Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Forum Mleczarskie Handel 4/2019 (95)

Oliwia Zakrzewska

Kuchnia Regionów:

Duma serowarów

Polska może poszczycić się szeregiem serów, z których możemy być naprawdę dumni. Smak produktów tego typu wprawia w zachwyt niejednego zakochanego po dziurki w serze smakosza. Producenci mogą być dumni ze swoich koneserskich wyrobów pozostawiających daleko w tyle produkty masowe z hal produkcyjnych. Najbardziej dumni możemy być z produktów unikatowych, które wyraźnie wyróżniają się na tle pozostałych, z tego samego rodzaju.

Rozglądając się po półkach sklepowych łatwo zauważyć, że wokół produktów „premium” dochodzi do tworzenia pewnego rodzaju wizerunku. Taki produkt ma się kojarzyć konsumentom z czymś wyjątkowym, innym niż pozostałe. Często jego wyższa cena jest podyktowana składem, sposobem wytworzenia czy szczególnymi cechami własnymi produktu. Często wyjątkowość produktu jest związana także z jego pochodzeniem, często dane produkty są przypisane do regionu i z opatentowanym sposobem wytworzenia, co także przekłada się istotnie na ich unikatowość. Inną charakterystyczną cechą produktów „premium” jest ich okresowa dostępność i tym samym związane z nią określenie oferty limitowanej.

Różnice pomiędzy typowym asortymentem a tym z półki premium widać na pierwszy rzut oka, po opakowaniu. Produkt jest odpowiednio prezentowany, gdyż odbiorcą serów „z wyższej półki” jest konsument zamożny, wykształcony, wymagający. Zazwyczaj odbiorcą jest osoba lubiąca eksperymenty kulinarne, nowości, wykwintne, wyrafinowane smaki, nielubiąca nudy w kuchni. Jednocześnie jest to konsument-smakosz.

Wspomnieć należy także o rosnącym rynku serów premium który w sposób naturalny wytworzył się w segmencie Hotel-Restaurant-Catering/Cafe (w skrócie HoReCa), często wykorzystującym produkty premium na deskę serów albo bezpośrednio do swoich dań. Ponadto w pędzie dnia codziennego nie zauważamy smaków, zapachów, skupiamy się na działaniu tu i teraz, a cenne i rzadkie chwile przeznaczone na odpoczynek chcemy dodatkowo podkreślić dobrym jedzeniem, takim, które nie towarzyszy codzienności, ale momentom, w których spotykamy się z rodziną, przyjaciółmi, odpoczywamy, smakujemy, cieszymy się sobą nawzajem. Stąd wynika pewnego rodzaju naturalna chęć do poszukiwania na takie spotkania czegoś nietuzinkowego. W tej roli świetnie sprawdzają się produkty regionalne, te o ciekawych recepturach lub o odmiennej technologii wytwarzania – takie, które wyróżnią się na tle standardowej produkcji na dużą skalę.

Sery premium, z których dumni są ich wytwórcy, to sery o wyrazistych smakach, podkreślające smak wielu potraw, ale także występujące jako samodzielne przekąski. Kluczową rolę odgrywa smak – bo życie usłane smakami to soczyste życie. Odkrywanie nowych serowych smaków to prawdziwa frajda, zarówno dla serowarów jak i dla konsumentów. Radość z dobrze wytworzonego sera, który ponadto znajduje uznanie wśród klientów jest nieoceniona. Nic więc dziwnego, że wytwórcy serów są dumni ze swych produktów. W klasie serów premium próżno szukać zamienników.

To co wyróżnia produkty premium spośród pozostałych produktów dostępnych na rynku, to niewątpliwie szczególne traktowanie podczas całego procesu produkcyjnego. Wiele pracy należy włożyć nie tylko w to, aby produkt był smaczny i świeży, ale także w to, by reprezentował markę. W przypadku serów z „wyższej półki” jest szczególnie ważne, aby podkreślić unikatowość wyrobu. Ser musi charakteryzować wysoka jakość surowców użytych do produkcji zaczynając, od samej receptury, poprzez poszczególne etapy wytwarzania, dojrzewania, przechowywania, aż po produkt finalny. Zwłaszcza warte uwagi są te sery, które wyróżniają się szczególnymi cechami własnymi. Warto zauważyć, że przy reklamowaniu produktów z serii premium producenci odwołują się do historii, tradycji, kultury danego kraju bądź regionu. Znaczenia nabiera miejsce produkcji – im bardziej rustykalna nazwa (jak np. Sery Lutomierskie z Gór Sowich), tym silniejsze skojarzenie z unikatowym, specjalnym wyrobem. I tak, Sery Lutomierskie z Gór Sowich produkowane są na zamówienie, do wyboru z pokrzywą, czosnkiem, czarnuszką, kozieradką, bazylią, czubrycą czerwoną i zieloną itp. Coraz silniejszy staje się trend, w którym to klient znajduje wytwórcę, nierzadko zlecając wytworzenie konkretnego produktu, a czas oczekiwania na smakołyk dodatkowo pobudza zmysły. Klient ma niezbite przekonanie, że ma do czynienia z naprawdę wyjątkowym produktem – tym bardziej że jest on wytwarzany na jego specjalne zamówienie.

