Twarogi: Ser twarogowy zawsze w modzie

dr inż. Marlena Piekut
Forum Mleczarskie Handel 3/2019 (94)

Twarogi – towarzyszące ludzkości od zarania dziejów – stanowią w diecie cenne źródło białka oraz lekkostrawnego tłuszczu mlekowego. Tradycja, przyzwyczajenia żywieniowe oraz uwarunkowania ekonomiczne wpływają na dużą popularność serów twarogowych w Polsce. Twarogi są produktami relatywnie małoenergetycznymi, bogatymi w łatwostrawne i pełnowartościowe białka. Są cennym źródłem wapnia, który jest niezbędny dla funkcjonowania układów nerwowego i mięśniowego, a także serca, nerek i krzepnięcia krwi. Sery twarogowe zawierają też mikroelementy i witaminy, zwłaszcza B2 i B12. Witamina B2 wspomaga działanie układu nerwowego i skóry, niezbędna jest też dla prawidłowego funkcjonowania błon śluzowych. Witamina B12 wspomaga zaś odporność, poprawia pamięć i zdolności poznawcze, pomaga w leczeniu chorób układu nerwowego i anemii. Ze względu na swoje właściwości żywieniowe, twarogi znajdują zastosowanie w dietach osób zdrowych i chorych. Mają relatywnie niską wartość energetyczną mogą być więc spożywane przez osoby z chorobami sercowo-naczyniowymi.

Uwarunkowania spożycia twarogów

W 2006 r. statystyczny Polak spożywał 0,57 kg twarogów miesięcznie, podczas gdy dekadę później 0,45 kg. Spadek spożycia może się wiązać np. ze wzrostem zainteresowania gastronomią. Na konsumpcję twarogów wpływa wiele czynników o charakterze demograficznym, ekonomicznym lub społecznym. Spożycie twarogów istotnie statystycznie zróżnicowane jest w zależności od wieku, wykształcenia i stanu cywilnego osoby prowadzącej gospodarstwo domowe. Spożycie twarogów na poziomie najniższym odnotowuje się w gospodarstwach prowadzonych przez osoby w wieku 30-40 lat – 0,33 kg na osobę, a najwyższe w gospodarstwach osób najstarszych – powyżej 70. roku życia, 0,67 kg miesięcznie na osobę.


Rozpatrując spożycie twarogów według poziomu wykształcenia głowy domu, to z pewnymi wyjątkami wzrasta ono wraz ze wzrostem poziomu wykształcenia. Najniższy poziom spożycia twarogów obserwuje się w gospodarstwach osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym – 0,37 kg na osobę oraz gimnazjalnym i niższym – 0,40 kg na osobę, natomiast najwyższe w gospodarstwach osób legitymujących się wykształceniem wyższym – 0,55 kg na osobę.


Stan cywilny to kolejna zmienna istotnie statystycznie różnicująca spożycie twarogów. Najwyższe spożycie serów twarogowych zaobserwowano w gospodarstwach wdów i wdowców – miesięcznie 0,62 kg na osobę, a najniższe w gospodarstwach osób będących w związkach – 0,42 kg na osobę. Zauważono też, że w gospodarstwach prowadzonych przez kobiety spożywano więcej twarogów (0,52 kg na osobę) niż w gospodarstwach, w których głową domu był mężczyzna (0,42 kg na osobę). Niskie spożycie twarogów w gospodarstwach osób w wieku 30-40 lat oraz w związkach małżeńskich/partnerskich może wynikać z częstszej obecności w tych gospodarstwach dzieci, które mają mniejsze potrzeby ilościowe spożywanej żywności.


Spożycie twarogów uzależnione jest też od miejsca lokalizacji gospodarstwa domowego. Generalnie, im mniejsza miejscowość tym mniejsze spożycie twarogów. W gospodarstwach domowych zlokalizowanych w największych miastach (z 500 tys. mieszkańców i więcej) miesięczne spożycie twarogów kształtowało się na poziomie 0,58 kg, podczas gdy w wiejskich gospodarstwach domowych – 0,39 kg na osobę.


