Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Forum Mleczarskie Handel 4/2019 (95)

dr inż. Marlena Piekut

Jogurty: Jogurty owocowe znane i lubiane

Mleko i produkty mleczne stanowią ważne źródło niezbędnych składników odżywczych. Można je bez wątpienia uznać za produkty, które utrzymują zdrowie, zapobiegają niektórym chorobom, a także wspomagają ich leczenie. Mleko stanowi nieodzowną część diety – nie powinno się go unikać, nawet w zaawansowanym wieku, gdyż zapobiega osteoporozie. Innymi słowy, dzienne spożycie mleka i produktów mlecznych jest ważne w zdrowej, zrównoważonej diecie, na wszystkich etapach życia.


Jogurty są najbardziej rozpowszechnionymi i najpopularniejszymi fermentowanymi produktami mlecznymi pochodzącymi z Turcji. Zawierają wiele biologicznie aktywnych składników i substancji, które pozytywnie wpływają na organizm człowieka. Są to głównie bakterie kwasu mlekowego oraz produkty ich metabolizmu i substancji pochodzących z mleka. Jogurty są produktami wytwarzanymi z pasteryzowanego mleka krowiego, owczego lub koziego w procesie fermentacji z odpowiednio dobraną mikroflorą. Jogurty zawierają prozdrowotne bakterie kwasu mlekowego, zawierają także pewną ilość witamin i minerałów, co czyni je szczególnie ważną częścią żywienia dzieci i osób starszych. Przekonania o korzyściach zdrowotnych fermentowanych przetworów mlecznych sięgają początków XX wieku, kiedy Ilja Miecznikow w 1908 r. w dziele The prolongation of life: Optimistic studies napisał, że mleko fermentowane przez bakterie mlekowe zapobiega gniciu jelit i pomaga w utrzymaniu sił ciała.

Jogurt jest wytwarzany z mleka, a fermentacja zachodzi dzięki szczepom bakterii Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus, w odpowiednich warunkach czasowych i temperaturowych. Historia jogurtów prawdopodobnie sięga czasów starożytnych i wskazuje się, że pierwsze jogurty były przygotowywane z mleka owczego i bawolego, a częściowo z koziego i krowiego. Początkowo jogurty był stosowane w żywieniu ludzi do bezpośredniego spożycia. Z czasem zaczęto je wzbogacać o inne składniki tj. warzywa, owoce i przyprawy i zaczęły być wykorzystywane także w kuchni do gotowania i pieczenia.

Jogurt od dawna jest uznawany za produkt o wielu pożądanych wartościach. Większość konsumentów postrzega jogurt jako przekąskę „wypełniającą lukę” między posiłkami. Według danych GUS miesięczne spożycie jogurtów przez statystycznego Polaka kształtuje się na poziomie około 0,5 l na osobę. Poziom ten utrzymuje się od początku obecnej dekady. Oczywiście na spożycie jogurtów wpływają cechy społeczno-demograficzne oraz ekonomiczne. I tak na przykład, wraz ze wzrostem poziomu wykształcenia wzrasta spożycie jogurtów. Większą konsumpcję jogurtów odnotowuje się też w wielkomiejskich gospodarstwach domowych niż w wiejskich gospodarstwach i mniejszych miastach. Obserwuje się też, że osoby młode spożywają więcej jogurtów, w porównaniu do starszych.

Rozwój produkcji jogurtów przyniósł szereg różnych technologii produkcji i różnorodność cech gotowego produktu. Jogurty są dobrze tolerowane nawet przez osoby wrażliwe na laktozę. Polecane są dla różnych grup wiekowych, dla osób w różnym stanie fizjologicznym i z różną aktywnością fizyczną. Dlatego też występują w postaci napojów i przekąsek, mogą zastąpić posiłek, mogą być całkowicie naturalne lub wzbogacone w różne składniki, mogą stanowić beztłuszczowy deser lub bezlaktozowy dodatek. Jogurt może być czymkolwiek, co konsument chce, żeby tak się stało, i to właśnie ta elastyczność sprawia, że znajduje uznanie konsumentów na całym świecie.

