Jogurty pitne: Wygoda kontra klasyka

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2020 (102)
© fm

Jogurty do picia stały się jedną z najbardziej popularnych wśród konsumentów kategorii mleczarskich w Polsce. Jogurty w butelkach są wygodne i funkcjonalne w użytkowaniu oraz bezpieczne w transporcie. Do ich zjedzenia niepotrzebne jest dodatkowe wyposażenie w postaci łyżeczki. Wystarczy odkręcić nakrętkę i zaspokoić głód. Butelki stają się coraz bardziej atrakcyjne dla konsumenta, który poszukuje szybkich i pożywnych przekąsek w ciągu dnia.

Według definicji Międzynarodowej Federacji Mleczarskiej napoje fermentowane zostały zdefiniowane przez jako produkty otrzymane z mleka pełnego, częściowo odtłuszczonego, całkowicie odtłuszczonego lub odtworzonego z mleka w proszku, poddanego fermentacji przez specyficzne mikroorganizmy. Jogurt zawiera kultury bakterii, ma strukturę żelu, która rozwija się podczas fermentacji. Wprowadzone celowo wraz ze szczepionką jogurtową mikroorganizmy muszą występować w napojach fermentowanych w odpowiedniej liczbie żywych i aktywnych komórek aż do ostatniego dnia jego przydatności do spożycia.

Jogurt jest produktem postrzeganym jako zdrowy i korzystny dla zdrowia produkt. Może być spożywany przez wszystkie grupy konsumentów. Jogurty mają długą tradycję spożywania i pozytywne korelacje prozdrowotne znane od stuleci. Dietetycy na całym świecie zachęcają, do codziennego spożywania porcji jogurtu. Ma on pozytywny wpływ na kondycję naszych jelit, pomaga je zregenerować, pozwala zwiększyć odporność organizmu, chroni przed infekcjami. Wspomaga trawienie i zapobiega zaparciom, a także zmniejsza ilość tzw. złego cholesterolu. Wzmacnia również układ odpornościowy i ma działanie przeciwnowotworowe.

Jogurt naturalny, oprócz prozdrowotnej flory bakteryjnej, dostarcza w 100 g ok. 60 kcal. Jogurty zawierają korzystne dla naszej diety uzupełnienie aminokwasów oraz wielu cennych składników pochodzących z mleka. Są źródłem wapnia i witamin z grupy B. Jogurt rekomendowany jest jako czynnik osłonowy podczas kuracji antybiotykowej.

Jest dobrze tolerowany przez osoby z nietolerancją laktozy, ponieważ podczas procesu fermentacji drobnoustroje rozkładają większość lub całość laktozy.

Co na świecie

Kategoria jogurtów do picia podąża w kilku kierunkach. Wszystkie wpisują się w trend „on-the-go”. Przede wszystkim jogurty te promowane są jako produkty zwiększające odporność oraz poprawiające trawienie (Yoplait, Hilland Dairy, Inner Mongolia Yili Industrial). Niektórzy z producentów wzmacniają je dodatkową porcją białka (Ufit Protein) oraz błonnika (Danone). Na niektórych rynkach oferowane są także jogurty obniżające cholesterol i bez dodatku cukru, co jest odpowiedzią na wysoki poziom cholesterolu u wielu klientów (Benecol). Trwają też prace nad koncepcją jogurtów greckich w wersji do picia.

Jogurty do picia produkowane są w oddzielnych liniach dla dorosłych oraz dla dzieci i młodzieży. Wyraźnie różnią się wielkością opakowań, kształtem, stylistyką opakowań i komunikacją z odbiorcą. Jogurty dla dzieci wzbogaca się w białko, kwasy omega 3, cholinę (BrainiacKids/Ingrnuity, Danone). Dość popularną formą jogurtów do picia dla dzieci, oprócz mniejszych buteleczek, są tzw. saszetki z nakrętkami, z których dzieci łatwiej mogą wypić jogurt podczas spaceru czy wycieczki.

Iwona Grzybowska, Prezes Zarządu w mleczarni Łowicz (OSM)

Iwona Grzybowska

Prezes Zarządu w mleczarni Łowicz (OSM)

Oferta mleczarni Łowicz (OSM) w kategorii jogurtów pitnych jest bardzo skrom­na, głównie przez wzgląd na szeroką ofertę konkurencji, zarówno pod markami producentów, jak i markami sieciowymi. Widzimy dla siebie miejsce w tej kate­gorii, ale chcemy dobrze przygotować się z nowo­ściami, żeby wyróżniły się na półce przez wzgląd chociażby na innowacyjny skład. Taką nowością jest właśnie Yogoat Drink owsiany do picia, który wdrożyliśmy pod naszą marką wegańską Bez Deka Mleka. 4 warianty smakowe (brzoskwinia, pieczone jabłko, jagoda, truskawka z rabarbarem) z wygod­nym otwarciem i dziubkiem umożliwiającym wypi­cie bezpośrednio po otwarciu, bogaty w błonnik, kwas foliowy oraz kultury bakterii jogurtowych, w tym BB-12. Jest to doskonały produkt dla wegan oraz dla osób spożywających produkty mleczne, ale mających problem z przyswajalnością soi lub laktozy.