Odwoływanie się do regionalnego dziedzictwa kulturowego buduje wśród konsumentów zaufanie do danego produktu. Jeśli jakiś produkt z klasy premium wytwarzany jest na przykład daną metodą od pokoleń, to znaczy, że musi być w nim coś wyjątkowego – nie trzeba tracić czasu na przekonanie klienta do marki, do produktu, który z racji staranności doboru surowców i często tradycyjnego procesu wyrobu jest po prosty drogi z definicji – a przynajmniej droższy od produktów z serii „na co dzień – na kanapkę”. Zaufanie do produktu daje tło historyczne i poprzednie wybory konsumentów. I tak sery stają się dumą regionów jak świat długi i szeroki.

Dumna trójka – Camembert, Roquefort, Stilton

Nierzadko zdarza się, że dany region posiada wyłączność na produkcję sera danego gatunku, a surowe przepisy zdecydowanie zabraniają innym producentom wprowadzania takich produktów do swojego portfolio. Przykładem mogą być sery Camembert, Roquefort, Stilton. Sery Camembert to sery, których nazwa wywodzi się od nazwy miejscowości w Normandii, gdzie po raz pierwszy została opracowana ich receptura i gdzie zostały wyprodukowane. We Francji prawo do używania nazwy mają producenci, którzy są poddawani ścisłej kontroli, w ramach systemu kontrolowanej nazwy pochodzenia.

Ser Camembert to miękki ser podpuszczkowy, który w procesie dojrzewania pokrywa się charakterystycznym białym nalotem za sprawą grzyba Penicilium camemberti. Ser ten powinien charakteryzować się wewnątrz białawą, kremową barwą, powinien być sprężysty przy lekkim naciśnięciu, a jego faktura powinna być porowata, bez nacieków. Wszelkie odstępstwa (jak żółta barwa, nacieki, nieprzyjemny, ostry zapach zgnilizny) świadczą o tym, że ser popsuł się – choć wśród serowych smakoszy znajdą się i tacy który zasmakują w specyficznym aromacie tego sera.

Z kolei Roquefort to ser owczy, żyłkowany, niebieskawy, pochodzący z francuskiej miejscowości Roquefort-sur-Soulzon. Jest serem o ostrym, słonym smaku, Należy do plejady najsłynniejszych i najstarszych gatunków sera. Z historią sera Roquefort wiąże się nawet legenda, w której pastuszek chowa kawałek sera na później, w wilgotnej i chłodnej pieczarze, aby później, po kilku tygodniach, odnaleźć go w nowej, smakowitej odsłonie. Sery Roquefort dojrzewają właśnie w wilgotnych jaskiniach w odpowiedniej temperaturze – wszystko po to, aby stworzyć warunki, jak najbardziej sprzyjające rozwojowi pleśni Penicilium roqueforti. Nazwa „Roquefort” jest nazwą zastrzeżoną prawnie i może być używana tylko do serów, które dojrzewają w naturalnych grotach w Roquefort-sur-Soulzon (Jaskinie Cambalou). W samej Francji prawo do nazwy mają określeni wytwórcy. Producenci ci są poddawani szczegółowej kontroli jakości, w ramach systemu kontrolowanej nazwy pochodzenia. Według tradycyjnych receptur produkowanych jest siedem odmian tego sera. Cztery z nich mają głównie lokalne znaczenie, dojrzewają w jednej grocie.