Ważną determinantą konsumpcji jest pozycja zawodowa członków gospodarstw domowych. Czynnik ten jest ważny także w spożyciu twarogów. Najniższym spożyciem twarogów cechują się gospodarstwa osób utrzymujących się ze świadczeń społecznych innych niż emerytury i renty (miesięcznie 0,26 kg na osobę) oraz w gospodarstwach pracowników na stanowiskach robotniczych (0,33 kg na osobę). Z kolei największe spożycie twarogów odnotowuje się w gospodarstwach emerytów (0,63 kg na osobę) oraz rencistów (0,53 kg na osobę).


Oferta rynkowa twarogów

Grupa Mlekovita oferuje Twaróg Wiejski półtłusty w folii 500 g i 1 kg, twarogi Wiejskie półtłuste i tłuste w kostkach 200 g, twaróg śmietankowy ok. 300 g. Włoszczowa (OSM) proponuje twaróg półtłusty włoszczowski krajanka 400 g i 1 kg oraz w kostkach 250 g. Oferta twarogów mleczarni Czarnków (OSM) przedstawia się następująco: twaróg śmietankowy lub półtłusty w folii 200 g i 250 g, twaróg tłusty w folii 250 g oraz twaróg półtłusty klinek 250 g lub krajanka w pergaminie, a także twaróg Extra kulka. Wszystkie twarogi Czarnków (OSM) mają czystą etykietę.

Ciekawy produkt

Deliser to ciekawa odmiana na rynku twarogów: plastry sera w wersji otwórz/zamknij w niczym nie przypominają tradycyjnego twarogu. I o to chodzi: wszystko co dobre w twarogu podano tu na nowo w nowoczesnej postaci. Nie ma obaw, że coś się ukruszy i spadnie z kanapki. Tu wszystko trzyma się razem!

Producent: Grupa Mlekovita.

Warto zwrócić uwagę na opakowanie twarogu. Z badań (Szwedziak i wsp. 2017) wynika, że sery twarogowe zapakowane w opakowania z tworzyw sztucznych cechują się wyższą oceną konsumencką niż twarogi pakowane w opakowanie papierowe i zabezpieczone folią.

Szeroki wachlarz serów poleca Mlekpol (SM). W ofercie mleczarni znajdują się twarogi chude, półtłuste i tłuste. Pod marką Mazurski Smak polecany jest twaróg w formie klinka 250 g i krążka 275 g. W portfolio firmy znajdują się też: twaróg Somlek w pergaminie w folii 700 g, twaróg Rolmlecz w kostkach 200 g, twaróg Zambrowski w kostkach 250 g, twaróg Osowa w kostkach 200 g.

Szeroką ofertę proponuje też mleczarnia Piaski (OSM). W ofercie firmy dostępny jest Twaróg Piasecki w kostkach 230 g pakowany w pergamin i próżniowo w folię. W portfolio dostępny jest też:

  • twaróg w formie krajanki ok. 330-500 g
  • twaróg Piasecki pakowany 330 g
  • twaróg Piasecki śmietankowy ok. 400 g
  • twaróg śmietankowy Premium ok. 300 g.

W ofercie Mlecz (ZPM) z Wolsztyna dostępne są sery twarogowe pod marką Hula Krasula, a wśród nich twaróg półtłusty w kostce pakowany próżniowo lub klinek, a także serek śmietankowy Pacynka w folii. Krasnystaw (OSM) oferuje sery twarogowe półtłuste w formie krajanki lub bloku w opakowaniach oraz twaróg wiejski z Krasnegostawu w opakowaniach 500 g.

Bieluch (SM) oferuje twarogi w plastikowych opakowaniach oraz w folii tłuste, półtłuste oraz chude.

Mleczarnia Bychawa (OSM) pod marką Lublanka oferuje twarogi o zróżnicowanej zawartości tłuszczu w formie klinka oraz krajanki. W portfolio znajdują się też twarogi z ziołami zapakowane na eleganckich tackach. Według deklaracji producenta Ser ziołowy z Bychawy to naturalne źródło wapnia i białka. To także przykład nowoczesnej formy produktu znanego z tradycyjnej produkcji i doskonałego smaku. Nowoczesne opakowanie z tradycyjną grafiką podkreślają walory tego wartego uwagi produktu. To także doskonała propozycja dla sklepów, które chcą mieć twarogi wybijające się jakością i smakiem.