Najbardziej popularne są jogurty truskawkowe, malinowe, brzoskwiniowe, owoce leśne oraz z owoców tropikalnych tj. ananas, marakuja oraz kokos. Chcąc zyskać zainteresowanie konsumentów producenci na świecie próbują tworzyć unikalne kompozycje smakowe, które wyróżniają ich produkty na rynku. Są to np. truskawka z limonką, kokos z ananasem (znany pod nazwą Pina Colada), pomarańcza z wanilią, malina z owocem passiflory (marakuja). Do bardziej oryginalnych smaków jogurtów zaliczyć należy produkty o smakach lemoniady, róży, karmelu i popcornu. Chcąc zyskać uwagę najmłodszego pokolenia na rynku pojawiły się także jogurty o smaku pączków, kawowo-cynamonowych bułeczek (Yoplait) czy zbożowo-orzechowe (Hilland Dairy).

Rynek

Sprzedaż jogurtów cechuje silna sezonowość, wzrosty sprzedaży są głównie raportowane w okresie wiosenno-letnim. Jest to związane z wyższą temperaturą na zewnątrz, zmianą diety i charakteru spożywanych szybkich przekąsek. W miesiącach wiosenno-letnich konsumenci naturalnie zastępują cięższe, energetyczne przekąski lżejszymi, sprzyjającymi też obniżeniu temperatury. Szczyty sprzedażowe występują w miesiącu czerwcu, lipcu i sierpniu, kiedy ma miejsce sezon świeżych polskich owoców. Jogurty wykorzystywane są wtedy jako baza do przygotowania różnego rodzaju koktajli owocowych.

Z punktu widzenia konsumenta jogurt oprócz dobrego smaku powinien mieć maksymalnie krótki skład, bazować na naturalnych składnikach i dodatkach z ograniczoną ilością cukru i substancji słodzących. Tylko takie produkty są dziś wybierane bez wątpliwości przez świadomych odbiorców.

Według danych GUS, przez kilka lat jogurty notowały znaczne spadki. Wyraźne tąpnięcie zauważono w 2016 i 2017 r. Wyhamowanie niekorzystnej tendencji nastąpiło w 2018 r., kiedy spadki ustały. Produkcja jogurtów ustabilizowała się na poziomie 358 mln zł i nie uległa zmianie w 2019 r. Pierwsza połowa 2020 r. przyniosła pewne ożywienie – zakłady wytworzyły więcej jogurtu niż w analogicznym okresie 2019 r.

Polskie doświadczenia

Jogurty pitne to kategoria o wyraźnym potencjale, podkreślanym przez wielu ekspertów zwłaszcza w okresie pandemii. Niezależnie od tego producenci coraz częściej zaskakują konsumentów nowymi koncepcjami produktu oraz typem użytych surowców. Dzisiaj do jogurtów do picia wprowadza się nie tylko owoce, ale także warzywa, zioła oraz dodatki smakowe znane z kategorii deserów i lodów.

Jogurty do picia rozwijają się w kilku kierunkach. Najlepiej rozwijającym się w ostatnich latach produktem w kategorii jogurtów były jogurty naturalne, bez dodatku cukru i innych dodatków smakowych. Najstarszą i najbardziej rozwiniętą kategorią są jogurty owocowe. Wyroby te produkowane są w wersjach jednoskładnikowych (wanilia, jagoda, truskawka) lub miksów dwu- lub wieloowocowych kombinacjach tj. truskawka-kiwi, mango-marakuja, wiśnia-wanilia itp. Odrębną podkategorię stanowią jogurty do picia owocowe z nutą ziół, tj. mięta czy melisa.

© fm

Nowo rozwijaną grupą jogurtów do picia jest kategoria bazująca na miksach owoców i zbóż. W jogurtach tych owoce komponują się z miksem płatków zbożowych, dostarczając cennego błonnika. Odmianą tej kategorii są jogurty do picia z dodatkiem surowców postrzeganych jako tzw. superfoods, czyli ziaren siemienia lnianego oraz ziaren chia. Jogurty te wzbogacane są nutami owocowymi owoców egzotycznych tj. mango i ananas lub czerpią słodycz z wygrzanych w słońcu Afryki daktyli lub leśnych patoków z jagodami.

Bardzo ciekawie smakowo prezentują się jogurty do picia z dodatkiem owoców i warzyw. Tego typu kombinacje stanowią atrakcyjną drogę do wykreowania zdrowego i smacznego produktu na bazie owoców i warzyw: buraka, jarmużu czy marchewki. Producenci próbują rozwijać kategorię w różnych kierunkach. Jednym z ciekawszych pomysłów jest opracowanie linii jogurtów bez laktozy, skierowanej do osób z problemami nietolerancji laktozy. Innym pomysłem na wykorzystanie potencjału tej kategorii jest pomysł wzbogacenia jogurtów w białko, a tym samym stworzenie wygodnego i łatwego w konsumpcji produktu dla osób o zwiększonej podaży białka, w związku ze zwiększonym wysiłkiem.

Polscy producenci jogurtów do picia

W Polsce jogurt jest produktem pozytywnie przyjmowanym przez konsumentów. Jego produkcji podejmuje się wiele podmiotów oferując jak coraz ciekawsze koncepcyjnie alternatywy. Do liderów rynku jogurtów do picia zaliczyć należy firmy: Zott Polska, Danone, Bakoma oraz Lactalis Polska, które osiągnęły duży sukces dzięki swoim miksom owocowym. Producenci ci w dużym stopniu korzystają z know-how swoich rodzimych firm i wdrażają na nasz rynek sprawdzone i przetestowane kombinacje smakowe i koncepcyjne. Wśród rosnących powoli w siłę producentów jogurtów w butelkach wskazać należy m.in. firmy: Bakoma, Grupa Mlekovita, Mlekpol (SM), Krasnystaw (OSM). Ciekawą propozycją wykazał się też Müller Dairy Polska, który wdrożył na rynek produkt marki Fusion, będący połączeniem jogurtu i kefiru w butelce.