Stilton jest serem wywodzącym się z Anglii. Jet to ser pleśniowy występujący w odmianie białej i niebieskiej. Ser ten jest chronionym gatunkiem przez prawo Unii Europejskiej, z kolei nazwa jest zastrzeżona tylko dla gatunków, których proces produkcji zachodzi przy ściśle zachowanej określonej recepturze. Ser Blue Stilton to ser od kremowobiałej do bursztynowej barwy. Poprzecinany jest niebieskimi żyłkami tworzącymi delikatną siateczkę. Skórka Blue Stilton jest pomarszczona, twarda i chropowata. Skórka sera jest ponakłuwana, aby powietrze mogło wniknąć do jego wnętrza. Zapach sera również jest charakterystyczny i przypomina nieco gruszkę. Jeśli chodzi o smak to powinien być ostry, aromatyczny, ziołowy, charakterystyczny dla niebieskiej pleśni.

Istnieje szereg obostrzeń, które muszą być spełnione, aby ser Stilton mógł zostać uznany za gatunkowy. Wśród warunków, które spełnić musi produkt powinny znaleźć się takie zalecenia jak: surowcem może być wyłącznie mleko poddane procesowi pasteryzacji i pochodzące z jednego z trzech wskazanych hrabstw na terenie Wielkiej Brytanii. Ponadto ser powinien mieć cylindryczny kształt i być w naturalnej skorupie. Może mieć w swojej masie delikatne, niebieskie żyłki wychodzące ze środka promieniście, nie może być wyciskany i musi spełniać odpowiedni profil smakowy.

Wygląd ma znaczenie

Trudno nie zauważyć, że sery premium oprócz wymogów związanych z doborem surowców, odpowiedniej produkcji i szeregu nakazów produkcyjnych charakteryzują się specyficznym, królewskim wyglądem. Opakowania stanowią kluczową rolę, gdyż przyciągają wzrok klienta i kuszą go, aby skosztował sera właśnie tego, konkretnego gatunku. Dominują szlachetne barwy starego złota, czerni, złocistego miodu, mile widziane są dodatki z naturalnych materiałów. Całość powinna prezentować się schludnie, elegancko i przede wszystkim opakowanie powinno odróżniać produkt wysokiej jakości od pozostałych. Różnica ma być widoczna gołym okiem. Pożądane są odcienie butelkowej zieleni, burgundu, przywodzące na myśl wykwintne połączenia sera z głębokim smakiem czerwonego wina lub srebra – podkreślające niebanalność produktu. Nie bez znaczenia pozostają przemyślane elementy graficzne, wysmakowane dodatki, jak na przykład pieczęcie z laku lub herby. Znakomicie sprawdzają się w edycjach limitowanych produkty pakowane w ozdobne, eleganckie puszki, skrzynki z wypełnieniem z wełny drzewnej albo we wspaniałe, wiklinowe kosze. Im bardziej prywatna, rodzinna atmosfera wokół produktu tym lepsze skojarzenia. W dobie pośpiechu i masy wszystkiego dla masy ludzi produkty ograniczone ilością, smakiem, wyglądem, dostępnością dodatkowo zyskują w oczach konsumentów o najbardziej wrażliwym i wysublimowanym podniebieniu. Na uwagę zasługują także: miejsce sprzedaży produktów premium, wystrój i oprawa stoiska. Produkty premium dostępne są w delikatesach, w sklepach specjalistycznych, sklepach firmowych, ponadto personel jest nierzadko szkolony w zakresie wiedzy o produkcie, a także technik sprzedaży, prezentacji produktu i marketingu. Nie jest to jednak regułą. Coraz częściej można zaobserwować produkty premium w dyskontach.

Božena Stacevičiūtė, Head of Polish Market w Žemaitijos pienas Božena Stacevičiūtė, Head of Polish Market w Žemaitijos pienas