Twarogi to grupa produktowa, która dopiero po pewnym czasie uzupełniła grupę wyrobów wygodnych co dokonało się wraz z postępem technicznym procesu pakowania. Standardem, zwłaszcza w odniesieniu do sieci dyskontowych, hiper- i supermarketów, stały się opakowania „otwórz-zamknij”. Prym wiodą tu znane marki tj. Mlekovita, Piątnica, Łowicki, Mazurski Smak (Mlekpol SM), Ulubiony (Grupa Polmlek).

Lactalis Polska poleca (pod marką Président) ciekawe propozycje twarogów smakowych 200 g w wariantach: Delikatny z czosnkiem, Delikatny ziołowy, Delikatny z pomidorami, Delikatny rzodkiewka, Delikatny szczypiorek, a także twaróg Delikatny naturalny. Mleczarnia Łowicz (OSM) oferuje twaróg łowicki chudy, półtłusty i tłusty w zróżnicowanych wariantach wagowych 200 g, 250 g, ok. 700 g w postaci klinka, kostki i krajanki. Produkty z mleczarni Łowicz (OSM) zyskały – co warto tu dodać – znak „Jakość Tradycja”.

Grupa Polmlek oferuje z kolei twaróg pod marką Ulubiony: chudy, półtłusty i tłusty w krążkach 275 g, w formie klinka 200 g, w kostce 200 g. Ciekawą propozycją Grupy Polmlek są twarożki śmietankowe Ulubiony twarożek extra z orzechami, z ananasem, naturalny, z cebulką, o smaku waniliowym z rodzynkami, ze szczypiorkiem wiaderko 275 g. W ofercie Grupy Polmlek dostępne są też sery twarogowe Mławskie chude, półtłuste i tłuste ok. 600 g w postaci klinka lub krajanki ok. 800 g oraz twaróg śmietankowy w kostkach ok. 300 g.

Ciekawy produkt

W nowoczesnym zakładzie w Pawłowicach położonym w powiecie pszczyńskim powstaje twaróg, który wyróżnia się jakością, smakiem i świetnymi walorami organoleptycznymi. Dla handlu ważne jest, że to doskonale rotujący produkt, cieszący się powodzeniem u konsumentów.

Producent: Włoszczowa (OSM).

W ofercie mleczarni Radomsko (OSM) dostępne są sery twarogowe (pod marką Ale!) chude, półtłuste i tłuste w opakowaniach ok. 300 g, pod marką Hej! w formie krajanki ok. 1 kg, Twarogi delikatesowe ok. 300 g. Pod marką Hej! producent oferuje też twaróg półtłusty wędzony dymem z drewna bukowo-olchowego w opakowaniach 300 g.

Mleczarnia Wieluń (SDM) oferuje sery twarogowe o zróżnicowanej zawartości tłuszczu w postaci klinka lub kostki. Według deklaracji na stronie internetowej spółdzielni, sery twarogowe są wykonywane metodą tradycyjną. Mogą być wykorzystywane jako podstawowe danie na śniadanie i kolację oraz jako składnik różnego rodzaju potraw i wypieków. Bogate w białko, witaminy i wapń i cenione za swój delikatny smak i szerokie zastosowania kulinarne to zalety serów twarogowych oferowanych serów twarogowych.

Twarogi mleczarni Jana (ŚSM) wykonane metodą samoociekową to grupa wyrobów wytwarzanych dzięki zastosowaniu odpowiednich form. Pozwalają one zachować odpowiednią konsystencję twarogu, a co za tym idzie i smak tzw. twarogu domowego: dla niektórych z nas jest to smak z dzieciństwa. Produkty te są dostępne w formie klinka i cylindra (chude, półtłuste i śmietankowe). Wizytówką mleczarni Jana (ŚSM) są: sztandarowy wyrób twaróg solankowy i twaróg solankowy wędzony o niepowtarzalnym zapachu naturalnego wędzenia i niepowtarzalnym smaku.

Nowością w portfolio firmy jest twaróg solankowy z pieprzem młoteczkowanym na tacce.