Konsument jogurtów

Na podstawie badań ze Słowacji (Košičiarová, Nagyová, Holienčinová, 2017), czyli z obszaru kulturowo podobnego do Polski, oraz badań wśród polskich konsumentów (Kowalczuk, Szymański 2017) można pozyskać informacje o nabywcy jogurtów. Z analiz tych wynika, że prawie połowa konsumentów woli kupować jogurty i fermentowane produkty mleczne w hipermarketach lub supermarketach/dyskontach, a nieco ponad 40% w sklepach w pobliżu obiektów wielkopowierzchniowych. Najczęściej konsumenci nabywają jogurty kilka razy w tygodniu. Najważniejsze czynniki wiodące do zakupu jogurtów to cena, jakość, ciekawe opakowanie, wcześniejsze doświadczenia, rekomendacje rodziny i przyjaciół, a także komunikacja w miejscu zakupu.

Z badań wynika też, że konsumenci częściej myślą o swoim zdrowiu i zaczynają preferować jogurty funkcjonalne. Blisko 90% respondentów szuka informacji o zawartości tłuszczu w jogurcie. Najczęściej zawartością tłuszczu w jogurcie są zainteresowane kobiety i respondenci w wieku między 21. a 30. rokiem życia, natomiast mężczyźni i respondenci z niższym lub wyższym wiekiem zwracają uwagę na ten aspekt tylko czasami. Zauważono też, że respondenci w wieku 41 lat i więcej preferowali jogurty ściśle tego samego rodzaju, natomiast respondenci młodsi byli również otwarci na zakup nowych rodzajów produktu. Kobiety istotnie częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na korzystny wpływ jogurtów na zdrowie, natomiast mężczyźni bardziej przywiązują uwagę do pojemności opakowania oraz wygody użycia. Kobiety preferowały rodzinne opakowania kupowanych jogurtów, mężczyźni wybierali raczej mniejsze opakowania.

Ciekawy produkt

Bardzo interesującą opcją dla konsumentów jest dziś zdrowa żywność. W tej grupie znajdują się jogurty Jovi bez dodatku cukrów. Produkty dostępne są w butelkach 230 g. Zamawiać można warianty: truskawka, malina, banan, mango i chia, porzeczka i chia, marakuja i chia oraz morela i ziarna.

Producent: Lactalis Polska.


Polski rynek jogurtów

Jogurty owocowe cieszą się dużą popularnością, a jest to wynikiem ich smaku, przystępnej ceny i korzystnego wpływu na zdrowie. Producenci jogurtów owocowych komponują coraz to nowe smaki i dodatki. Największy udział w dostawach na rynek mają firmy: Zott Polska, Bakoma, Danone i Lactalis Polska. Wysoki odsetek stanowią produkty marki własnej.

Dla konsumentów poszukujących produktów wysokiej jakości Bakoma proponuje linię jogurtów bio. Według deklaracji producenta jogurty Bakoma bio, powstają tylko ze składników posiadających certyfikat Bio, co gwarantuje, że zostały przygotowane z surowców, które uprawiano bez użycia nawozów sztucznych i pestycydów oraz owoców, które nie były genetycznie modyfikowane. W jogurtach Bakoma bio dostępne są trzy składniki: jogurt, owoce i cukier trzcinowy. Bakoma bio dostępne są o następujących smakach i wariantach, tj. „łyżeczkowe”: truskawka, wiśnia, morela, jagoda, owoce leśne oraz do picia: z jagodami, z morelami i z truskawkami.

Wśród wielu rodzajów jogurtów marki Bakoma szczególne miejsce przypada jogurtom Premium. Dostępne są smaki: z truskawkami, z wiśniami, z jagodami, z brzoskwinią i marakują, z owocami leśnymi, z malinami, z jabłkiem, rodzynkami i cynamonem, 140 g. Z kolei jogurty 7 Zbóż to kompozycja pszenicy, jęczmienia, żyta, owsa, ryżu, gryki i prosa. Nie zawierają one konserwantów, barwników i aromatów. Składnikami tych produktów są jogurt, owoce, zboża i cukier trzcinowy, pakowane w kubki 140 g. W ofercie firmy Bakoma wartymi uwagi są też jogurty dedykowane mężczyznom: jogurt wysokoproteinowy Men, który dzięki wysokiej zawartości białka przyczynia się do wzrostu masy mięśniowej i pomaga w jej utrzymaniu. Jogurty dla mężczyzn oferowane są w kubkach 200 g do spożycia łyżeczką (morelowy, truskawkowy, gruszkowy) oraz do picia (owoce leśne, truskawka, mango) w butelkach 230 g. Rozwinięciem linii wysokobiałkowych dla mężczyzn są Men Shake proteinowy (w butelkach 380 g) w trzech wariantach smakowych, w tym truskawkowym.