W Polsce dostępna jest ekskluzywna i limitowana linia litewskich serów Džiugas: twardy ser Džiugas Exclusive – dojrzewający 60 miesięcy (5 lat), twardy ser Džiugas Very Old VO – dojrzewający 100 miesięcy (3300 dni) oraz twardy ser Džiugas Extra Old XO – dojrzewający 120 miesięcy (10 lat). Te imponujące liczby świadczą o tym, że granice czasowe dojrzewania twardych serów są nieograniczone. Najwyższa jakość surowców, specjalna receptura, doświadczenie serowarów i wyjątkowo długie dojrzewanie umożliwiły uzyskanie unikatowego smaku i aromatu produktu przeznaczonego dla wyjątkowego smakosza. Limitowana linia litewskich serów długodojrzewających dostępna jedynie w sklepach dla koneserów zlokalizowanych w Warszawie, Poznaniu i Łodzi. Twardy Ser Džiugas Exclusive dojrzewający 60 miesięcy roztacza aurę wyrafinowanego luksusu. Wyraziste nuty smaku przeplatają się ze słodyczą suszonych owoców. Usiane białymi kryształkami wapnia żółtopomarańczowe kawałki, ze smakowitym trzaskiem topią się w ustach. To właśnie legendarny twardy ser Džiugas Exclusive dojrzewający 60 miesięcy roztacza powiew wyrafinowanego luksusu. Twardy ser Džiugas Very Old VO, dojrzewający 100 miesięcy, to zaś złocisty kawałek sera o pikantnym owocowym aromacie. To chrupiąca w ustach tekstura kryształków subtelnie zstępująca, rozpływająca się kremowa rozkosz, której towarzyszy mocno słodki i wyczuwalny przez kilka godzin głęboki posmak. Dla koneserów ser o ekskluzywnym smaku, dojrzewa 3300 dni – te imponujące liczby świadczą, że granice czasowe dojrzewania twardych serów są nieograniczone. Twardy ser Džiugas Extra Old XO, dojrzewający 120 miesięcy – upływ czasu sprawił, że Džiugas Extra Old XO ma jaskrawożółtą, prawie pomarańczową barwę, wyrafinowany i charakterystyczny aromat. Owocowe nuty zachęcają do rozkoszowania się każdym kęsem. Elegancja delikatnego mleka, słodycz orzechów i suszonych owoców współgrają ze szczypiącą podniebienie ostrością. Całość spójnej kompozycji wieńczy doskonale zrównoważony i wyjątkowo długotrwały posmak. 10 lat, 120 miesięcy, 3650 dni – to imponujące liczby, które świetnie charakteryzują dojrzałość sera Džiugas Extra Old XO.

Podlaska arystokracja: Bursztyn, Rubin, Szafir

Producenci działający na rynku polskim w niczym nie ustępują producentom z zagranicy. Wystarczająco długo polscy wytwórcy budowali zaufanie do marki i produktu, aby teraz móc być dumni ze swych sukcesów. Powoli opada niechęć do kupowania droższej żywności o wysokiej jakości i rośnie potrzeba rozpieszczania samych siebie, nagradzania pysznym jedzeniem, na przykład za rozmaite dobrze wykonane obowiązki. Dobre produkty to nagroda za wysiłek włożony choćby w trudy i znoje dnia codziennego.

Ciekawą propozycję posiada Spomlek (SM), który w swoim portfolio posiada specjalną grupę serów premium pod marką Skarby Serowara. Są to sery należące do serów długodojrzewających. Sery z linii Skarby Serowara produkowane są według tradycyjnych metod. Niepowtarzalny, szlachecki smak zapewnia mleko o najwyższej jakości. Mleko to pochodzi ze ściśle wyselekcjonowanych gospodarstw. Same nazwy serów (pochodzące od kamieni) mają przywodzić na myśl szlachetne powiązania produktów i podkreślać ich niezwykłość oraz ponadprzeciętny smak. Bursztyn, Rubin, Szafir to sery ręcznie pielęgnowane i dojrzewające przez wiele miesięcy wytwarzane specjalnie dla konsumentów o wysublimowanym guście.

Dumą podlaskich serowarów jest ser Bursztyn, którego proces produkcji opracowano 17 lat temu. Uzyskał nazwę ze względu na to, że to czas i natura kształtują jego doskonałość. Dzięki długiemu okresowi dojrzewania w odpowiednio dobranych, kontrolowanych warunkach ser ten zyskuje wspaniały smak i aromat. Przez pół roku serowy krąg jest starannie pielęgnowany, ręcznie masowany z wykorzystaniem odpowiedniej pasty. Specjalnie dobrana pasta nadaje skórce serowej szlachetną czerń. Miąższ Bursztynu charakteryzuje się lekko kruchą zwartą strukturą z lekko wyczuwalnymi kryształkami, których wraz z upływem czasu dojrzewania – przybywa. Wyśmienicie pasuje do deski serów, sosów i sałatek.

Rubin to ser produkowany od dekady. Receptura oraz technologia wytwarzania w całości zostały opracowane przez radzyńskich serowarów. Najciekawsze jest w tym produkcie to, że jego klasyczny zapach prowadzi konsumenta zupełnie inną ścieżką niż smak w ustach. Smak Rubina to smaki maślane o aromacie na wzór serów rodem z Francji. Wspaniale komponuje się z winem różowym czy półwytrawnym czerwonym.