Ryszard Pizior, Prezes Zarządu mleczarni Włoszczowa (OSM)

Ryszard Pizior

Prezes Zarządu mleczarni Włoszczowa (OSM)

Rynek serów białych twarogowych ma znaczący udział w sprzedaży produktów mleczarskich. To w końcu nasza polska tradycja. Ich sprzedaż z roku na rok rośnie. Wraz z tym trendem stale rozwijamy nasz oddział w Pawłowicach (woj. śląskie), gdzie produkujemy twaróg biały półtłusty w postaci popularnej krajanki. W 2018 roku otwieraliśmy tam nową halę produkcyjno-magazynową. W ofercie Włoszczowa (OSM) mamy pakowane próżniowo kawałki o wadze 250 g, 400 g i 1 kg. Krajanki cieszą się dość stabilnym popytem przez cały rok. Zupełnie inaczej jest z twarogami na sernik pakowanymi w wiaderka 1 kg, gdzie sprzedaż w okresie przedświątecznym dynamicznie wzrasta. W ostatnim czasie widać również wyraźny rozwój oferty produktowej dla sektora HoReCa. Wiąże się to z faktem, że konsument staje się coraz bardziej wygodny i zamiast krajanki do wypieku sernika na święta zamawia w cukierni gotowy sernik. Tu proponujemy klientom sery w wiaderkach o wadze 11 kg. Nasze produkty obecne są w całym kraju, można je spotkać zarówno w sieciach handlowych jak i w handlu tradycyjnym. Twarogi eksportujemy głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Izraela.

Według ocen konsumentów nasz twaróg jest jednym z najlepszych w kraju pod względem smakowym. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów oferujemy wygodne i przejrzyste opakowanie oraz funkcjonalny produkt, który doskonale sprawdzi się zarówno do ciast jak i kanapek lub pierogów.

Skała (OSM) oferuje twaróg Jurajski i Ojcowski oraz twarożek Krakowski chudy, półtłusty i tłusty 200 g. W portfolio firmy jest też Ser Smakosz, który polecany jest do kanapek oraz jako baza do past kanapkowych. Produkt ten wytwarzany jest ręcznie.


Ekologiczne sery twarogowe proponuje EkoŁukta. Mleczarnia wytwarza twarogi wiejskie tłuste, półtłuste i chude w kostkach, pakowane w pergamin. Według deklaracji producenta twarogi otrzymywane są z najwyższej jakości surowca. Niższa kwasowość użytego surowca i produktu końcowego oraz ręczna produkcja wpływają na niepowtarzalny smak, zapach i konsystencję tradycyjnego, wiejskiego twarogu. Wśród producentów serów twarogowych są jeszcze: Grupa Lacpol, Zott Polska, Garwolin (OSM), Jana (ŚSM) i inni.

Twarogi tradycyjne konkurują na rynku z twarogami prozdrowotnymi, a wśród nich znajdują się twarogi o obniżonej zawartości tłuszczu. Wcześniej wymienione twarogi chude wpisują się w ten trend. Twarogi light wytwarzają także m.in. Czarnków (OSM) – twaróg lekki 0% w folii 250 g, Grupa Mlekovita Twaróg Wiejski chudy 0% 200 g. Bieluch (SM) proponuje twaróg chudy 0% w estetycznych opakowaniach 250 g.

Dla osób z nietolerancją laktozy Grupa Mlekovita poleca twaróg półtłusty bez laktozy w opakowaniach 230 g. Twaróg bez laktozy półtłusty oraz tłusty (w opakowaniach 250 g) oferuje Mlekpol (SM).

Zastosowanie twarogów jest bardzo szerokie. Po dodaniu warzyw lub owoców mogą stanowić śniadanie lub przekąskę, mogą być też zastosowane jako wsad do naleśników lub można przyrządzić z nich serniki lub inne ciasta z serem.

Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Sery twarogowe są coraz bardziej atrakcyjne wśród konsumentów. Coraz mocniej dają się odczuć trendy promujące naturalną żywność, bez udziału chemii i inżynierii genetycznej. Konsumenci oczekują produktów, które będą w pełni naturalne, a przez to bezpieczne dla zdrowia. Rynek stara się odpowiadać na oczekiwania konsumentów. Almette to twórca kategorii serków puszystych, lekki puszysty, pyszny, delikatny, naturalny, unikalne jedyne w swoim rodzaju opakowanie. Kategoria serów kremowych to jedyna kategoria, w której nie królują marki własne. Liderem jest Almette.