Bakoma oferuje też linię produktów wysokobiałkowych dla pań; w butelkach 230 g, o smaku truskawkowym z L-karnityną oraz kokosowym z L-karnityną. W swojej ofercie Bakoma ma także jogurty linii Satino. Cechą wyróżniającą jest wsad owocowy położony na dnie kubka (gruszka, jagoda lub mango-marakuja). Deserowy charakter jogurtów Satino podkreśla zawartość toppera, którą można samodzielnie dozować do jogurtu. Są to kuleczki ryżowe w czekoladzie. Jogurty Satino mogą stanowić słodką przekąskę lub lekki deser w pracy lub w domu. Dostępne są w kubkach 155 g.


Szeroki wachlarz jogurtów posiada Grupa Mlekovita. W portfolio firmy znajdują się jogurty owocowe pitne, w butelkach oraz w kubku. Wartościowymi produktami są np. jogurty z owsianką (truskawkowy i bananowy w kubkach 180 g) i jogurt pitny bez laktozy kompozycja pomarańczy z melisą w butelce 250 g. Jogurty pitne bez laktozy w 250 g butelkach są też dostępne w smakach: owoce leśne, wanilia i truskawka. W ofercie jogurtów kubeczkowych bez laktozy Grupa Mlekovita proponuje jogurt Polski bez laktozy truskawka lub gruszka w porcji 310 g.


Z kolei jogurty oferowane w linii Polski w wariantach z kawałkami owoców dostępne są w kubkach 150 g o smakach: truskawkowym, owoce leśne, wiśniowym, brzoskwinia z marakują oraz w kubkach 350 g: truskawkowy i brzoskwinia z marakują oraz waniliowy z pokruszoną laską wanilii.

W linii jogurtów Polskich Grupa Mlekovita proponuje też jogurt pitny w butelkach po 250 g o smakach: pomarańcza-melisa, truskawkowy i owoce leśne.

Grupa Mlekovita zadbała również o ofertę jogurtów w nieco mniejszej porcji, pod nazwą HoHo znajdziemy smaki: brzoskwinia z marakują, owoce leśne, truskawka i waniliowy w porcji 100 g, w linii MiaMu jogurty 125 g: truskawkowy, jagoda z biszkoptami oraz nektarynka-pomarańcza.

Ciekawą propozycję jogurtów z kaszą manną oferuje firma Jagr (PHU). Produkty są dostępne w dwóch wariantach smakowych: bananowym i malinowym, w kubkach 140 g pod marką Ooo! mniam. Firma oferuje też pitne jogurty z dużą zwartością białka Pro-Go o smakach pomarańczowym, kokosowo-ananasowym i kawowym w butelkach po 250 g. W portfolio firmy dostępne są też jogurty pitne w butelkach 250 g: truskawka, wiśnia, wanilia i owoce leśne oraz w butelkach 375 g, o smakach: wiśniowym, owoców leśnych, maliny z żurawiną, waniliowym i truskawkowym.

W ofercie Mlekpol (SM) znajdują się jogurty pitne:

  • Milko 0,33 l w butelkach: truskawkowy, morelowy, wiśniowy, czerwona pomarańcza, żurawina,
  • Milko deserowe: stracciatella, słony karmel, tiramisu,
  • Milko Fun: truskawka z kiwi, melon z poziomkami, malina z granatem
  • Milko Acti Vege: czarna porzeczka-burak, jarmuż-kiwi, marchew-mango
  • Łaciate bez laktozy: jeżyna-malina, truskawka-czarna porzeczka oraz ananas-kokos.