Szafir to kolejna wspaniała serowa czteromiesięczna przygoda. To produkt o głębokim, łagodnym smaku oraz o kremowej konsystencji. Wytwarzany jest z udziałem drożdży winnych, dzięki którym zyskuje on niepowtarzalny smak, aromat i konsystencję. Kremowy, gęsty miąższ wprost rozpływa się w ustach. Zapach sera jest świeży, owocowy z nutą kwaśnego mleka. Smak i aromat wspaniale przenikają się wzajemnie zapewniając prawdziwą serową symfonię podczas degustacji. Doskonale odnajduje się w towarzystwie wytrawnego bądź półwytrawnego białego wina, a także w towarzystwie wina musującego. Bardzo dobrze sprawdza się do fondue.

Trzy Diamenty Konesera

Grupa Mlekovita przygotowała iście ekskluzywną linię produktów – serów długodojrzewających – o nazwie Diamenty Konesera. W skład linii wchodzi ser Księżan Old. Charakteryzuje się on wyjątkowym, lekko pikantnym smakiem. Przy wydłużonym czasie dojrzewania smak przeradza się w bardziej ostry. Swój książęcy aromat ser zawdzięcza czteromiesięcznemu okresowi dojrzewania w pieczołowicie dobranych warunkach. Ser ten wspaniale nadaje się na deskę serów czy do wyczarowania prawdziwie wykwintnych koreczków. Z miodem, owocami lub innymi słodkimi dodatkami tworzy zaskakujące połączenia. Wykwintny smak sera najlepiej podkreśli połączenie na ostro – z papryczką chili. Sprzedawany w opakowaniach 200 g. Kolejnym diamentem w ekskluzywnej linii jest Cheddar Old – długodojrzewający ser o wyjątkowym smaku i wyrazistym aromacie. Z kolei Mazdamer Old to ser dojrzewający 12 miesięcy o słodko-orzechowym smaku. Wspaniale harmonizuje z lekko kwaśnymi konfiturami, orzechami, oliwkami. Bardzo dobrze sprawdzi się także jako samodzielna przekąska.

Kaszubskie skarby

Dumna ze swoich wyrobów może być Stara Mleczarnia na Kaszubach. Mleczarnia postawiła na najwyższą jakość, receptury oparte na tradycji i doświadczeniu, a także na kontrolowanym surowcu pochodzącym z certyfikowanych gospodarstw rolnych. Zakład Starej Mleczarni działa od początku lat 20. XX wieku. To w tym właśnie zakładzie powstają cenione sery ekologiczne, sery regionalne, które zachwycają swym smakiem i aromatem niejednego smakosza. Sery w Starej Mleczarni produkowane są według tradycyjnych receptur, rzemieślniczymi metodami. Dzięki długiemu etapowi dojrzewania w ponadstuletnich podziemnych dojrzewalniach mają szansę wytworzyć wspaniały smak i aromat. Ponadto, ręczna pielęgnacja dodatkowo wpływa na kunszt powstałych wyrobów. Dzięki dbałości o prosty skład zachowane są wartości odżywcze produktów i tradycyjny smak. Katalog produktów jest imponujący. Każdy smakosz znajdzie coś dla siebie. Kaszubski Chłopczyk Eko to przykład sera regionalnego, ekologicznego, nalewanego sera dojrzewającego. Ser ten wyróżnia się delikatnym smakiem i kremową konsystencją. Wspaniale komponuje się z ciemnym piwem. Sprzedawany jest w małych, czarnych krążkach 200 g. Z kolei Kaszëbsczi Dzewùs, czyli Kaszubska Dziewczyna to kaszubski specjał – ser dojrzewający typu sałatkowego, o delikatnym, nieco słonym smaku. Prasowany wyłącznie siłami grawitacji. Uwagę zwraca niebanalne czarne opakowanie krążka z kaszubskimi motywami regionalnymi.

Czarna Perła

Włoszczowa (OSM) jest również członkiem tego ekskluzywnego klubu producentów zdolnych do wytworzenia sera długodojrzewającego. Czarna Perła dojrzewa minimum 6 miesięcy, jest twardym serem typu holenderskiego. Ser jest pielęgnowany na tzw. suchą skórkę, jego wnętrze jest wyraziste w smaku. Ser ten charakteryzuje się aromatem orzecha włoskiego i i pieprzu kolorowego z wyraziście pikantną nutą. Oczka (niewiele) są wielkości od ziaren ryżu do ziaren grochu. Konsystencja tego sera jest zwarta, krucha.