Almette to marka, która nie ma sobie równych. To 100% naturalnych składników i 100% przyjemności. Bez zagęstników, barwników i konserwantów! Almette jest puszystym serkiem, który czerpie swoją siłę z czystej natury. Almette charakteryzują się delikatną konsystencją, wybornym smakiem, są łatwe do rozsmarowywania – to najpopularniejsze serki twarogowe w Polsce. Almette oferowane są w wielu wariantach smakowych w oryginalnych opakowaniach w kształcie skopka. Almette od lat ma swoich miłośników i pozostaje na pozycji lidera w kategorii serów twarogowych. Almette jest idealny do smarowania pieczywa, do kanapek, koreczków, tartinek, deserów, zup! To propozycja na przekąskę, drugie śniadanie lub lunch. Węglowodany spożyte pod taką postacią dostarczą niezbędnej energii dla mózgu i całego organizmu, natomiast białko zapewni odpowiednie uczucie sytości na następne kilka godzin. W ten sposób skomponowany posiłek będzie regulował apetyt na cały dalszy dzień. Dodatkowo, witaminy z grupy B oraz wapń i magnez zawarte w serach poprawią przewodnictwo impulsów nerwowych, dzięki czemu pomogą w szybszym myśleniu i lepszej koncentracji. Almette często inspiruje kulinarnie. Trend „ogrodniczy” z roku na rok staje się coraz popularniejszy. Na każdym kroku widać duże zainteresowanie tworzeniem miniogródków, uprawianiem ziół i warzyw na parapetach albo przy domu. Samodzielnie wysiane warzywa, gwarantują nie tylko ogromną satysfakcję, ale także oryginalne walory smakowe. Warzywne warianty serków Almette, czyli Almette z rzodkiewkami, Almette z pomidorami oraz Almette z ogórkiem i ziołami to idealna baza do przygotowania potraw z „ogródkowych” świeżych warzyw. Wszystkie inspiracje kulinarne dostępne są na stronie www.almette.pl.


Twarogi sernikowe

Z kolei grupą twarogów desygnowaną do celów kulinarnych są twarogi sernikowe, pakowane z reguły w wiaderka 1 kg, choć dostępne są też w mniejszych opakowaniach. Dla gastronomii dostępne są porcje od 5 kg do 11 kg. Estetyczne opakowania umożliwiają zachowanie walorów smakowych i odpowiedniej wilgotności sera, a barwne nadruki na opakowaniach zwiększają atrakcyjność produktów i ich rozpoznawalność. Sztandarowym produktem mleczarni Jana (ŚSM) jest Twaróg sernikowy naturalny 6,5% tłuszczu w wiaderku 500 g i 1 kg.

Bardzo ciekawym pod względem innowacyjności produktem jest Twaróg sernikowy 10% tł. bez laktozy w wiaderku 1 kg. Jak podkreśla producent, produkty te zawierają wszystkie białka mleka (albuminy i globuliny), co osiągnięto dzięki dobrze znanej w kraju metodzie ultrafiltracji. Dzięki niej zostały zachowane wszystkie najcenniejszych białka (również serwatkowe).

Twarogi kulinarne oferują m.in.

  • Czarnków (OSM): Juliko serek waniliowy oraz serek śmietankowy, twaróg naturalny (w wiaderkach 500 g lub 1 kg),
  • Grupa Mlekovita: twaróg sernikowy Premium 18%, twaróg sernikowy Hanusi 500 g i 1 kg, Mleczna Impresja: serek naturalny i o smaku waniliowym z pokruszoną laską wanilii (wiaderko 1 kg),
  • Mlekpol (SM): oferuje twaróg sernikowy Mlekpol (w wiaderkach 1 kg) o zawartości 7% i 18% tłuszczu oraz twaróg marki Rolmlecz tłusty mielony (w kostkach 250 g),
  • Włoszczowa (OSM): twaróg na sernik (wiaderko 1 kg),
  • Lactalis Polska: Président twaróg śmietankowy wiaderko 1 kg, twaróg sernikowy 8%, 500 g,
  • Łowicz (OSM): Sernik Domowy (wiaderko 1 kg),
  • Piaski (OSM): twaróg sernikowy Piasecki (wiaderko 1 kg),
  • Grupa Polmlek: Ulubiony twaróg sernikowy oraz Ulubiony serek śmietankowy naturalny (w wiaderkach po 1 kg) oraz Ulubiony serek śmietankowy i Ulubiony serek śmietankowy naturalny (w wiaderkach po 0,5 kg). Twaróg aksamitny (w wiaderkach 1 kg) oraz twarogi o różnej zawartości tłuszczu do gastronomii (w wiaderkach 5 kg i 10 kg),
  • Radomsko (OSM) proponuje twaróg sernikowy Hej! (w wiaderkach 500 g i 1 kg),
  • Wieluń (SDM) proponuje Twarożek kanapkowo-sernikowy „Mój Ulubiony". Jest to naturalny twaróg o śmietankowym smaku i gęstej, jednolitej konsystencji, zachowujący cenne składniki mleka. Nie zawiera substancji konserwujących, zagęszczających i stabilizatorów. Nadaje się do kanapek, może stanowić też podstawę do past, sosów, dipów oraz deserów. Twaróg dostępny jest w pudełkach 200 g i 450 g,
  • Skała (OSM) proponuje Jurajski twaróg sernikowy (w wiaderkach po 1 kg). Producent deklaruje, że twaróg ten nie zawiera wypełniaczy w postaci serwatki w proszku i innych.