Mlekpol (SM) proponuje również klasyczne jogurty łyżeczkowe:

  • Somlek w kubeczkach 150 g i 400 g: truskawkowe, brzoskwiniowe, malinowe, jagodowe, wiśniowe
  • Augustowski dostępne w wersjach: brzoskwinia, truskawka, jagoda, wiśnia, malina,
  • Mlekpol jogurt typ grecki.

W portfolio Mlekpol (SM) znajdują się także jogurty Rolmlecz truskawkowe, w kartonowych butelkach 330 ml.

Kolejną grupą produktów są wyroby dla konsumentów ze specjalnymi wymaganiami. W grupie jogurtów dietetycznych Mlekpol (SM) proponuje jogurty Augustowskie 0% tłuszczu w kubkach 350 g, o smakach: truskawkowy, wiśniowy, jagodowy oraz brzoskwiniowy.

Flagowym produktem firmy Ehrmann Polska są jogurty w słoiku – Almighurt 500 g. Producent oferuje szeroką gamę niespotykanych smaków, np. mak z marcepanem, nasiona chia z owocami cytrusowymi, czy biała czekolada z kokosem oraz smaki podstawowe: truskawka, malina i wiśnia. Mimo 500 g opakowania szklanego, konsumenci zgodnie twierdzą, iż trudno odstawić pełny słoik. Ehrmann Polska oferuje jogurty owocowe o gramaturach 150 g oraz 100 g w saszetce, również pod nazwą Almighurt. Poza jogurtami owocowymi, firma oferuje również jogurt naturalny oraz jogurt grecki 500 g. Idąc za trendami produktów proteinowych firma proponuje konsumentom jogurt typu islandzkiego – Skyr 150 g. Jest to gęsty jogurt z warstwą musu owocowego na spodzie, w atrakcyjnym czarnym opakowaniu. Dostępny o smakach: marakuja, wiśnia, jagoda oraz truskawka.

W ofercie Radomsko (OSM) dostępne są jogurty Hej! w dwóch wariantach smakowych: deserowy z wiśniami lub z truskawkami, w kubkach 150 g oraz naturalne 150 g i 400 g.

Garwolin (OSM) proponuje jogurty owocowe w kubkach 150 g i 400 g, o smakach truskawkowy, wiśniowy, gruszkowy, brzoskwiniowy z marakują. Czarnków (OSM) proponuje jogurt truskawkowy pitny Shake, w butelkach 220 g oraz jogurt truskawkowy do picia (w kubkach 150 g).

Lactalis Polska oferuje szeroki wybór napojów jogurtowych (w butelkach 350 g) z marką Jovi Duet: kokos-migdał, melon-truskawka, truskawka-kiwi, malina-czerwona porzeczka, jagoda-wiśnia, banan-truskawka, jabłko-gruszka.

Jogurty owocowe wytwarza też Łowicz (OSM). W ofercie firmy dostępne są pitne jogurty LaVita w butelkach 400 g, w kilku wariantach smakowych: jabłkowy z burakiem ćwikłowym oraz zbożami, marchwiowo-pomarańczowy ze zbożami oraz wieloowocowy ze zbożami.

Mleczarnia Krasnystaw (OSM) oferuje jogurty Joguś w kubkach 150 g i 400 g, o smakach: brzoskwiniowy, jagodowy, poziomkowy, truskawkowy, wiśniowy, gruszkowy i kokosowy. W ofercie zakładu dostępne są też owocowe jogurty pitne Joguś w butelkach 175 g w następujących wariantach: jagodowy, brzoskwiniowy, truskawkowy, żurawinowy oraz jabłko z miętą i truskawka-kiwi-aloes.

Konsumenci zainteresowani produktami funkcjonalnymi znajdą w ofercie mleczarni Krasnystaw (OSM) linię jogurtów pitnych funkcjonalnych Calpro:

  • z morelą, rokitnikiem i witaminą D
  • ze śliwką, owocami goji i magnezem
  • z granatem i witaminami.