Džiugas

Pochodzący z Litwy specjał uzyskał właśnie oznaczenie Chronione Oznaczenie Geograficzne. Džiugas to ser podpuszczkowy długodojrzewający, twardy, o zróżnicowanym czasie dojrzewania od 12 miesięcy (Mild), 18 miesięcy (Piquant), 24 miesiące (Delicate), 36 miesięcy (Gourmet) po wersjeluksusowe 60-, 100- i 120-miesięczne.

Im dojrzalszy ser, tym bardziej kruchy. Džiugas Mild ma pikantny aromat i delikatnie ostry smak. Wyróżnia się kremową barwą, nieco bardziej intensywną bliżej skórki. Jego tekstura jest zwarta i łatwa do kruszenia. Džiugas Piquant łączy harmonię intensywnych aromatów oraz pikantnego smaku. Widoczne kryształy wapnia tworzą delikatną kruchość sera, charakterystyczną dla kolejnego etapu dojrzewania. Džiugas Delicate charakteryzuje się subtelnym, bogatym smakiem. Ostry smak sera przeplata się z nutą słodkich, suszonych owoców. Džiugas Gourmet to ser o wyrazistym, mocnym, pikantnym smaku z lekkim kwaskowym posmakiem.

Džiugas ma subtelny kolor beżowego marmuru. Jest kruchy, pokryty białymi kryształkami wapnia, co świadczy o dojrzałości sera. Pikantny smak, zaostrza się wraz z czasem dojrzewania. Jest świetną przekąska do wina, serwowaną przed posiłkiem, podczas obiadu lub kolacji.

Carski

Mleczarnia Hajnówka (OSM) może pochwalić się (od 2005 r.) serem o ciemnożółtej barwie, przechodzącej w procesie dojrzewania w barwę bursztynową. To ser Carski, którego konsystencja jest zwarta, jednolita, w serach dojrzałych lekko krucha. Występują w nim nieliczne owalne oczka. Ser Carski dojrzewa minimum 6-12 miesięcy, aby w pełni osiągnąć zamierzone cechy organoleptyczne i fizyko-chemiczne.

Senator i Jantar

Mleczarnia Mlekpol (SM) z siedzibą w Grajewie również tworzy sery o dłuższym czasie dojrzewania. Jednym z takich wyrobów jest ser Senator. Swoje niepowtarzalne walory smakowe i aromat zawdzięczają doskonałemu surowcowi, doświadczeniu i pasji serowarów oraz tradycyjnej metodzie produkcji „na suchą skórkę”. Sery dojrzewają w naturalny sposób. Są wystawione na działanie powietrza. Leżakują na deskach, co pozwala im w naturalny sposób oddychać i dojrzewać. Serowarzy regularnie odwracają je i sprawdzają prawidłowość zachodzącego procesu. Sery leżakują przez kilka miesięcy zyskując tym samym głęboki smak i aromat oraz wyjątkową konsystencję. Ser Senator występuje w dwóch odmianach: Ementaler i Gouda.

Senator Ementaler to ser typu szwajcarskiego. Ma słodkawy, lekko orzechowy smak i aromat oraz elastyczny miąższ o regularnych oczkach. Jest znakomitym dodatkiem do kanapek jak również idealna przekąską do wina.

Ser Senator Gouda dedykowany jest wielbicielom serów holenderskich. Ma delikatny, śmietankowy smak i elastyczny miąższ. Gouda jest idealnym uzupełnieniem pełnowartościowych kanapek. Świetnie sprawdza się w sałatkach i zapiekankach. Wspaniale komponuje się z owocami i winem.

Sery Senator to w założeniu produkty zaspokajające potrzeby najbardziej wymagających konsumentów.

Jantar z kolei ser typu włoskiego. Należy do kategorii premium, jest serem długodojrzewającym. Charakteryzuje się twardą i ziarnistą konsystencją. Ma dojrzały, głęboki i wyrazisty smak. Najlepiej komponuje się z makaronami, w zapiekankach, dodatek do sałatek i jako przekąska koktajlowa na deskę serów, na której znakomicie współgra smakowo z orzechami. Ser Jantar to srebrny medalista w kategorii Ser twardy na deskę w konkursie Good Cheese 2018.

Ser Jantar dostępny jest w porcji 200 g, mającej kształt klinka, w cylindrze o wadze do 10 kg oraz jako ser tarty 40 g.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25