozwala zaś zwiększyć swoje szanse na rynku.