Największym walorem produktów Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) jest czystość i jakość produktu od pola (wypas na trawie) do wytworzenia i zapakowania (technologia produkcji niczego nie odbiera i niczego nie dodaje). Konsumenci mają pewność, że mają do czynienia z produktami „czystej etykiety”. W ten sposób Maluta buduje zaufanie konsumentów unikających wszelkiej chemii w żywności. W segmencie jogurtów marka Maluta ma do zaoferowania:

  • jogurt śmietankowy 3 składnikowy
  • jogurt pełnomleczny 2 składnikowy
  • jogurt wysokobiałkowy 0% bez laktozy
  • jogurt naturalny bez dodatku cukru
  • jogurt Bałkański 9% i 3% (lekki).

Producentem jogurtów dbającym o swą wieloletnią markę jest mleczarnia Jana (ŚSM). Mleczarnia postawiła w przeszłości na produkcję napojów fermentowanych, twarogów i serków. W obszarze jogurtów wyróżniają się tradycyjne jogurty łyżeczkowe w kubkach 150 g, 220 g i 380 g.

Szeroką ofertę jogurtów owocowych posiada firma Olma Polska. Jogurty Olma pod marką Florian występują w wariantach smakowych: malina, morela, truskawka w kubkach 150 g. Florian śmietanowy to z kolei borówka, morela, czekolada z kokosem, owoce leśne, orzech laskowy, truskawka oraz wiśnia w kubkach 150 g. Olma Polska to także producent jogurtów Pierot w kubkach 175 g: czereśnia, jagoda, kokos z ananasem, kokos z pomarańczą, truskawka i owoce leśne oraz jogurtów Wiejskich w kubkach 200 g, o smakach: borówka, malina, morela, truskawka.

Warto zwrócić uwagę również na produkty Olma Polska pod marką Silueta, w kubkach 150 g. Firma oferuje jogurty owocowe light o zerowej zawartości tłuszczu, o smakach: ananas, morela i truskawka.

Czeski producent proponuje również jogurty Revital, które można zaliczyć do produktów funkcjonalnych. Jogurty Revital oferowane są w kubkach 145 g, w następujących kompozycjach smakowych: morelowy z nasionami konopi, agrestowy z nasionami konopi, wiśniowy z nasionami konopi, czarna porzeczka z nasionami konopi, naturalny z müsli z owocami lub z płatkami zbożowymi z suszonymi jabłkami.

W segmencie jogurtów obserwuje się dużą rozpiętość smakową i cenową. Duże zróżnicowanie produktów na półce wynika również z rozmaitego surowca (mleko krowie, kozie, owcze) oraz tego, czy mamy do czynienia z produkcją klasyczną czy organiczną. Firma Jansen Kaczorowski Cichocki oferuje bowiem jogurty organiczne Vipiteno o smakach: banan, jagoda, kawa, mango wanilia, natura, truskawka o wadze 150 g.

W ofercie Mleczarni EkoŁukta dostępne są z kolei jogurty jagodowe z ziarnami zbóż. Owoce i zboża są źródłem witamin, minerałów i błonnika pokarmowego, wspomagają pracę układu trawiennego, zapewniają siłę i witalność. Jogurty EkoŁukta zawierają 3% tłuszczu, dają więc poczucie sytości bez uczucia „ciężkości”.

Ciekawym i innowacyjnym wariantem owocowych jogurtów jest linia Jogobella + Superfood firmy Zott Polska. Jogurty te stanowią połączenie truskawki z yuzu, a w innych wariantach także z dodatkiem siemienia lnianego, bądź jagody z acai, a także jagody, acai i siemienia lnianego.

Coraz częściej wskazuje się, że rosnąca świadomość wśród konsumentów dotycząca spożycia zdrowych i beztłuszczowych produktów będzie wspierać popyt na niskotłuszczowe jogurty. Preferowane będą jogurty o smaku owocowym przynoszące korzyści zdrowotne. Wzrost popytu może nastąpić w segmencie jogurtów mrożonych. Firmy Yogen Früz oraz Anita Grzegorz Mordalski (PPChiPRS) oferują jogurty mrożone. Producenci podkreślają przy tym naturalność i mniejszą kaloryczność tych wyrobów w porównaniu do konwencjonalnych lodów. Yogen Früz oferuje probiotyczne jogurty i sorbety: niskokaloryczne, bogate w przeciwutleniacze, witaminy i błonnik, a także bezglutenowe i przyjazne dla diabetyków (waniliowy 0% tłuszczu, 0% cukru).

Firma Anita Grzegorz Mordalski (PPChiPRS) oferuje Frozen yogurt z sosem miodowo-lipowym oraz z sosem owoce lasu w kubkach 150 ml, a także z sosem mango-marakuja w kubku o pojemności 1l.

Innowacje jogurtowe

Konkurencja na rynku jogurtów kwitnie, dlatego nieodłącznym elementem działalności firm mleczarskich jest opracowywanie nowych wariantów smakowych. W niektórych krajach wprowadzane są tzw. smaki botaniczne, czyli jogurty z ziołami, przyprawami, zapachem kwiatów. Twierdzi się, że konsumenci będą coraz bardziej otwarci na kwiatowy smak w jogurcie. W Chinach asortyment jogurtów Yoplait obejmuje jogurt o smaku róży i żurawiny, a You Chun Shanghai Style wypuścił na rynek jogurt z winnym ryżem i osmantusem, wykorzystujący technikę podwójnej fermentacji. Osmantus może mieć pozytywny wpływ na skórę człowieka, aktywnie nawilżając i odżywiając wszystkie jej głębokie warstwy. Tym samym roślina zapobiega procesowi przedwczesnego starzenia się skóry. Osmantus działa również uspokajająco i ma zdolność do stabilizacji ciśnienia. Danone wprowadził we Francji jogurt Activia z zieloną herbatą i miętą, a rosyjskie produkty Sibirskiye eksperymentowały z wiciokrzewem, z kolei niemiecki Hofmeierei Jeetzel – z czarnym bzem. Wspomniany wiciokrzew zawiera substancje antybiotyczne niszczące gronkowce złociste i paciorkowce okrężnicy. Ma również właściwości moczopędne, antyseptyczne, przeczyszczające. Jego spożycie jest wskazane przy takich schorzeniach jak: angina, skąpomocz, zakażenie gronkowcem złocistym i pałeczką okrężnicy. Z kolei czarny bez to skarbnica witamin i składników mineralnych. Owoce czarnego bzu zawierają pektyny, garbniki, duże ilości witaminy C i prowitaminy A, glikozydy antocyjanowe, kwasy owocowe. Można w nich znaleźć również sole mineralne, takie jak glin, potas, żelazo, wapń i sód. Owoce czarnego bzu wykazują właściwości napotne, przeczyszczające, moczopędne, przeciwbólowe. Natomiast jagody czarnego bzu oczyszczają z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Szczególnie polecane są osobom chorującym na reumatyzm, stany zapalne żołądka i jelit, stany zapalne skóry oraz w rwie kulszowej i nerwobólach.

Współczesny konsument jest świadomy, dużo więcej czyta informacji na opakowaniu. Ten trend się nasila.

Kolejny trend, który będzie się rozwijać się związany jest z naturalnością produktu, tak więc prym będą wiodły jogurty z czystą etykietą. W ciągu ostatnich kilku lat widoczne stały się zabiegi firm mleczarskich, które zostały skoncentrowane na usuwaniu sztucznych dodatków i konserwantów z produktów. Doszło do zmniejszenia zawartości cukru w jogurtach. Czysta etykieta jest postrzegana jako dowód zdrowia. Badania Mintel wskazują, że ponad połowa konsumentów jogurtów w Wielkiej Brytanii wybrałaby jogurt z krótką listą składników. Jogurt truskawkowy Arla Bio Nur na rynku niemieckim, to jogurt pozbawiony sztucznych dodatków, składający się w 75% z jogurtu organicznego i w pozostałej części z organicznych owoców. Jogurt jest odpowiedzią na rosnące obawy konsumentów dotyczące wysokiego poziomu cukru w ogurtach owocowych, ponieważ zawiera znacznie mniej cukru niż przeciętne jogurty w Niemczech (6,8 g-7,7 g/100 g, wobec średnio 12,5 g). Na polskim rynku produkty z czystą etykietą rozwinęły m.in. mleczarnie Bieluch (SM), Bychawa (OSM), Piaski (OSM).


Producenci inwestują też w linie produktów dla osób ze szczególnymi potrzebami, choć te nie zawsze przynoszą korzystny wynik finansowy. Nowa marka YQ jogurtów Yoplait, wprowadzona na rynek amerykański konkuruje z wieloma jogurtami greckimi i islandzkimi, ponieważ jest bogata w białko, ma niską zawartość cukru (nawet niższą niż wiele greckich jogurtów).

Rosnące zainteresowanie kulturą i kuchniami egzotycznymi dla Europejczyków, czy Amerykanów sprawia, że firmy zaczynają kusić konsumentów atrakcjami z odmiennych kulturowo obszarów. Firma Yeo Valley uruchomiła w 2018 r. produkcję jogurtów Baobab & Vanilla. Baobab jest często polecany ze względu na swoje korzyści zdrowotne, w tym korzystne działanie na układ odpornościowy. Afrykańska kuchnia, kultura i składniki mogą sprawić, że staną się one bardziej powszechne w produktach. Na polskim rynku w trend produkcji jogurtów z dodatkami z odmiennych kulturowo obszarów wpisują się między innymi jogurty Bakoma praziarna, Zott z linią Jogobella + Superfood, Lactalis Polska z pitnymi jogurtami Jovi inspirowanymi podróżami: do Japonii - Duet wiśnia-żeń-szeń; do Meksyku – Duet granat-acerola, do Indii – Duet mango-imbir.

Z jednej strony firmy inwestują w linie cechujące się prostotą, z drugiej strony chcą dać konsumentowi chwile rozkoszy smakowych. Potwierdzając obustronny charakter jogurtu, obok oświadczeń zdrowotnych i redukcji cukru, marki mają również szansę rozwijać się dając właśnie przyjemność smakową. Smak i tekstura są kluczowymi elementami jogurtów umieszczanych jako smakołyki lub jako lepsza alternatywa dla deserów. Zrównoważona dieta staje się integralnym elementem codziennego życia ludzi, ponieważ coraz więcej konsumentów uważa, że nowoczesne tempo życia jest zbyt szybkie i stresujące. We Włoszech Müller zaprezentował serię jogurtów o smakach inspirowanych z całego świata: kremowy jogurt Müller San Francisco o smaku malinowego sernika „na senną przerwę w zatoce San Francisco”; Müller Marrakesh kremowy jogurt z pomarańczami i imbirem „na ekscytujący spacer ulicami Marrakeszu”; Müller Santo Domingo kremowy jogurt z płatkami kokosowymi i czekoladowymi „na chwilę relaksu na plaży w Santo Domingo”. Na polskim rynku firma Danone wprowadziła pitne jogurty Fantasia, które swoim opakowaniem i ciekawym połączeniem smaków mogą skusić konsumentów do ich zakupu. Odpowiedzią na trend zastępowania słodyczy zdrowszymi przekąskami są też jogurty Satino Bakoma.

Firmy prześcigając się w pomysłach proponują też innowacyjne opakowania. Na przykład pojawiają się jogurty w butelkach podobnych jak te do sosów typu ketchup. Brownes Dairy w Australii rozszerzyło swoją linię jogurtów o nowy produkt sprzedawany w butelce ściskanej od góry w dół. Jest to zapewne innowacyjne opakowanie, które będzie się wyróżniać na półce jogurtów pośród kubków i butelek. Opakowanie jest wygodne i może być wykorzystane na każdą okazję – śniadanie, przekąski, koktajle lub gotowanie. Butelka otwiera też nowe okazje konsumpcyjne, na przykład polanie jogurtem rozbitych tostów z awokado itp. To samo dotyczy asortymentu Chobani Savor w USA: greckiego jogurtu, którego celem jest zastąpienie kwaśnej śmietany, który jest w wyciskanej torebce.

Literatura

  1. Košičiarová, I., Nagyová, Ľ., & Holienčinová, M. (2017). Consumer behaviour on Slovak yoghurt and fermented milk products market. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 65(6), 1967-1978.
  2. Kowalczuk, I., & Szymański, A. (2017). Innowacyjność konsumentów na rynku jogurtów. Studia Ekonomiczne, 328, 138-146.
copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25