Tomasz Rydzewski, Analityk w CMR

Tomasz Rydzewski

Analityk w CMR

Sprzedaż serów twarogowych w sklepach małoformatowych do 300 m2 oraz w Supermarketach 301-2500 m2.

Sprzedaż kategorii serów twarogowych w sklepach małoformatowych do 300 m2 raportowana przez CMR w roku 2018 wzrosła w stosunku do roku 2017 (ok. 9% w wartości sprzedaży i ok. 5% w wolumenie sprzedaży). W kanale Supermarketów ta kategoria radziła sobie znacznie gorzej, wykazując zupełną stagnację w wolumenie i wartości sprzedaży (częściowy wpływ zakazu handlu w wybrane niedziele). W sklepach małoformatowych ser twarogowy znajdziemy w ok. 70% obiektów, na półce znajdują się średnio 4 różne produkty tej kategorii. W przypadku supermarketów sery twarogowe spotkamy w każdym sklepie należącym do tego formatu, a średnio w pojedynczej placówce konsument może wybierać spośród 16 różnych SKU. Najczęściej sery twarogowe występują w opakowaniach 250 g, udział w wartości sprzedaży tej gramatury w małych sklepach wynosi 60%, w sklepach dużych 65%. Drugim w rankingu popularności pod względem wagi jest duże opakowanie 1000 g, zazwyczaj kupowane jako baza do przygotowania wypieków i ciast (tzw. twaróg sernikowy, mielony), udziały w wartości sprzedaży wynoszą odpowiednio 8% i 13%. W obu analizowanych formatach piki sprzedażowe obserwowane są w piątki, w tym dniu odbywa się aż 20% wszystkich transakcji zakupu serów twarogowych. W sklepach małoformatowych do koszyka zazwyczaj trafia jedno opakowanie sera (84% transakcji), co ósmy kupujący sięga po dwa opakowania. W supermarketach jedno opakowanie kupowane jest w 80% transakcji, a dwa pojawiają się na co szóstym paragonie z zakupem serów twarogowych. Do koszyków z twarogami najczęściej trafiają mleko lub śmietany – występują na co czwartym paragonie z tą kategorią w supermarketach i na co piątym w sklepach mniejszych, również popularne są zakupy serów twarogowych z jogurtami, masłem, czy paczkowanym pieczywem. Za ok. 25% sprzedaży wartościowej serów twarogowych w sklepach małoformatowych do 300 m2 odpowiada jeden producent – firma Piątnica (OSM). Pozostali liczący się gracze rynkowi to Mlekpol (SM), Włoszczowa (OSM), Lacpol i Lactalis. Łącznie tych pięciu producentów odpowiada za ponad 55% rynku. W przypadku supermarketów liderem segmentu jest również firma Piątnica (OSM) z 18% udziałem w wartości sprzedaży, a kolejni istotni gracze rynkowi to Lactalis, Grupa Polmlek, Średzka SM. Warto odnotować wysoki udział sprzedaży serów twarogowych w supermarketach pod markami własnymi (private label). Sery pod brandem należącym do sieci lub dystrybutora można kupić w trzech supermarketach na cztery prowadzące sprzedaż tej kategorii. W 2018 roku tego typu produkty odpowiadały za prawie 24% udziału w wartości sprzedaży serów twarogowych (trend wzrostowy w stosunku do 2017 roku).

Literatura

  1. Szwedziak, K., Polańczyk, E., & Twardowska, E. (2017). Wpływ opakowań na cechy sensoryczne serów twarogowych. Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego.